کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۳۹

پاداش در ازای خاموشی موتور برق

ایرنا  بنا بر اعلام معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر اگر کشاورزان به میزان چهار ساعت در زمان اوج بار، پمپ‌های آب خود را خاموش کنند، در 20ساعت باقی‌مانده شبانه‌روز از برق رایگان برخوردار می‌شوند. علیرضا احمدی یزدی، روز گذشته اظهار کرد: وزارت نیرو برای جبران کمبود برق در زمان اوج مصرف، مشوق‌هایی را درنظر گرفته است. در بخش کشاورزی، تفاهمنامه‌یی با مشترکان کشاورزی امضا می‌شود که برمبنای آن، اگر کشاورزان در 4 ساعت اوج بار روزانه یعنی در ساعت‌های 12 تا 16 هر روز، پمپ‌های آب خود را خاموش کنند، در 20 ساعت باقی‌مانده شبانه‌روز، می‌توانند از برق رایگان استفاده نمایند. وی ادامه داد: کشاورزان فرصت دارند تا 15 خرداد با امضای قرارداد با اداره‌های برق شهرستان خود، در طرح مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی همکاری داشته باشند. معاون دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر با تاکید بر اینکه مشترکان کشاورزی در سال‌های گذشته از این طرح استقبال خوبی داشته‌اند، گفت: ما از مشترکان کشاورزی نمی‌خواهیم 100درصد مصرف برق خود را قطع کند و در حد مصرف لوازمی مثل چراغ، یخچال و‌ تلویزیون داخل اتاق نگهبانی مجاز به مصرف برق خواهند بود. احمدی یزدی زمان اجرای این طرح را 15 خرداد تا 15 شهریور اعلام کرد.

تولید میدان نفتی کرکوک 3 برابر می‌شود

ایسنا  شرکت نفت دولتی «شمال عراق» توافقی را با شرکت BP برای سه برابر کردن تولید میادین کرکوک امضا کرد. جباراللعیبی وزیر نفت عراق، محل امضای این توافق را شهر بصره اعلام و اظهار کرد: تحت این توافق، شرکت BP ظرفیت تولید 6 میدان نفتی در منطقه کرکوک را به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد که سه برابر ظرفیت فعلی این منطقه است. میادین نفتی کرکوک در ماه اکتبر با اقدام نیروهای دولت مرکزی عراق برای پس گرفتن کنترل این منطقه از نیروهای کرد، تحت کنترل بغداد درآمد و چند روز پس از آن، مذاکرات با BP آغاز شد. صادرات نفت از این منطقه، از طریق خط لوله عبوری از ترکیه انجام می‌گرفت، اما پس از عملیات ارتش عراق متوقف شد. عراق قصد دارد صادرات نفت کرکوک را از طریق تانکرهای نفتکش به ایران آغاز کند، اما جاده به سوی مرز هنوز به‌طور کامل از وجود نیروهای تروریستی داعش پاکسازی نشده است. طبق اعلام BP، کرکوک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی در خاورمیانه است که برآورد شده حدود ۹ میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل استخراج داشته باشد.

اصفهان در تکاپوی تامین آب‌شرب

ایلنا   مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به‌دلیل کم‌آبی تدابیر ویژه‌یی برای حفر چاه‌های اضطراری برای تامین آب شرب اتخاذ شده و همچنین آغاز ذخیره آب در مخازن استراتژیک آب در بخش‌های مختلف، اعلام شده است. منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه کم‌آبی کنونی، شاید در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: حجم سدهای مخزنی، ۸۰درصد و بارندگی نیز نسبت به متوسط بلندمدت حدود ۷۰درصد کاهش داشته است. این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر به‌دلیل عدم بارش مستمر، اکثر چشمه‌ها و قنوات خشک و کم‌آب شده‌اند، افزود: مدیریت بحران استان، جلسات متعددی را تشکیل داده و در نخستین اقدام، مصرف بهینه آب در همه بخش‌ها در دستور کار قرار گرفت. در بخش فضای سبز، حذف چمن را اعلام کردیم و از طرفی دیگر بر آبیاری شبانه و آموزش به کارگران و نیز جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و کشت گونه‌های مقاوم به خشکی تاکید شد. وی با بیان اینکه تدابیر ویژه‌یی برای حفر چاه‌های اضطراری برای آب شرب اتخاذ شده است، تصریح کرد: در حال حاضر زاینده‌رود خشک است و حجم سد فقط ۱۰درصد آب دارد و وزارت نیرو درنظر دارد که با همین مقدار آب بخش‌های مختلف را مدیریت کند.

 

ارسال نظر