نگین پادشاهی؛ هدف حوثی‌ها

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۱۰۳۷

رویترز|

به نظر می‌رسد، تاسیسات مربوط به شرکت نفتی آرامکو که به «نگین پادشاهی سعودی‌ها» مشهور است، بیش از قبل مورد هدف حملات قرار خواهد گرفت. حوثی‌های یمن وعده داده‌اند، حملات موشکی خود به زیرساخت‌های نفتی حیاتی عربستان سعودی را افزایش دهند. این تهدید به دنبال افزایش حملات این گروه به عربستان سعودی انجام شد. سیستم دفاع هوایی عربستان سعودی روز شنبه چهار موشک بالستیک را بر فراز منطقه جنوب غربی جیزان ساقط کرد. بقایای این موشک‌ها یک کشته برجای گذاشت. هفته گذشته دو موشک دیگر به سوی تاسیسات آرامکوی عربستان سعودی در دریای سرخ پرتاب شده بود.

حملات مذکور این ریسک را تقویت می‌کند که جنگ سه ساله در یمن به یک منازعه گسترده‌تر تبدیل شود. عربستان سعودی یک ائتلاف نظامی را برای حمایت از دولت در تبعید یمن در سال ۲۰۱۵ برای جنگ با حوثی‌ها به راه انداخت. محمد البخیتی عضو شورای سیاسی حوثی به فایننشال‌تایمز گفت: حملات به جیزان، پاسخی به کشته شدن صالح الصماد رهبر حوثی در حملات هوایی ماه جاری

عربستان‌سعودی هستند. این حملات در ماه‌های اخیر به مرزها کشیده شده‌اند و حوثی‌ها حملات موشکی خود به ریاض، جیزان را افزایش داده و دست‌کم یک نفتکش را هدف قرار دادند. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی و رییس هیات‌مدیره آرامکو ماه جاری اعلام کرد: حوثی‌ها قادر نخواهند بود، صادرات نفت عربستان سعودی را مختل کنند. وی به دنبال حمله حوثی‌ها به یک نفتکش سعودی در توییتی نوشت: حمله تروریستی بر فعالیت اقتصادی تاثیر نخواهد گذاشت یا عرضه نفت را مختل نخواهد کرد. آرامکوی عربستان روز یک‌شنبه اعلام کرد، تاسیساتش از جمله تاسیسات واقع جیزان به‌طور عادی فعالیت دارند. با این ‌همه برای معامله‌گران نفتی دشوار است، جنگ عربستان سعودی و حوثی‌ها را نادیده بگیرند. گراهام گریفیس مشاور «گروه کنترل ریسک» در این باره اظهار کرد: این حملات نگرانی‌هایی را برای ایمنی کارکنان و دارایی‌ها ایجاد کرده است؛ حتی اگر حوثی‌ها قادر نباشند، خسارت مالی قابل‌توجهی به عربستان سعودی وارد کنند.

 

 

ارسال نظر