جای توتال بودم در ایران می‌ماندم

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۵۸
جای توتال بودم در ایران می‌ماندم

 گروه انرژی|

نادی صبوری-علیرضا کیانی|

دومین روز از بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی دیروز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد. در وهله‌‌ نخست شاید مهم‌ترین تغییری که در ترکیب حاضران در نمایشگاه به چشم می‌خورد را باید در این دانست که اگر در گذشته در غرفه شرکت‌های بین‌المللی کمتر نیروی فارسی‌زبانی به چشم می‌خورد، امروز بیشتر افراد حاضر در این غرفه‌ها را افرادی که ادعا می‌کنند رابط این شرکت‌ها در ایران هستند، تشکیل می‌دهد. به نظر می‌رسد شبکه‌یی از این افراد در تمام شرکت‌های مطرح خارجی که با کنار رفتن تحریم‌ها در ایران فعال شدند، ورود کرده‌اند. این وضعیت هم پتانسیل این را دارد که به‌عنوان فعال شدن نیروی کار ایرانی «مثبت» ارزیابی شود و هم به این دلیل که به نوعی به پررنگ شدن مشاغل کاذب در ایران دامن می‌زند، وضعیتی نه چندان مثبت درنظر گرفته شود. البته امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل معتقد است که در نمایشگاه امسال

«حس خوبی» به چشم می‌خورد و کارها در حال پیش رفتن است. زمانی‌نیا همچنین در پاسخ به این پرسش «تعادل» که باتوجه به شناختش از فضای دیپلماتیک جهان در بازه کنونی اگر جای مدیران شرکت‌های نفتی بین‌المللی بود با ایران وارد همکاری می‌شود، عنوان کرد: «بله، ایران با تمام این تفاسیر فرصت‌های بسیار مناسبی در صنعت نفت دارد.» دیروز غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران نیز نشستی خبری را در جریان نمایشگاه برگزار و امسال را سالی پررونق برای صنعت نفت ایران توصیف کرد. مشروح گزارش «تعادل» از روز دوم نمایشگاه را در ادامه می‌خوانید.

دیروز و در شرایطی که شرکت‌های حاضر در بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در حال رد و بدل کردن بروشور، اطلاعات و کارت‌های ویزیت با مراجعه‌کنندگان بودند، چند نشست خبری نیز در نمایشگاه برگزار شد. اغلب مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه را چند دسته مشخص تشکیل می‌دهند که امسال دسته‌ فارغ‌التحصیلان جویای کار یکی از پررنگ‌ترین آنهاست.

در فاصله چند سالن با این افراد که با چشم‌های‌شان هرگونه فرصت شغلی را در غرفه شرکت‌های مختلف می‌ربایند دیروز امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت نشستی خبری را برگزار کرد. معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی درباره آخرین مذاکرات صورت گرفته میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی آذربایجان گفت: به‌تازگی قراردادی میان دو کشور برای توسعه دو میدان مشترک امضا شده و براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است یکی از این میدان‌ها به صورت مشترک توسعه داده شود. ضمن آنکه هم‌اکنون دو کشور درباره چگونگی روش انجام کار در حال مذاکره هستند.

وی درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و وضع صنعت نفت با خروج احتمالی امریکا از برجام گفت: در صورت اسنپ بک (بازگشت تحریم) در بدترین حالت شرایط صنعت نفت ایران به سال ۹۲ باز می‌گردد، اما در همان شرایط سال ۹۲ نیز شرکت ملی نفت کار خود را به خوبی انجام داد. زمانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که برخی شرکت‌های خارجی بازگشت تحریم‌ها را تنها مشکل کار در صنعت نفت ایران نمی‌دانند و مشکلات دیگری همچون مشکلات قراردادی را مطرح می‌کنند، یادآور شد: ایران طی سال‌های گذشته سه نمونه موفق قراردادی را تجربه کرده است. در قراردادهای جدید نفتی شرایط کاملا انعطاف‌پذیری برای مذاکره با شرکت‌های خارجی وجود دارد و در صورتی‌که شرکتی با این نوع قراردادها مشکل دارد، می‌توانیم با یکدیگر در مذاکره این مشکلات را برطرف کنیم.

