به صنعت نفت ایران خوش‌بین هستم

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۳۷
به صنعت نفت ایران خوش‌بین هستم

گروه انرژی  نادی صبوری

توییتی که دونالد ترامپ عصر روز دوشنبه منتشر کرد، تقریبا تمام فضای تجاری ایران را در اختیار خود گرفت. بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی نیز از این قضیه مستثنی نبود. در میان راهروهای سالن‌ها، حاضران در حال گپ و گفت پیرامون تصمیم احتمالی ترامپ بودند که به‌طور قطع فضای صنعت نفت ایران را کم و بیش متاثر خواهد کرد. اما در این میان، افرادی نیز به فعالیت در ایران و آینده صنعت نفت خوش‌بین هستند. ساموئل موریون مدیرعامل عملیات زیمنس در ایران که دیروز برای بازدید به نمایشگاه آمده بود یکی از همین افراد است. موریون در گفت‌وگویی کوتاه با «تعادل» عنوان کرد که به آنچه در نمایشگاه نفت می‌بیند «خوش‌بین» است. البته سومین روز بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، بیش از هر چیز تحت‌تاثیر بازدید حسن روحانی رییس‌جمهوری از این نمایشگاه قرار گرفت. از سویی حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز نشستی خبری را در این روز برگزار کرد. گزارش پیش رو، مجموعی از چند گفت‌وگوی کوتاه با حاضران در نمایشگاه از یک سو و 2 نشست خبری از سوی دیگر است.

روز گذشته و پس از آنکه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، از حواشی بازدید حسن روحانی ریاست‌جمهوری فارغ شد، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نشستی خبری را برگزار کرد. حمیدرضا عراقی که در سفر حسن روحانی رییس‌جمهوری به استان خراسان‌رضوی سفر کرده بود، گزارشی را که به رییس دولت دوازدهم ارائه کرده، در جمع خبرنگاران نیز تکرار کرد. او در ادامه عنوان کرد: «اکثر فعالیت‌های اقتصادی کشور منوط به پایداری گاز طبیعی است و ما باید به مردم و صنعتگران برای تولید گاز اطمینان دهیم. این اطمینان باید به دولت و به مشتریان خارجی گاز ایران نیز داده شود.» او در ادامه عنوان کرد: «کار ما اطمینان دادن به مردم، صنعتگران، دولت و به مشتریان خارجی است که گاز پایدار داریم. برای این کار امکان ندارد شرکتی بدون اهداف و ماموریت اداره کرد. ما بحث تاب‌آوری در شبکه انتقال گاز یا نشست زمین یا زلزله یا این موارد را داریم.»

اما موضوع قطع آبونمان و از دست رفتن منبع درآمدی 1000 میلیارد تومانی از شرکت ملی گاز یکی از پرسوال‌ترین مسائل نشست خبری روز گذشته عراقی بود. حمیدرضا عراقی ابتدا خود در این زمینه گفت: «قطع آبونمان ما را بیچاره کرده است البته ما توقف ممنوع را به محدودیت ممنوع تبدیل می‌کنیم و از حرکت باز نمی‌ایستیم.»

 قطعا مساله را حل می‌کنیم

حمیدرضا عراقی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که چرا سهم پرداخت آبونمان را از طرف نیروگاه و پتروشیمی‌ها افزایش نمی‌دهید، عنوان کرد: «در حال حاضر نیز 75درصد از این 1000 میلیارد تومان از سوی این بخش تامین می‌شد و مردم تنها 25درصد از این اعتبار را پرداخت می‌کردند.»

معاون وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا انگیزه یا افراد خاصی را پشت ماجرای قطع آبونمان می‌بیند، عنوان کرد: «از نظر ما این یک سوءتفاهم حقوقی است. مردم باید بدانند منافع شرکت ملی گاز منافع مردم است. ما پولی که از مردم می‌گیریم 50درصد به هدفمندی یارانه‌ها می‌رود و درنهایت تنها 30درصد برای شرکت ملی گاز باقی می‌ماند که حقوق کارگران و کارمندان خود را از این طریق پرداخت می‌کند.»

