جای خالی «اگزون‌موبیل» در مهمانی نفتی امریکا

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۷۸

گروه انرژی  علیرضا کیانى

نفت فراوان شیل در امریکا ممکن است این کشور را در آینده نزدیک به غول دنیای نفت بدل کند. اما قدرتمندترین شرکت نفتی امریکا یعنی اگزون‌موبیل هنوز به خاطر دیر رسیدن به سفره شیل در رکود به سر می‌برد.

روز جمعه اگزون گزارش جدیدی را از وضعیت دشواری که در آن قرار گرفته منتشر کرد. طبق این گزارش تولید نفت و گاز طبیعی این شرکت در فصل اول سال جاری 6درصد کاهش یافته است. این مساله با وجود افزایش اخیر در قیمت نفت خام اتفاق افتاده است.  این خبر ناگوار برای اگزون تازگی ندارد چراکه تولید این شرکت در 7 فصل از 8 فصل گذشته رو به کاهش بوده است. برایان یانگ‌برگ، تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه خدمات مالی ادوارد جونز در این باره به سی‌ان‌ان گفت: «اگزون می‌خواهد به بقیه بپیوندد اما خیلی دیر به مهمانی رسیده است.»

شورون، شرکت امریکایی رقیب اگزون با وجود کوچک‌تر بودن موفق شده که با سرعت بیشتری از رشد شیل و افزایش قیمت‌ها بهره ببرد. تولید جهانی شورون با افزایش 6 درصدی در فصل گذشته مواجه شده که به سود غیرمنتظره 33درصدی این شرکت منجر شده است.

از همین‌رو تعجبی ندارد که سریع‌ترین رشد شورون در منبع نفت شیل امریکا یعنی حوضچه پرمین اتفاق افتاده؛ جایی که تولید 65درصد افزایش یافته است. اگزون تلاش می‌کند که خود را به قافله برساند اما صبر وال‌استریت در حال لبریز شدن است. غول نفتی جهان اعلام کرده که تولید نفت شیل در پروژه این شرکت در حوضچه پرمین و باکان رشد نه چندان چشمگیر 18 درصدی داشته است.

با اینکه امریکا در آستانه شکستن رکورد تولید نفت در سال 2018 است، افزایش تولید اگزون در فصل اول سال جاری تنها 2درصد بوده است. تولید کلی نفت این شرکت در هفت فصل از هشت فصل اخیر رشدی نداشته است و تولید نفت اکنون کمتر از یک دهه پیش است.

پاول مولکانوف از شرکت خدمات مالی ریموند جیمز درباره وضعیت اکسان به سی‌ان‌ان گفت: «تولید در شرایط بدی قرار دارد. معلوم است که این خبر خوبی نیست.» سهام اگزون روز جمعه 3درصد کاهش یافت و در طول سال اخیر نیز با رشدی تنها 4درصدی مواجه بود. در همین مدت سهام شورون 20درصد افزایش داشت و سهام شرکت نفتی کونکو فیلیپس نیز 38درصد رشد را تجربه کرد.

دارن وودز مدیر اگزون در تلاش بوده در مورد موقعیت شرکت به سرمایه‌گذاران اطمینان دهد. وی در همین راستا اعلام کرده که به یمن کشف و کسب مالکیت منابع جدید، اگزون در «موقعیت خوبی قرار گرفته که نوید بخش رشد در آینده است». اگزون همچنین اعلام کرده که مخارج سرمایه‌یی خود را 17درصد افزایش می‌دهد.

در این میان، خبر خوب برای این شرکت نفتی این است که بیشترین مقدار جریان نقدی حاصل از عملیات و فروش دارایی از سال 2014 به این سو را تجربه کرده است. این افزایش جریان نقدی با وجود زلزله کشور پاپوا گینه نو رقم خورده است که باعث شد تولید اگزون در این کشور متوقف شود.

