کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۳۴

 بررسی آب‌شیرین‌کن‌ها در مجلس

ایسنا  یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی احکام 35 و 36 قانون برنامه ششم توسعه در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد. علی بختیار ضمن تشریح جلسه دیروز کمیسیون انرژی، بیان کرد: در این جلسه احکام 35 و 36 قانون برنامه ششم توسعه با حضور مسوولان وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفت. حکم 35 این قانون در رابطه با برقی کردن چاه‌های کشاورزی، نصب کنتور هوشمند برای چاه آب کشاورزان، تامین حقابه رودخانه و قنوات بود و ماده 36 نیز در رابطه با تامین آب شرب و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها و توسعه آنها بود.

 ابطال ثابت ماندن هزینه برق غیردولتی

ایرنا  هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه را که متضمن ثابت نگه داشتن نرخ خرید برق توسط وزارت نیرو از نیروگاه‌های خارج از مدیریت این وزارتخانه بود، برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل شورای اقتصاد تشخیص داد و باطل کرد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری به‌دنبال شکایت و درخواست ابطال بند یک مصوبه 263 هیات تنظیم بازار برق ایران مبنی بر ثابت نگه داشتن تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های غیردولتی، آن را با تایید نظر کمیسیون تخصصی مربوطه باطل کرد. در نظریه کمیسیون تخصصی در مورد ابطال بند یک مصوبه 263 هیات تنظیم بازار برق ایران آمده است: برمبنای بند «و» ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، وزارت نیرو مکلف است در صورت نیاز با حفظ مسوولیت تامین برق، برای ترغیب سایر موسسات داخلی به تولید هرچه بیشتر تولید نیروی برق از نیروگاه‌های خارج از مدیریت آن وزارتخانه، براساس دستورالعملی که به تایید شورای اقتصاد می‌رسد، نسبت به خرید برق این نیروگاه‌ها اقدام کند.

 هزار مگاوات مدیریت مصرف با طرح فهام

ایسنا  مجری طرح فهام با اشاره به نتایج مثبت تجهیز کنتورهای هوشمند، ادامه داد: با برنامه‌ریزی و زیرساخت‌هایی که سال گذشته صورت گرفت توانستیم از طریق کنتورهای هوشمند 1000 مگاوات مدیریت مصرف بار را لحاظ کنیم و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز با توسعه کنتورهای هوشمند بتوانیم این عدد را به 1500 مگاوات برسانیم. هادی مدقق بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به هدف تکمیل نصب کنتور هوشمند برای 450 هزار مشترک دیماندی و چاه‌های کشاورزی برسیم نیازمند 250میلیارد تومان اعتبار هستیم که به محض تامین این اعتبار پروژه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

 

ارسال نظر