زمانی‌نیا در پاسخ به این پرسش «تعادل» که اگر او جای مدیران عامل شرکت‌های بین‌المللی نفتی بود در شرایط فعلی با ایران کار می‌کرد، پاسخ داد: «بله، با درنظر گرفتن تمام مسائل، ایران همچنان یکی از بی‌نظیرترین فرصت‌ها در صنعت نفت محسوب می‌شود.»

وی درباره استفاده ایران از ظرفیت خالی کارخانه تولید ال‌ان‌جی عمان گفت: در سفر اخیر وزیر نفت به عمان دو طرف قرارداد در زمینه حق‌العمل‌کاری مذاکره کردند و به نظر می‌رسد تا ۱۲ ماه مه هیات عمانی برای مذاکرات نهایی به ایران سفر کند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به اینکه وزیر نفت ایران در سال‌های گذشته گام‌های موثری را درباره پروژه انتقال گاز ایران به عمان برداشته است، گفت: تا پایان ماه جولای وضع این پروژه و قرارداد آن به احتمال زیاد نهایی خواهد شد.

زمانی‌نیا همچنین از تمایل بالای شرکت‌های خارجی برای نهایی شدن پروژه انتقال گاز ایران به عمان خبر  داد و گفت: مقدمه این کار امضای قرارداد نهایی بین دو کشور است.

 برجام برای صنعت نفت معتبر است اگر...

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره سوآپ نفت خام به عراق توضیح داد: عملیات سوآپ نفت ایران به‌زودی آغاز می‌شود و برخی مشکلات لجستیکی سبب تاخیر در اجرای این پروژه شده است.

وی همچنین درباره صادرات نفت ایران به روسیه هم اظهار کرد: روسیه تاکنون ۲ محموله نفت از ایران برداشت کرده و علاقه‌مند به دریافت نفت بیشتری از ایران نیز هست که از آن استقبال می‌کنیم.

زمانی‌نیا درباره خروج امریکا از برجام که تصمیم آن ۱۲ مه‌ (۲۲ اردیبهشت) گرفته می‌شود، پاسخ داد: برجام در صنعت نفت تا زمانی که نفت‌مان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم، عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم، تجهیزات نفتی موردنیاز صنعت نفت را خریداری کنیم و بتوانیم برای پروژه‎هایی که تعریف کردیم تامین مالی کنیم، معتبر است. وی ادامه داد: اگر این چهار شرط برای ایران عملیاتی باشد برجام برای صنعت نفت ایران معتبر است در غیر این صورت برجام معنایی ندارد.

 رقابت ناسالم عربستان با ایران

در بازار نفت

معاون وزیر نفت در ادامه این نشست خبری درباره اینکه آیا عربستان موفق شده سهم ایران را از بازارهای جهانی نفت بگیرد، تصریح کرد: عربستان در این زمینه رقابت ناسالمی را آغاز کرده اما آمار صادرات نفت ایران نشان می‌دهد عربستان در این زمینه موفقیتی به دست نیاورده است.

وی درباره اینکه اگر شما در جایگاه مدیرعامل شرکت توتال بودید آیا حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران می‌شدید، با تاکید بر اینکه ملاحظات ژئواستراتژیک قطعا برای شرکت‎های بین‌المللی مهم است، پاسخ داد: ایران کشور باثباتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز است، برخلاف خیلی از کشورهای نفت‌خیز دیگر.

زمانی‌نیا، وجود ذخایر غنی نفت و گاز، وجود نیروهای کار ماهر و هزینه پایین تولید نفت در ایران را از مزیت‎های کشورمان برای سرمایه‌گذاری برشمرد و تاکید کرد: نسبت تولید نفت و گاز ایران نسبت به ذخایر آن بسیار پایین است از این رو صنعت نفت دارای فرصت‎های زیادی برای سرمایه‌گذاری‌های سودآور است.

