کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۱۹

 ژاپنی‌ها در پالایشگاه‌های بندر عباس

ایسنا  مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس از ارتقای کیفیت بنزین و نفت گاز این پالایشگاه تا مهر ماه به استاندارد یورو 4 خبر داد و گفت: علاوه بر این با شرکت چیودای ژاپن برای ارتقای کیفیت نفت کوره درحال مذاکره هستیم. هاشم نامور با بیان اینکه در پالایشگاه بندرعباس دو طرح درحال اجراست، توضیح داد: یک طرح ارتقای کیفیت بنزین و یک طرح کیفیت نفت گاز است. در مورد این دو طرح با مهندسان داخلی به نقاط خوبی رسیده‌ایم و کار به خوبی پیش می‌رود. امیدوارم تا مهر ماه امسال این دو طرح به بهره‌برداری برسد و کیفیت بنزین و نفت گاز، یورو ۴ شود. وی با اشاره به طرح دیگر این پالایشگاه اظهار کرد: طرح دیگر در دست اجرا در پالایشگاه بندرعباس ارتقای کیفیت نفت کوره است. عمده تولید این پالایشگاه نفت کوره است و نفت کوره یک فرآورده سنگین کم ارزش است. به همین دلیل قصد داریم این فرآورده را به یک فرآورده سبک‌تر با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم. نامور از مذاکره برای ارتقای کیفیت نفت کوره پالایشگاه بندرعباس با شرکت چیودای ژاپن خبر داد و گفت: امیدواریم تا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مطالعات مهندسی انجام شود که براساس آن بتوانیم پیمانکارهای اجرایی را انتخاب و مراحل اجرایی پروژه آغاز کنیم تا میزان تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰درصد کاهش پیدا کند و کیفیت نفت کوره هم افزایش یابد.

 انتقام آرامکو از چین

ایسنا  عربستان سعودی تنها چند هفته پس از اینکه بزرگ‌ترین پالایشگاه چین به دلیل قیمت‌های بالای نفت، خرید خود از آرامکو را کاهش داد، قیمت نفت پایه خود در آسیا را به بالاترین سطح از آگوست سال ۲۰۱۴ افزایش داد. شرکت آرامکوی عربستان سعودی نفت عرب لایت خود را 1.90دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه‌یی در ژوئن خواهد فروخت. قیمت همه گریدها برای آسیا ماه به ماه افزایش پیدا کرده است. یونی‌پک که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک- بزرگ‌ترین پالایشگاه چین- است در واکنش به افزایش غیرمنتظره قیمت از آرامکو خواسته ۴۰درصد نفت کمتری برای ماه مه خریداری کند. به گفته مایکل وینچ، رییس شرکت انرژی و تحقیقات اقتصادی در وینچستر این افزایش قیمت نشان می‌دهد که تقاضای چین قوی بوده و سعودی‌ها احساس می‌کنند، فضا برای افزایش قیمت وجود دارد. شاید آنها نسبت به وقایعی که درخصوص تقاضای چین در جریان است، اطلاع بیشتری دارند. براساس گزارش بلومبرگ یک مقام چینی اظهار کرد: پیشنهاد یونی‌پک برای دریافت نفت کمتر مورد موافقت آرامکو عربستان قرار گرفته است. قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و معیاری تعیین‌کننده برای قیمت‌های نفت ایران، کویت و عراق است.

 تخفیف نفتی مشروط ونزوئلا به هند

مهر  گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که ونزوئلا به دنبال برگزاری کنفرانسی در هند است تا از این فرصت برای تبلیغ به کارگیری ارز دیجیتال با پشتوانه نفت این کشور، ال پترو استفاده کند. اسپوتنیک مدعی شد، ونزوئلا به هند تخفیف ۳۰درصدی در خرید نفت ارائه کرده است اما تنها با این شرط که برای خرید نفت از ارز دیجیتال پترو، که به تازگی معرفی شده است، استفاده کند. این ارز دیجیتال از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند. این توافق وقتی صورت گرفت که تیمی از متخصصان دپارتمان بلاک‌چین ونزوئلا ماه گذشته به هند سفر کردند. چندین منبع آگاه خبر دادند که این متخصصان توافقی هم با کوین‌سکیور، بورس تجارت بیت‌کوین دهلی، به دست آوردند تا پترو را در هند بفروشند. یکی از نمایندگان این شرکت بورس ارز دیجیتال اشاره کرد که در نظر دارند، استفاده از ۱۰ الی ۱۵بورس ارز دیجیتال را برای شریک خود در امریکای لاتین فراهم کنند. گزارشات متعددی حاکی از این است که مادورو در نظر دارد شخصا به هند سفر کند تا در کنفرانسی رسما قرارداد پترو را اعلام کند. همچنین منابعی به بیزینس استاندارد خبر دادند که ونزوئلا به جز هند این پیشنهاد را به کشورهای دیگر هم داده است.

 

ارسال نظر