مدیرعامل شرکت ملی گاز در ادامه گفت: «خواسته ما از دیوان عدالت اداری این نیست که چیز اضافه‌یی به ما بدهند، خواسته ما این است چیزی که بوده را به ما بازگردانید. من اصلا شک ندارم که مساله قطع درآمد شرکت ملی گاز را قطع کنیم.»

موضوع مقاوم‌سازی شبکه گاز در برابر زلزله نیز دیگر پرسش «تعادل» از مدیران شرکت ملی گاز بود. سعید مومنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با ارائه توضیحاتی در این زمینه عنوان کرد: «از گذشته اقداماتی درخصوص مقاوم‌سازی انجام شده بود. اما در 2 سال اخیر مصوبه کمیته زیرساخت هیات‌وزیران درخصوص مقاوم‌سازی در برابر زلزله را گرفتیم و از سال گذشته اقدامات جدی در این زمینه در استان تهران و چند استان دیگر آغاز شده است.»

او در ادامه عنوان کرد: «در تهران که ما 11هزار کیلومتر شبکه گاز داریم، کل شبکه را به 2 سوپر بلوک و 15 بلوک میانی تقسیم کرده‌ایم که بلوک‌های کوچک نیز درون این بلوک‌ها قرار دارد. از مجموع 400 ایستگاه تقویت فشار در تهران نیز تعداد

80 ایستگاه به شیرهایی که فرمان قطع را در زمان زلزله صادر می‌کنند، متصل شده‌اند.»

 نفت و گاز پرشیا؛ تنبل‌ترین در متقاضیان آزادگان

نورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت خام که عمده فعالیت‌ها در میدان‌های مهم نفتی غرب کارون در این شرکت انجام می‌گیرد نیز دیروز نشستی خبری را برگزار کرد. وی در جریان این نشست عنوان کرد که در سال 1397 معادل 455 هزار بشکه در روز تولید از میادین غرب کارون وجود خواهد داشت. او در بخشی از نشست خبری خود به موضوع کمتر پرداخته شده تامین برق برای میدان‌های غرب کارون اشاره کرده و گفت: «تامین برق در غرب کارون اکنون بسیار گران‌قیمت برای ما تمام می‌شود که قرار است یک نیروگاه 500 مگاواتی ساخته شود. این پروژه مقداری عقب بود اما با برگزاری جلسات با شرکت مپنا امیدواریم که تا پایان تیر ماه شاهد افتتاح واحد 150 مگاواتی این نیروگاه باشیم که کل فازها را تامین برق می‌کند.»

شهنازی‌زاده در پاسخ به این پرسش «تعادل» که دلیل عقب بودن این پروژه چه بوده است، گفت: «شاید من نتوانم این را دقیق اعلام کنم چون قرارداد در زمان مدیریت من انعقاد نشده است. اما ما از زمانی که متوجه اهمیت این پروژه شدیم سعی در پیشبرد آن داشتیم و امروز وضعیت پروژه رو به جلو است.»

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درخصوص وضعیت شرکت‌های متقاضی مناقصه میدان نفتی آزادگان عنوان کرد: «در میان شرکت‌های مختلف شرکت شل و شرکت پتروناس گزارش خود را برای کل میدان به صورت یکپارچه ارائه کرده‌اند. توتال فرانسه و اینپکس ژاپن گزارش خود را در بخش آزادگان جنوبی ارائه کرده و در حال کار کردن روی گزارش آزادگان شمالی هستند.» او در ادامه عنوان کرد: «شرکت نفت و گاز پرشیا هنوز جلسه‌یی را در این زمینه تشکیل نداده است.»