معاون وزیر نفت درباره چشم‌انداز روابط شرکت ملی نفت ایران و شرکت سوکار آذربایجان هم توضیح داد: ایران و آذربایجان اوایل امسال (فروردین ماه) تفاهمنامه‌یی را برای توسعه ۲ میدان مشترک در خزر امضا کردند که این تفاهمنامه از این جهت که هنوز رژیم حقوقی دریای خزر نهایی نشده، حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: جزئیات اجرایی شدن تفاهمنامه‌یی که در آذربایجان به امضا رسیده از سوی شرکت ملی نفت ایران و سوکار آذربایجان در حال بررسی است.

معاون وزیر نفت حضور گسترده شرکت‎های بزرگ خارجی در نمایشگاه امسال را نشان از علاقه‌مندی آنها عنوان کرد و افزود: کارگروه مشترک ایران و اسپانیا امروز برای نخستین‌بار و در آستانه تصمیمات ۱۲ مه نشان می‌دهد که شرکت‎های اسپانیایی تمایل به همکاری با ایران دارند و ایران نیز خواهان همکاری با شرکت‎های بین‌المللی است.

 سال پررونق برای نفت

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سال پررونقی را برای صنعت نفت پیش‌بینی کرد و در زمینه قراردادهای بالادستی اظهار کرد: سال گذشته سه قرارداد نفتی امضا شد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک چهارمین قرارداد نیز امضا شود. غلامرضا منوچهری از امضای هفت قرارداد نفتی تا پایان شهریور و

١٠ قرارداد دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: این ارقام بدون احتساب مشارکت شرکت‌های غربی است، اگر این شرکت‌ها مشارکت کنند تعداد قراردادها افزایش می‌یابد. حدود

۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ۱۰ قرارداد مذکور است. وی همچنین اشاره کرد که این 7 قرارداد به ١٥میدان مربوط می‌شود چراکه برخی قراردادها شامل دو یا سه میدان می‌شوند. منوچهری در مورد 10 قرارداد آتی نیز گفت که این تعداد قرارداد با توجه به شرایط پرچالش فعلی پیش‌بینی شده است.

منوچهری با اشاره به سخن وزیر نفت در مورد طرح نگه داشت میادین نفتی در حوزه‌های نفت‌خیز یعنی در مناطق نفت جنوب، فلات قاره و نفت مرکزی توضیح داد: برای این طرح ٣٥ پروژه تعریف شده است که منجر به حفظ و افزایش تولید، حفاری چاه‌ها و خطوط مربوطه می‌شود. 6 میلیارد دلار برآورد اجرایی این پروژه‌هاست که منابع آن فراهم شده است. این طرح‌ها عمدتا توسط شرکت‌های داخلی اجرا می‌شود و تا پایان شهریور عمده پروژه‌ها به قرارداد می‌رسد، البته مناقصه‌ها در حال حاضر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح مذکور از 100 دکل به صورت همزمان استفاده خواهد شد، افزود: «این تعداد معادل کل دکل‌هایی است که در کشور آماده کار است. در این طرح‌ها عمدتا از کالا و تجهیزات ایرانی استفاده می‌شود. طبق دستور وزیر نفت لیستی تهیه شده و شرکت‌های طرف قرارداد موظف هستند از اقلام ساخت داخل استفاده کنند. طبیعتا اگر در جایی ظرفیت تولید داخل اجازه ندهد، کالاهای لازم از خارج تهیه خواهد شد.»

