رشد چشم‌گیر خودروهای برقی در اسکاندیناوی

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۱۸
رشد چشم‌گیر خودروهای برقی در اسکاندیناوی

گروه انرژی

 کشورهای نوردیک(اسکاندیناوی به‌اضافه ایسلند) درس‌های جالبی درباره به ‌کارگیری گسترده و سریع خودروهای برقی به دیگر کشورها می‌دهند.

پیش‌بینی‌ها از رسیدن تعداد خودروهای برقی در منطقه نوردیک(کشورهای اسکاندیناوی به‌اضافه ایسلند) به 4میلیون خودرو تا سال 2030 حکایت دارد که این رقم 15برابر تعداد خودروهای برقی است که هم‌اکنون درحال تردد هستند. طبق چشم‌انداز خودروهای برقی 2018 که توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده است، استفاده از این خودروها در منطقه نردیک با نرخی فزاینده درحال افزایش است که این مساله می‌تواند برای به‌ کارگیری این خودروها در کشور‌های دیگر درس‌های مفیدی به ‌همراه داشته باشد.

در جاده‌های دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد 5 کشوری که منطقه نوردیک را تشکیل می‌دهند تا پایان 2017 معادل 250هزار خودرو الکتریکی درحال تردد بودند که این مقدار 8 درصد کل خودروهای الکتریکی در جهان را شامل می‌شد. نروژ، ایسلند و سوئد در صدر جدول سرانه «خودروهای الکتریک به ازای شخص» قرار دارند. بعد از چین و ایالات متحده، کشورهای نوردیک سومین بازار فروش خودروهای برقی هستند. در این میان نروژ با داشتن سهم 39درصدی از فروش‌ خودروهای برقی در جهان پیشتاز است. در سوئد 49هزار خودرو برقی درحال تردد است که این میزان 20درصد کل خودروهای برقی در منطقه نوردیک به حساب می‌آید.

این رشد چشمگیر که به مدد حمایت سیاست‌گذاران و اهداف بلندپروازانه در زمینه کنار گذاشتن کربن ممکن شده، کشورهای این منطقه را در خط مقدم گذار به سمت حمل‌و‌نقل الکترونیک قرار داده است. چشم‌انداز خودروهای برقی نوردیک 2018 برای دیگر کشورهای جهان شاخص مفیدی را به دست می‌دهد، عملکردهای خوب را پررنگ می‌کند و مسائلی که در مسیر به‌ کار‌گیری گسترده خودروهای برقی باید از آنها هذر کرد را مشخص می‌کند.

حمایت سیاستی تاثیر زیادی روی استفاده از خودروهای برقی در کشورهای نوردیک داشته است. در این میان سیاست کاهش قیمت این خودروها عامل اصلی تحریک متقاضیان بوده است. از دیگر اقداماتی که به افزایش تعداد خودروهای برقی در این منطقه کمک کرد، می‌توان به کاهش مالیات تردد این خودروها و انگیزه‌های محلی مانند معافیت‌های کلی یا جزیی از عوارض جاده‌یی، ارائه محل پارک مجانی و امکان استفاده از خطوط ویژه اتوبوس‌ها برای خودروهای برقی اشاره کرد.

علاوه ‌بر ‌این افزایش زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی باعث رشد تعداد این خودروها شده است. یکی از بهترین اشکال این حمایت زیرساختی فراهم کردن لوازم شارژ این خودروهاست. با اینکه 80 درصد خودروهای برقی در خانه‌ها شارژ می‌شوند، دسترسی گسترده به شارژرها می‌تواند به مصرف‌کنندگان نوید طی مسافت بیشتری با ماشین‌های برقی را داده و آنها را به خرید این خودروها تشویق کند.

ادامه سیاست‌های بلندپروازانه در منطقه نوردیک مبین این نکته است که خودروهای برقی در این کشورها به رشد بالای خود ادامه خواهند داد. وجه بارز سیاست‌های بلندپروازانه، تعهد این کشورها به کنار گذاشتن کربن در سیستم انرژی خود، به ‌کارگیری خودروهای برقی و اعلان‌های مشخص درخصوص تقویت اقدام‌های سیاست‌گذارانه در سال‌های آینده است.

برخلاف عدد بزرگی که نمایانگر تعداد خودروهای برقی در منطقه نوردیک است، این خودروها کمتر از یک درصد کل تقاضای برق این کشورها در سال 2017 را شامل

می‌شوند.

شبکه برقی در منطقه نوردیک از قدرت لازم برای پخش برق برخوردار هستند و تا اینجای کار این سهم کوچک از تقاضای برق مشکلی برای شبکه توزیع برق ایجاد نکرده است. پیش‌بینی‌ها از تقاضای برق برای 4میلیون خودرو برقی تا سال 2030 از رقم 9تراوات بر ساعت یا 2تا 3درصد تقاضای برق پرده برمی‌دارد. این نیاز باید از طریق مدیریت تقاضا تامین شود تا نیازی به افزایش توان شبکه تامین وجود نداشته باشد.

چشم‌انداز خودروهای برقی 2018 حاصل همکاری میان آژانس بین‌المللی انرژی و موسسه تحقیقات انرژی نوردیک است. این گزارش براساس تجربه متمایز منطقه نوردیک در توسعه سیاست‌های حمایتی برای به ‌کارگیری خودروهای برقی روی نکات کلیدی که باعث موفقیت این کشورها شده‌اند، دست می‌گذارد، درس‌هایی که باید آموخته شود را مشخص می‌کند و دورنمای لازم به کشورهایی که درصدد گسترش استراتژی‌های حمل و نقل الکتریکی هستند، ارائه می‌دهد.

 

ارسال نظر