 از لابه‌لای غرفه‌ها

 اما مشخص شدن اوضاع نسبی وضعیت تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه، فرصتی را برای ارزیابی حضور کمپانی‌های بین‌المللی ایجاد کرد. غیر از شرکت‌هایی چون توتال فرانسه که عموما تمایلی به انجام مصاحبه‌ با خبرنگاران ندارند، شرکت‌های مطرح دیگری نیز در سالن خلیج‌فارس حاضر هستند. کمپانی آلمانی وینترشل که اکنون زیرشاخه شرکت «ب.ا.س.ف» بوده و بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در آلمان به‌شمار می‌رود یکی از این موارد است. نمایندگان حاضر در غرفه این شرکت البته از ارائه جزئیات درخصوص سطح فعالیت وینترشل در ایران خودداری کردند. اما آن‌طور که یکی از این نمایندگان به «تعادل» گفت وینترشل اکنون در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران برای فعالیت در بخش‌های متنوعی از صنعت نفت است که لزوما محدود به بالادست این صنعت نمی‌شود.

عمده فعالیت این شرکت مطرح آلمانی در خاورمیانه تاکنون در ابوظبی بوده است. وینترشل تاکنون چند چاه اکتشافی نفت و گاز را در ابوظبی احداث کرده است. این شرکت آوریل سال 2016 نیز تفاهمنامه‌یی با شرکت ملی نفت ایران برای افزایش همکاری‌ها در آینده انعقاد کرد.

شرکت روسی «تات‌نفت» که در واقع مربوط به منطقه تاتارستان روسیه می‌شود از دیگر کمپانی‌هایی است که در سالن خلیج‌فارس غرفه‌یی را به خود اختصاص داده است. نکته غرفه این شرکت در محسور بودن بخش زیادی از فضای غرفه است که حتی دید بازدیدکنندگان نیز به داخل آنها به سختی ممکن می‌شود. تات‌نفت بخشی از محصولات تولیدی در واحدهای صنعتی خود از جمله نفت منطقه تاتارستان را در بطری‌های کوچکی روی میز گذاشته و این تقریبا تنها راه ارتباط با این غرفه محسوب می‌شود. البته یکی از ایرانیان نزدیک به این کمپانی در پاسخ به «تعادل» عنوان کرد که تات‌نفت به‌دنبال حضور در میدان‌های نفتی ایران است و میدان نفتی آزادگان جنوبی در غرب کارون نیز یکی از مقاصد فعالیت این شرکت به حساب می‌آید.

البته، بخش اعظمی از حضور افراد و شرکت‌ها از کشورهای مختلف در نمایشگاه نفت، نه برای سرمایه‌گذاری بلکه برای فروش کالاست. فرانکا گیزی و جورجیو نائودی که از ایتالیا برای بازدید از نمایشگاه عازم تهران شده‌اند، از همین دسته محسوب می‌شوند. فرانکا و جورجیو که به دلیل لباس صورتی رنگ و زیبای فرانکا توجه بیشتر حاضران را به خود جلب کرده‌اند از درخواست یک گپ کوتاه استقبال کرده و به «تعادل» می‌گویند که برای سومین‌بار است در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی شرکت کرده و به نظرشان این‌بار بهتر از سال‌های گذشته است.

فرانکا مدیر فروش و جورجیو مسوول واحد تجاری شرکت «O. M. S SALLERI S. P. Al» هستند که طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت آن دیده می‌شود 120 سال سابقه فعالیت در صنعت نفت داشته و تمرکز آن بر تولید «ولوهای صنعتی» مورد استفاده در نفت است.

فرانکا می‌گوید که آنها برای بازدید از وضعیت شرکای‌شان در ایران عازم نمایشگاه شده‌اند. او و جورجیو هر دو در پاسخ به این پرسش که وضعیت تجارت‌شان با ایران تا چه اندازه به تصمیم ترامپ درخصوص برجام وابسته است، می‌گویند که واقعا باید دید که چطور می‌شود، هر چند آنها در امریکا فروش ندارند و ایران برای‌شان بازار بسیار مهمی است.