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در ادامه درمورد سایر پروژه‌های این شرکت توضیح داد: «از دیگر پروژه‌ها به مدار آمدن 5 فاز ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و ١٤ پارس‌جنوبی و افزایش تولید است. یک فاز دریایی فاز ١٤ با ظرفیت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب به مدار آمده و طی چهار ماه آینده ٥٠٠میلیون فوت مکعب دیگر به مدار خواهد آمد و به‌طور کلی یک میلیارد فوت مکعب از این فاز برداشت خواهد شد. همچنین با به مدار آمدن فازهای پارس‌جنوبی ٢٠٠ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید اضافه می‌شود.» وی همچنین گفت: فاز جدید دریای فاز 14 پارس‌جنوبی با ظرفیت

500 میلیون مترمکعب در ابتدای همین هفته وارد مدار شد.

منوچهری در ادامه درمورد عملکرد توتال در فاز ١١ پارس‌جنوبی توضیح داد: توتال مناقصات را انجام داده و نتیجه را به شرکت ملی نفت و نفت و گاز پارس ارسال کرده و منتظر تایید است تا کار را به پیمان کارها ابلاغ کند.

 توسعه فرزاد B، آزادگان

و خط لوله اتان در پارس‌جنوبی

منوچهری از امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد تا پنج ماه آینده با شرکت ONGC هند خبر داد و اظهار کرد: همچنین خط لوله ٤٠ اینچ اتان در پارس‌جنوبی اجرا می‌شود. اتان از سایت دو به سایت یک منتقل می‌شود و می‌تواند کمبود اتان طرح‌های پتروشیمی را جبران کند. این طرح تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود. منوچهری با اشاره به غرب کارون و میدان آزادگان گفت که برای تکمیل میدان نفتی آزادگان جنوبی طرح‌های بزرگی چون طرح 400 هزار بشکه‌یی سیستم فراورشی نفتی شروع شده است.

 سرمایه‌گذاری در جاسک

و توافق با عمان

وی با اشاره به طرح خط انتقال هزار کیلومتری گوره به جاسک گفت: مناقصات اجرایی خط انتقال در چهار قطعه درحال نهایی شدن است. قرار است در جاسک تجهیزات ذخیره ١٠ میلیون بشکه نفت ساخته شود. برای این طرح حدود سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

منوچهری همین‌طور گفت که مطابق دستور وزیر نفت مطالعات روی تاسیسات نفتی فرسوده و روی میادین نفتی در حال انجام است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه ادامه داد: پروژه خط صادرات گاز به عمان جلو می‌رود و توافق اصولی با دولت عمان انجام شده است. در این راستا درحال مذاکره با شرکت‌های خارجی هستیم که در این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

 خصوصی‌ها مورد استقبال خارجی‌ها

رضا دهقان، مدیر هماهنگی قراردادهای بالادستی نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران که در این کنفرانس خبری، غلامرضا منوچهری را همراهی می‌کرد، در پاسخ به سوال «تعادل» در مورد نمره‌بندی 17 شرکت E&P از سوی وزارت نفت گفت: معاونت مهندسی وزارت نفت این شرکت‌ها را ارزیابی کرده است. شرکت‌هایی که اقبال طرف خارجی به همکاری با آنها بالا بوده چند ویژگی داشته‌اند که مهم‌ترین آنها خصوصی بودن آن شرکت‌ها بوده است. دومین عاملی که مورد توجه شرکت‌های خارجی برای پیدا کردن همکار داخلی بوده، مراجعه شرکت داخلی به شرکت‌های داخلی و فعال بودن بخش توسعه کسب و کار شرکت‌های داخلی بوده و عامل دیگر توانایی تامین مالی این شرکت‌ها بوده است.

 منوچهری نیز در ادامه و در پاسخ به همین سوال گفت: وزارت نفت رسما این شرکت‌ها را رتبه‌بندی نکرده است و شرکت‌های خارجی بدون دخالت وزارت نفت خود به انتخاب همکار داخلی خود اقدام کرده و بعضی شرکت‌ها حتی مشاور ایرانی برای پیدا کردن همکار داخلی استخدام کرده‌اند.

 

ارسال نظر