تاثیر آشوب خاورمیانه بر پایش ریزگردها

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۹۳
تاثیر آشوب خاورمیانه بر پایش ریزگردها

ایلنا

وزیر نیرو که برای شرکت در کنفرانس سازمان جهانی هواشناسی به سوییس سفر کرده است، در جریان این مراسم به عنوان سخنران اصلی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و بیان کرد: شرایط ناخوشایند در برخی مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا منجر به وقفه در پایش و تولید داده‌ها در برهه‌های زمانی شده است. در نتیجه پایش دقیق و پیش‌بینی پدیده ریزگردها در منطقه با چالش روبه‌رو شده است. رضا اردکانیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با راهبری وزارت نیرو مبادرت به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کرده و نقش آمار و اطلاعات دقیق در توفیق این حرکت تعیین‌کننده است.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو نه ‌تنها سهم بزرگی در فراهم کردن داده‌های هیدرولوژیکی کشور به عهده دارد، بلکه به مطالعات و تحقیقات عمقی در زمینه عدم‌قطعیت‌ها و تلاش بیش ‌از پیش در دسترسی به آمار و اطلاعات کیفی منابع آب همت می‌گمارد.

اردکانیان تاکید کرد: وزارت نیرو در برنامه‌های مصوب ملی خود به‌ ویژه به پایداری و توسعه شبکه‌های اطلاعات ملی، تسهیل در سامانه‌های بهره‌برداری از داده‌ها، تضمین کیفیت و رویکردهای بین ‌رشته‌یی در این زمینه توجه دارد.

وزیر نیرو به نقش تعیین‌کننده سازمان جهانی هواشناسی در پشتیبانی و تسهیل‌گری در این بخش اشاره کرد و افزود: برای ایفای نقش کلیدی در زمینه محوریت آمار و اطلاعات هیدرولوژیکی و آب‌شناسی در منطقه خود اعلام آمادگی می‌کنیم. پس از این نشست، اردکانیان از پروژه استفاده طبیعی از آب دریاچه شهر ژنو برای گرمایش و سرمایش و همچنین سیستم تهویه مطبوع منازل این شهر بازدید و با پتری تالاس دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی ملاقات کرد.

در این دیدار که با حضور جوناس کالمن مدیر آب و اقلیم سازمان جهانی هواشناسی و نیز سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان‌ملل در ژنو صورت گرفت، مقرر شد سازمان جهانی هواشناسی در بررسی تخصصی محاسبه میزان تاثیر «پروژه‌های باروری ابرها» به جمهوری اسلامی ایران خدمات ارائه کند.

همچنین مقرر شد که سازمان جهانی هواشناسی مشارکت لازم را در موضوع ریزگردها و راه‌اندازی «مرکز پیش‌بینی ریزگردها» به عمل آورد و موضوع استفاده جمهوری اسلامی ایران از سیستم‌های پیشرفته‌تر «پیش‌بینی بارش و شرایط اقلیمی» نیز مورد مذاکره قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر