فرصت برابر زن و مرد در صنعت نفت فراهم شود

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۲۱۰۳۶
فرصت برابر زن و مرد در صنعت نفت فراهم شود

گروه انرژی|

دیروز شهیندخت مولاوردی دستیار رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در مراسمی با عنوان حقوق انسانی زن در ساختمان صندوق بازنشستگی وزارت نفت حاضر شده و اظهاراتی را پیرامون لزوم افزایش سهم زنان از مشاغل در وزارت نفت مطرح کرده است. در این مراسم فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور زنان گفته است که در حال حاضر تنها 8.6درصد کارکنان در صنعت نفت را زنان تشکیل می‌دهد. سهم زنان از مدیریت در صنعت وضع بدتری نیز دارد و تنها 2درصد است.

به گزارش شانا، شهیندخت مولاوردی در سمینار «حقوق انسانی زن» که دیروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) در ساختمان صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان وزارت نفت و با حضور فاطمه تندگویان مشاور وزیر در امور زنان و خانواده، شجاع‌الدین بازرگانی معاون وزیر در امور حقوقی و مجلس وزارت نفت و فریده پاداشی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز در امور بانوان برگزار شد، اظهار کرد: تا پیش از این، رویکرد ما در بحث توسعه، تنها به شهرسازی کالبدی یا همان توسعه فیزیکی توجه داشت، اما به مرور که حقوق شهروندی جایگاه خود را در مدیریت شهری می‌یابد، مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی را نیز به چالش می‌کشد.

به گفته مولاوردی، شهر توسعه‌یافته شهری است که بتواند در همه ابعاد، پاسخگوی نیاز شهروندان باشد که باتوجه به این مساله، رویکردهای شهروندی نیز تغییر می‌کند.

وی اظهار کرد: در این زمینه با یک تعهد دوجانبه و دوسویه مواجه هستیم که باید به بهترین نحو آن را به انجام برسانیم، ضمن آنکه در بحث توسعه پایدار، بهبود کیفیت زندگی ایرانیان، هم وسیله است و هم هدف که برای رسیدن به آن، یک کشور در حال توسعه، باید از همه امکانات و ظرفیت‌های خود بهره ببرد، در غیر این صورت عقب می‌ماند.

دستیار رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به اینکه توسعه پایدار به معنای تلفیق اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای تحقق اهداف به‎حق انسان‌هاست، گفت: نباید فراموش کرد که رسیدن به این اهداف باید بدون از بین بردن موقعیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی برای نسل‌های آتی باشد.

مولاوردی ادامه داد: در اعلامیه «ریو» آمده که انسان‌ها مستحق یک زندگی سالم و راحت در همزیستی با محیط‌زیست هستند و ما برای تحقق این وضعیت، باید بتوانیم یک محیط شاد و آزاد را فراهم کنیم و فقر و محرومیت را از چهره جامعه بزداییم. بنابراین باید بتوانیم در همه جا، فرصت‌های برابر را برای زنان و مردان جامعه خود، به‌ویژه در صنعت، فراهم کنیم.

گفتنی است زنان امکان فعالیت در مشاغل اقماری در وزارت نفت را ندارند. بیژن زنگنه اما سعی داشته جز این قسمت، وضعیت را در بخش‌های دیگر تغییر دهد. او در زمان انتصاب مرضیه شاهدایی به سمت قائم‌مقامی وزارت نفت که در نوع خود نخستین‌بار محسوب می‌شد، عنوان کرد که از این به بعد در استخدام‌ها بیش از ۴۰ تا ۵۰درصد خانم‌ها به کار گرفته خواهند شد و تبعیض‌های ناروایی که علیه خانم‌ها در صنعت نفت وجود داشت کنار گذاشته خواهد شد. او در آن زمان وعده داد که از این به بعد در استخدام‌ها، آگهی‌ها و دانشگاه‌ها فرقی بین خانم‌ها و آقایان در صنعت نفت نخواهد بود.

 

ارسال نظر