کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۸۸

 توقف فعالیت مشترک BP با شرکت ملی نفت

ایسنا  شرکت BP کار در میدان گازی رام در دریای شمال را که در آن ۵۰ درصد سهم دارد و با شرکت ملی نفت ایران شریک است، متوقف کرد. این شرکت اعمال مجدد تحریم‌های امریکا علیه تهران را دلیل این توقف اعلام کرده است. نشریه ایندیپندنت گزارش داده است، این شرکت موافقت کرده سهم خود در رام را به شرکت انگلیسی سریکا گاز بفروشد و اعلام کرد، تصمیم گرفته است تا زمان روشن شدن تاثیر احتمالی تصمیم دولت امریکا درخصوص ایران بر این میدان، کار برنامه‌ریزی شده را به تعویق بیندازد. شرکت BP همواره از قوانین تحریم‌ها تبعیت کرده است. هر دو شرکت BP و سریکا سرگرم مذاکره با مقامات انگلیس و امریکا هستند تا مطمئن شوند تحریم‌هایی که هشتم ماه مه از سوی دونالد ترامپ همزمان با اعلام تصمیمش برای خروج از برجام اعلام شد، نقض نمی‌کنند. شرکت BP میدان رام را در دهه ۱۹۷۰ کشف کرد. تولید این میدان در اوایل دهه ۲۰۰۰ به دنبال وضع تحریم‌های متعدد علیه برنامه هسته‌یی ایران متوقف شد. شرکت BP که مدیرعامل آن رابرت دادلی امریکایی است به توافق با سریکا برای فروش ۵۰ درصد سهم در این میدان به مبلغ ۴۰۰میلیون دلار امریکا پایبند است. درحال حاضر BP این میدان را تحت مجوزی که از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا دریافت کرده است، اداره می‌کند. این مجوز سپتامبر گذشته تمدید شد و سپتامبر امسال منقضی می‌شود.

 هند همچنان از ایران نفت می‌خرد

ایلنا  رییس بخش مالی شرکت نفت هند گفت که این شرکت هنوز در میزان واردات نفت ایران تغییری ایجاد نکرده‌ اما در صورت بروز مشکل با تحریم‌های امریکا به سراغ واردکنندگان قدیمی خواهد رفت. به گزارش رویترز، رییس بخش مالی شرکت نفت هند، برترین پالاینده نفت و گاز در این کشور اعلام کرد چنانچه تحریم‌های امریکا علیه ایران خللی در واردات نفت از این کشور ایجاد کند، این شرکت به سراغ تامین‌کنندگان قدیمی نفت خود که بیشتر در خاورمیانه قرار دارند، خواهد رفت. «آرون کومار شارما» رییس بخش مالی شرکت نفت هند گفت:«ما هنوز در میزان واردات نفت ایران تغییری ایجاد نکرده‌ایم. باید دید امریکا تا چه اندازه در اعمال تحریم‌ها جدی است. ما به نوبه خود علاقه داریم تجارت با ایران را ادامه دهیم. در غیر این صورت به سراغ واردکنندگان قدیمی‌مان خواهیم رفت.» شرکت نفت هند که روزانه 6/1میلیون بشکه یا حدود یک‌سوم ظرفیت کل کشور نفت تصفیه شده تولید می‌کند، بنا دارد در سال ۲۰۱۸و ۲۰۱۹ روزانه ۱۴۰هزار بشکه نفت از ایران وارد کند و احتمال خرید اضافی ۴۰هزار بشکه در روز نیز وجود دارد. پس از آنکه ایران تصمیم گرفت، تخفیف‌های ترابری خود را کاهش دهد، شرکت نفت هند واردات خود از ایران را افزایش داد.

 تهرانی‌ها قطعی آب نخواهند داشت

ایسنا  معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: قطع آب پراکنده که در نقاط مختلف تهران گزارش شده به علت وقوع حادثه و تعمیرات بوده و به هیچ عنوان کمبود آب در تهران نداریم اما ممکن است به دلیل کاهش ارتفاع مخازن در برخی مناطق شاهد افت فشار آب باشیم. افشین رحیم‌زاده با بیان اینکه ممکن است هنگام حادثه افت فشار در یک منطقه حادث شود، اظهار کرد: هیچ برنامه‌یی برای جیره‌بندی آب در تهران وجود ندارد و تمام تلاش ما این است که تابستان امسال را نیز مانند سال‌های قبل بدون مشکل کم‌آبی پشت سر بگذاریم. وی با تاکید بر اینکه تنها در شرق تهران ورودی سدها کاهش محسوسی یافته است، عنوان کرد: پس از بررسی بارش باران تا آخر اردیبهشت ماه سناریو تامین آب در شرق تهران پیش‌بینی می‌شود تا در این منطقه نیز در فصل تابستان دچار مشکل نشویم. چندی پیش نیز محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران گفت: با وجود اینکه در اردیبهشت ماه شاهد بارندگی خوبی بودیم اما به دلیل نبود ذخیره کافی همچنان وضعیت منابع آبی در تهران مناسب نیست چراکه میزان بارش‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۴درصد منفی بوده است.

 افزایش استخراج نفت به کمک امواج ماکروویو

ایسنا  محققان پژوهشگاه صنعت نفت در تلاش هستند که با استفاده از امواج ماکروویو، راهکارهایی را برای افزایش برداشت از مخازن نفتی ارائه دهند. این محققان معتقدند این روش‌ نسبت به روش‌های متداول از آلایندگی‌های زیست‌محیطی کمتری برخوردار است. حسن نادری رییس گروه سیالات پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه تکنولوژی امواج، کاربردهای فراوانی در زمینه حذف گوگرد از نفت خام و همچنین شکستن هیدروکربورهای سنگین به سبک برای ارتقای کیفیت نفت خام دارد، اظهار کرد: علاوه بر آن از این فناوری برای از بین بردن رسوبات دیواره چاه مانند رسوبات معدنی، آسفالتینی و وکس نیز قابل استفاده است. نادری ادامه داد: کاربرد امواج همچنین می‌تواند با ایجاد تغییر در خواص و ‌تر شوندگی سنگ مخزن، سبب بهبود تولید نفت از مخازن شود. همچنین وی یادآور شد: امواج فراصوت و ماکروویو سرعت و اثر هر فرآیند شیمیایی را افزایش می‌دهد. نادری اضافه کرد: در ازدیاد به روش امواج مافوق صوت حتی اگر از مواد شیمیایی استفاده ‌شود، مقدار این مواد اندک است؛ چراکه اثرات مواد شیمیایی استفاده شده توسط امواج افزایش می‌یابد که این امر موجب کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود و از این رو این روش‌ها در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

 

ارسال نظر