جورجیو می‌گوید: «ما کسب و کار با ایران را چند سال پیش آغاز کردیم و اکنون به وضعیت خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. ما به دنبال افزایش فروش ولو به صنعت نفت ایران هستیم.» او می‌گوید: «ما قبل از توافق ایران و غرب به سختی می‌توانستیم با ایران همکاری داشته باشیم و امیدواریم که در این مسیر گشایش ایجاد شود. ما در گذشته باید از کانال‌های مختلفی وارد می‌شدیم که از آنها منع شده بودیم.»

فرانکا در پایان می‌گوید: «مثل بسیاری از کمپانی‌های نفتی که در این نمایشگاه حضور دارند منتظر امشب هستیم تا ببینیم چه تصمیمی از سوی کاخ سفید اعلام می‌شود.»

 اما دیروز سالن خلیج‌فارس که در واقع محل حضور اکثر کمپانی‌های مطرح در حوزه نفت و گاز است، میزبان اتفاق دیگری نیز بود. ساموئل موریون مدیرعامل عملیات شرکت زیمنس در ایران دیروز برای بازدید از نمایشگاه و اطلاع از وضعیت همکاران شرکت زیمنس در صنعت نفت ایران در محل نمایشگاه حضور یافت. ساموئل موریون 45ساله از اول آگوست 2017 به این عنوان منصوب شد.

 حضور او این فرصت را فراهم آورد که گپی کوتاه در خصوص فعالیت‌های زیمنس در ایران داشته باشیم. موریون که از 10مرداد سال گذشته فعالیت خود تحت عنوان مدیرعامل زیمنس در ایران را آغاز کرد، در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا زیمنس برنامه‌یی را برای حالت خروج ترامپ از برجام در نظر دارد، عنوان کرد که صحبت درباره این بخش از سیاست‌های کمپانی زیمنس از دست من خارج است، من نمی‌توانم در این زمینه نظری بگذارم.  موریون که پس از محسن نایب‌زاده عهده‌دار سمت مدیرعاملی زیمنس در ایران شد درخصوص ارزیابی‌اش از بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در قیاس با سال‌های اخیر عنوان کرد: «اینجا افراد زیاد و اراده شگفت‌آوری برای انجام کار دیده می‌شود، پویایی قابل توجهی اینجا به چشم می‌خورد. من امروز در دیدار با شرکای زیمنس این نکته را عنوان کردم که واقعا به نظر می‌رسد تحرکاتی در حال رخ دادن است.

من با توجه به اینکه ایران در زمینه افزایش تولیدات نفت و گاز در سال گذشته چه کاری را انجام داده است و با توجه به آن چیزی که ایرانی‌ها در این نمایشگاه به عرصه نمایش گذاشته‌اند، بسیار خوش‌بین هستم.»

او در ادامه عنوان کرد: «ورای این مسائل نیز ما هر سال در این نمایشگاه شرکت کرده و به ‌شدت افتخار می‌کنیم که اینجا هستیم و از ایران حمایت می‌کنیم.»

مدیرعامل عملیات زیمنس در ایران همچنین در پاسخ به این پرسش «تعادل» که همکاری این شرکت با گروه مپنا در خصوص توربین‌های کلاس F در چه وضعیتی قرار دارد، عنوان کرد: «مپنا یک شریک قابل اتکا برای ما در ایران است. ما بسیار مفتخر به انجام بیزینس با این شریک در حوزه توربین هستیم. مپنا در ایران نیز یک بازیگر قابل توجه محسوب می‌شود و ما همکاری بلندمدتی با آنها خواهیم داشت.»

موریون در پایان عنوان کرد: «همه باید چند روزی منتظر باشیم.» اظهارنظری که در واقع نشان‌دهنده جو کلی حاکم بر نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی تنها چند ساعت مانده به اعلام تصمیم امریکا در خصوص برجام بود.

 

 

ارسال نظر