با این همه، اگزون هنوز چوب اقدامات اشتباهی را می‌خورد که رکس تیلرسون در زمان ریاست در این شرکت مرتکب شد. نهایتا تیلرسون اگزون را سال گذشته ترک کرد تا وزیر خارجه امریکا شود. تحت مدیریت تیلرسون، این شرکت به کندی پتانسیل نفت شیل در تغییر روند بازی نفت را درک کرد. پیشرفت‌های تکنولوژی توانست قفل دریای نفت محبوس زیر زمین را باز کرد.

یانگ‌برگ در این باره می‌گوید: «آنها شیل را چنان با اهمیت نمی‌دانستند.»

به‌جای خرج کردن روی نفت پربار شیل در ایالت‌های تکزاس و داکوتای شمالی، شیل با حفظ خط‌مشی غول‌های نفتی پول‌های هنگفتی را صرف پروژه‌های پر‌هزینه از جمله در روسیه، آلاسکا و خلیج مکزیک کرد.

با این همه، بعضی از این قمارهای عظیم نتیجه‌یی برای اگزون در بر نداشت. در این میان، ناکام ماندن تلاش اگزون در یارگیری با غول نفتی روسیه یعنی روس‌نفت با اعمال تحریم‌های امریکا برای این شرکت بسیار گران تمام شد. در ماه مارس، اگزون قید سرمایه‌گذاری مشترک با روس‌نفت را زد تا یکی از دستاوردهای بزرگ تیلرسون را لغو کرده باشد.

مدت کوتاهی پس از رفتن تیلرسون، اگزون با خرید دارایی‌هایی در حوضچه پرمین به ارزش 5.6میلیارد دلار در ژانویه 2017 به شیل سلامی دوباره گفت. این قرارداد مقیاس حضور اگزون در پر رونق‌ترین منبع شیل امریکا یعنی پرمین را دوبرابر کرد. این قرارداد همچنین بزرگ‌ترین خرید اگزون پس از تملک41 میلیارد دلاری شرکت تولید گاز اکس‌تی‌او انرژی در سال 2010 آن‌هم پیش از آنکه قیمت گاز طبیعی سقوط کند به حساب می‌آید.

مالکانف در این باره می‌گوید: «این معامله فوق‌العاده بد موقع و یکی از بدترین خرید‌ها در تاریخ کسب و کار انرژی بود. بیشتر تقصیر بر گردن رکس تیلرسون است. خرید اکس‌تی‌او انرژی دور ریختن 40 میلیارد دلار بود.» قبل از سال 2015، غول نفتی امریکایی به جای سرمایه‌گذاری روی شیل، پول هنگفتی را صرف بازخرید بد موقع اوراق‌قرضه‌یی کرد که این شرکت سابقا‌ منتشر کرده بود. از آن زمان به بعد سهام اگزون‌موبیل سیری نزولی را طی کرد و در نتیجه آن بازخرید اوراق در حدود سال 2014 و همزمان با سقوط قیمت نفت متوقف ساخته شد.

یانگ‌برگ در این باره عقیده دارد: «آنها اوراق بسیار زیادی را در زمانی نابه‌جا بازخرید کردند.»

روز جمعه اگزون‌موبیل اعلام کرد که هنوز نمی‌خواهد اوراق خود را بازخرید کند؛ خبری که اسباب ناراحتی وال‌استریت را فراهم کرد. با این همه این شرکت موفق شد سود سهام خود را بیش از مقدار مورد انتظار افزایش دهد.

یانگ‌برگ عقیده دارد که با توجه به راهی که اگزون تا رسیدن به رقیب‌هایش در پیش دارد، تصمیم برای توقف بازخرید اوراق، عقلانی به نظر می‌رسد. او در این باره به سی‌ان‌ان گفت: «این حرکت نشان‌دهنده راهبرد اگزون در جهت افزایش رشد است.»

منبع: CNN Money

 

ارسال نظر