کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۶۵

 ناامیدی توتال از دریافت معافیت

تسنیم  مدیر شرکت نفت و گاز توتال بیان کرد که امید چندانی به دریافت معافیت از دولت امریکا برای ادامه سرمایه‌گذاری در میدان گازی پارس جنوبی ایران ندارد. به گزارش رویترز، پاتریک پویان، مدیر شرکت فرانسوی توتال در شهر سن پترزبورگ روسیه با اشاره به تهدید مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا به وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران گفت: «ما در ایران نیاز به معافیت از تحریم‌های امریکا داریم. شما هم مثل من حرف‌های اخیر آقای پمپئو را شنیدید. آیا شما واقعا فکر می‌کنید او قصد دارد معافیت اعطا کند؟» توتال روز 16ماه مه ‌اعلام کرد در صورتی که نتواند از دولت امریکا بابت حضور خود در ایران معافیت تحریمی بگیرد از قرارداد چند میلیارد دلاری توسعه فاز 11پارس جنوبی کنار خواهد کشید. توتال گفته هر گونه معافیتی باید تحریم‌های ثانویه دولت امریکا که ممکن است علیه شرکت‌هایی که به فعالیت در ایران ادامه می‌دهند، وضع شود را نیز شامل شود.

 قیمت برق تابع نرخ ارز نیست

ایسنا  معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر بیان کرد: اطلاعات قیمت تمام شده برق در انتهای سال مالی منتشر می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود که تغییرات نرخ ارز تاثیر چندانی در قیمت تمام شده برق نگذاشته باشد. محمودرضا حقی‌فام با بیان اینکه با توجه به بومی‌سازی صنعت برق از طریق شرکت‌های داخلی مشکل چندانی در صنعت برق به دلیل تغییرات ارز اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: علاوه بر این دولت نیز اعلام کرده که گشایش‌های ارزی با قیمت ۴۲۰۰تومان برای تولیدکنندگان کالا و خدمات صورت می‌گیرد که همین مساله نیز موجب می‌شود تا شاهد افزایش قیمت تمام شده انرژی برق نباشیم. وی درخصوص آخرین قیمت تمام شده، عنوان کرد: سال گذشته قیمت تمام شده برق در هر کیلووات ساعت ۹۶تومان در گزارش حسابرسی سازمان برنامه و بودجه اعلام شد اما آنچه صنعت برق اعلام کرده بود ۱۱۰تومان بود. حقی‌فام با بیان اینکه افزایش 7درصدی قیمت انرژی تاثیر چندانی در مصرف مشترکان نگذاشته است، عنوان کرد: برای بررسی میزان تاثیر حداقل 3ماه زمان لازم است تا قرائت کنتورها انجام شود.

 تولید 70 مگاوات برق خورشیدی در یزد

ایرنا  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی یزد بیان کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی نیروگاه‌های خورشیدی درحال ساخت استان یزد از سوی سرمایه‌گذاران خارجی، ظرفیت این نیروگاه‌ها تا پایان سال 1397 به 70مگاوات می‌رسد. محمدحسن صباغ‌زادگان روز پنج‌شنبه اظهار کرد: این نیروگاه‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و یونانی ساخته می‌شود. وی ادامه داد: برای کمک به پیک بار مصرف برق استان در تابستان سال 1397 ظرفیت 4نیروگاه خورشیدی با 33.5مگاوات وارد مدار شد. مدیرعامل برق منطقه‌یی یزد این نیروگاه‌ها را شامل 10مگاواتی نور اشکذر، 10مگاواتی پژواک اردکان، 10مگاواتی غدیر مهریز و 3.5مگاوات مکسان دهشیر تفت ذکر کرد. صباغ‌زادگان یادآور شد: مجوز ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی(ساتبا) برای تمام ظرفیت‌های متصل به شبکه توزیع(زیر 7مگاوات) برق و شبکه فوق توزیع و انتقال(بالای 7مگاوات) صادر می‌کند.  

 خسارت طغیان جاجرود به برق لواسانات

فارس  مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به اینکه سیل روز چهارشنبه در منطقه لواسانات ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه فشار متوسط برق خسارت وارد کرد و گفت: برق منطقه فشم با کابل‌های خودنگهدار از ۴صبح پنج‌شنبه به صورت موقت به حالت عادی برگشته است. حاجی رضا تیموری با اشاره به اینکه بارش باران در منطقه لواسان موجب طغیان رودخانه جاجرود سپس ورود سیلاب به جاده شد، گفت: این طغیان موجب تخریب کنار جاده و تیرهای برق شد به طوری که شبکه 3مدار را به طول ۵۰۰ متر تخریب کرد. وی با اشاره به اینکه مشترک بدون برق نداریم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر خط و شبکه برق با کابل‌های خودنگهدار و به صورت موقت به حالت عادی برگشته است. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران افزود: به محض اینکه جاده تخریب شده به حالت عادی برگردد و مسیرها بازگشایی شود، شبکه اصلی را برقدار و خط به حالت اولیه برخواهد گشت.

 اختلال در سوخت‌‌رسانی شیراز

ایسنا  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در شیراز بعد از اعتصاب کامیون‌داران را تشریح کرد. فاطمه کاهی با اشاره به اعتصاب کامیون‌داران اظهار کرد: این موضوع در فرآیند سوخت‌رسانی خلل ایجاد کرده بود. وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر و طبق آخرین اخبار مشکلی در تامین سوخت در شیراز وجود ندارد، گفت: انبارهای شرکت ملی پخش طبق روال کار خود را انجام می‌دهند و مشکلی در تامین سوخت نیست. تعدادی کامیون‌دار که حامل تانکرهای سوخت‌رسانی هستند به صورت هماهنگ سوخت‌رسانی را در برخی نقاط شیراز متوقف و بعضا در نقاطی تجمع کردند. این تجمع موجب مختل شدن سوخت‌رسانی در 5 جایگاه در شهرستان شیراز شد. علت اعتراض کامیون‌داران دستمزدهای پایین آنان اعلام شده است.

 

ارسال نظر