کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۶۰

هم‌افزایی نفت و نیرو برای انرژی‌های نو

ایسنا| رییس پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه نفت از همکاری علمی این پژوهشگاه با پژوهشگاه نیرو خبر داد و بیان کرد: این همکاری در راستای تولید فناوری‌هایی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و کاهش مصرف انرژی است.

ابراهیم علایی اظهار کرد: با تعاملاتی که میان این دو پژوهشگاه ایجاد شد، به این نتیجه رسیدیم که در برخی حوزه‌های تحقیقاتی مانند توسعه فناوری‌های انرژی‌های نو می‌توانیم هم‌افزایی‌های خوبی داشته باشیم. وی توسعه فناوری‌های کاهش میزان مصرف و شدت مصرف در تاسیسات نیروگاهی وزارت نیرو، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و مجتمع‌های گازی را از جمله زمینه‌های همکاری این دو پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مقدمات مطالعات آغاز شده و تفاهمنامه‌های آن نیز به امضا رسیده است.

علایی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این طرح‌ها در سطح ملی برگزار می‌شود، نتایج آن در حوزه کاهش مصرف و شدت انرژی و همچنین توسعه فناوری در راستای انرژی‌های نو می‌تواند در سطح ملی اثرگذار باشد، ضمن آنکه ما را در کاهش مصرف انرژی نیز یاری خواهد کرد. علایی زمینه‌های همکاری این دو پژوهشگاه را شامل انرژی باد و زمین‌گرمایی عنوان کرد.

نیروگاه‌های خصوصی قربانی بدهی دولت

ایرنا| رییس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، طلب نیروگاه‌های تولیدکنندگان برق از وزارت نیرو را 25هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: به دلیل تاخیر در پرداخت این رقم، تعمیرات اساسی در برخی نیروگاه‌ها انجام نشده است. محمدعلی وحدتی با بیان اینکه دولت خریدار اصلی برق تولیدکنندگان بخش خصوصی است، گفت: به‌طور معمول پرداخت مطالبات تولیدکننندگان برق توسط دولت به موقع انجام نمی‌شود. دولت بابت این تاخیرها خسارتی پرداخت نمی‌کند، اما همه دستگاه‌های دولتی، بابت دریافت طلب خود از بخش خصوصی خسارت دریافت می‌کنند. در همین رابطه اکنون

3 نفر از نیروگاه‌داران ممنوع‌الخروج شده و حکم ضبط اموالشان نیز صادر شده است. وحدتی در ادامه افزود: نیروگاه‌ها در فصل‌هایی که مصرف برق کاهش می‌یابد، به تعمیرات اساسی واحدها می‌پردازند اما در شرایط عدم وصول مطالبات، نیروگاه‌های خصوصی حتی نمی‌توانند حقوق کارکنان خود را بپردازند. مشکل تامین نقدینگی سبب شده آنها نتوانند تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاهی را طبق برنامه انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: تعویق در تعمیرات اساسی به‌ذاته باعت کاهش تولید نمی‌شود، اما ممکن است در زمان اوج مصرف منجر به خروج واحدهای نیروگاهی از مدار تولید شود که در این صورت کاهشی پیش‌بینی نشده در میزان تولید نیروگاه‌ها خواهیم داشت.

وزش 3000 مگاوات باد در گیلان

نیپنا| مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی استان گیلان با بیان وجود بیش از 3000 مگاوات پتانسیل انرژی بادی در منجیل و مناطق اطراف آن اظهار کرد: ظرفیت منصوبه فعلی در بخش انرژی بادی 4/92 مگاوات است. این در حالی است که بیش از 32 برابر ظرفیت منصوبه فعلی، پتانسیل تولید انرژی بادی در گیلان وجود دارد و چنانچه سرمایه بخش خصوصی جلب شود، آینده‌یی بسیار روشن در انتظار استان گیلان خواهد بود.

مهندس بلبل‌آبادی با اشاره به رویکرد دنیا در استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بیان کرد: استان گیلان از موهبت الهی و موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برای انرژی بادی، آبی و انرژی خورشیدی برخوردار است و حسب وظیفه باید با برنامه‌ریزی دقیق، امکان استفاده از پتانسیل انرژی‌های مختلف را با توجه به توان مالی فراهم کنیم. وی افزود: در زمینه انرژی بادی، شرکت‌های مختلف خارجی و ایرانی متقاضی تولید انرژی الکتریکی در استان گیلان هستند. پنج شرکت SUNFARMING، سبز آکام (رشد صنعت و EAB)، توان نیروی آراد، کاسپین و انرژی پویان آتا، در مجموع متقاضی احداث 300مگاوات انرژی بادی در مناطق منجیل، گنجه، جیرنده و رودبار هستند که در مواردی محل احداث نیروگاه تعیین شده و در موارد دیگر نیز در حال بررسی است.

 

ارسال نظر