کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۴۸

باران به جای برف به خاطر تغییر اقلیم

ایسنا| معاون آب و آبفای وزیر نیرو بیان کرد: در حال حاضر پوشش برف نسبت به سال گذشته ۳۶درصد کاهش داشته، یعنی به دلیل افزایش دما بارندگی‌ها از سمت برف به بارش باران تغییر پیدا کرده است.

عباس سروش اظهار کرد: باید به این مساله توجه داشت که رژیم‌های بارش نیز نسبت به گذشته متفاوت شده چرا که میزان برف کاهش یافته و باران‌ها نیز به صورت پراکنده در استان‌های مختلف می‌بارد، به گونه‌یی که در یک استان کاهش بارندگی و در یک استان شاهد سیل هستیم. این مساله بدین معناست که رژیم بارش به دلیل تغییر اقلیم متفاوت شده است.

سروش با اشاره به وضعیت آب در کشور اظهار کرد: از اول مهر تا هفته گذشته به‌طور متوسط ۱۵۳ میلی‌متر بارندگی در سطح کشور داشتیم که این رقم سال گذشته در همین روز حدود ۲۲۴میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل 31.6درصد و نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته 32.7درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه بارندگی خوبی را شاهد بودیم، اما به خاطر کمبود باران در پاییز و زمستان، یک‌سوم کاهش بارندگی داشته‌ایم لذا نباید این‌گونه تصور کرد که باران‌های اخیر وضعیت منابع آبی را خیلی بهبود بخشیده است.

بدمصرفی؛ مهم‌ترین چالش برقی کشور

پاون| معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو در جلسه شورای معاونین شرکت برق منطقه‌یی زنجان که در محل مدیریت انتقال قزوین برگزار شد با اشاره به اینکه از مجموع 53هزار مگاوات پیک بار تابستان سال 96 مقدار 20هزار مگاوات مربوطه به سیستم‌های سرمایشی بوده است، بیان کرد: این مقدار معادل برق مصرفی ۴ کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان است.

همایون حائری بد مصرفی را عامل اصلی چالش‌های فراروی صنعت برق و وزارت نیرو برشمرد و بر عزم جهادی برای آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف انرژی تاکید کرد. حائری در ادامه به کاهش استفاده از تولیدات نیروگاه‌های آبی در تابستان 97 نسبت به سال 96 اشاره کرد و خواستار اقدام عملی و مساعدت و همکاری آحاد مردم برای مدیریت کردن مصرف انرژی شد. معاون وزیر نیرو کاهش مصارف برق اداره‌های دولتی را در تابستان 97 لازم‌الاجرا دانست و افزود: با همکاری مردم فهیم کشورمان و تلاش کارکنان صنعت برق با تمام توان سعی خواهیم کرد با موفقیت از پیک بار 97 عبور کنیم. حائری تابستان 97 را نقطه شروعی برای کاهش پیک بار و همین طور انجام عزم جدی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در سطح کشور عنوان کرد.

بی‌اعتنایی روسیه به تحریم‌ها در هرمزگان

ایرنا| رییس شرکت دولتی روس‌تک (فناوری‌های پیشرفته) اظهار کرد که تحریم‌های امریکا علیه ایران تاثیری را بر طرح نیروگاه برق حرارتی هرمزگان نمی‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی چمزوف در حاشیه همایش اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: استفاده از تجهیزات روسی در نیروگاه برق حرارتی هرمزگان برنامه‌ریزی شده است. وی تصریح کرد: در نیروگاه هرمزگان چهار بلوک 350مگاواتی احداث می‌شود و در مجموع این نیروگاه 1400مگاوات برق تولید خواهد کرد.

چمزوف در ادامه افزود: تحریم‌ها به هیچ‌وجه بر احداث نیروگاه هرمزگان تاثیر نخواهد گذاشت. لازم به ذکر است که ایران و روسیه دو سال پیش قرارداد احداث نیروگاه برق حرارتی هرمزگان را امضا کردند و شرکت تکنوپروم اکسپورت وابسته به شرکت دولتی «روس‌تک» پیمانکار این طرح است. بر اساس این قرارداد، روس‌ها نیروگاه حرارتی به ظرفیت 1400مگاوات همراه با سیستم آب‌شیرین‌کن در بندرعباس احداث خواهند کرد. نیروگاه برق حرارتی هرمزگان در چهار واحد بخاری 350مگاواتی با بازده حدود 45درصدی، 1400 مگاوات برق تولید خواهد کرد که سرمایه مورد نیاز ساخت آن از محل تسهیلات یک‌میلیارد و 200 میلیون یورویی دولت روسیه به دولت ایران تامین می‌شود.

شناسایی و جریمه تخلف نفتی میلیاردی

ایسنا| رییس کمیسیون عمران مجلس از جریمه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بازگرداندن مبلغی کمی بیشتر از هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان توسط وزارت نفت به وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

محمدرضا رضایی بیان کرد: طبق ماده ۷۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۹۵ باید ۲۰درصد از قیمت فروش گازوییل به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌یافت که نیمی از این مبلغ به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده و نیم دیگر به شرکت ملی راه‌آهن جمهوری اسلامی پرداخت می‌شد ولی وزارت نفت این پرداخت را انجام نداده است.

نماینده جهرم در مجلس ادامه داد: کمیسیون عمران دو مسیر برای رسیدگی به این تخلف داشت. اول آنکه طبق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس به قوه قضاییه ارجاع دهد و دوم اینکه از طریق دیوان محاسبات و دادستانی دیوان وارد شود که ما مسیر دوم را دنبال کردیم و گزارش خود را به دیوان محاسبات دادیم و از کانال دیوان نظارت خودمان را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده دیوان محاسبات حکمی را علیه رییس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادر کرده است و وزارت نفت را مکلف به بازگرداندن این مبلغ به وزارت راه و شهرسازی و جریمه رییس شرکت ملی پالایش به میزان نیمی از حقوق ماهانه ایشان کرده است.

 

ارسال نظر