طرح‌های آبی؛ تمرکز سفر وزیر نیرو به کرمانشاه

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۱:۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۷۹۴
طرح‌های آبی؛ تمرکز سفر وزیر نیرو به کرمانشاه

رضا اردکانیان وزیر نیرو روز چهارشنبه به کرمانشاه سفر کرد تا تعدادی از طرح‌های برق‌آبی را افتتاح کند و کلید آغاز برخی دیگر را بزند. وی در این سفر، آبگیری سد ازگله را کلید زد و در جریان آخرین وضعیت ساخت سد هواسان قرار گرفت.

بازدید از شبکه آبرسانی به پاوه و افتتاح نیروگاه برق‌آبی داریان در این شهر دیگر برنامه‌های اردکانیان را تشکیل دادند. وزیر نیرو همچنین شاهد بهره‌برداری از شبکه آبرسانی به دشت ازگله بود. در برنامه سفر اردکانیان به کرمانشاه بازدید از وضع آبرسانی و برق‌رسانی به مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب نیز گنجانده شده بود.

 اردکانیان در نخستین اقدام خود در این سفر با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه دیدار کرد. او در این دیدار از در دست اقدام بودن ۱۳۵ پروژه در زمینه‌های تامین آبرسانی، کنترل و جمع‌آوری پساب و برق و انرژی با اعتباری بالغ بر ۹۴هزارمیلیارد تومان در استان کرمانشاه خبر داد.

وی گفت: از محل ۸ پروژه‌یی که امروز مورد بازدید، بهره‌برداری یا شروع عملیات اجرایی امکانی فراهم شده که بالغ بر ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. وزیر نیرو به بازدید خود از طرح ساماندهی رودخانه قره‌سو اشاره کرد و گفت: رودخانه قره‌سو وضعیت آن از مظاهر اصلی کفران نعمت است. اردکانیان به مشکلات کم آبی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: در مناطق خشک و کم آب کشور به مساله افزایش بهره‌وری از آب توجه کنیم.

وزیر نیرو بیان داشت: جداسازی شبکه آب شرب و بهداشتی با توجه به ظرفیت‌های استان کرمانشاه می‌تواند به صورت پایلوت در این استان انجام شود، ما به دنبال طرح‌هایی همچون مطالعات آب‌های ژرف، شیرین کردن و... هستیم.

 وزیر نیرو افزود: در حال حاضر در کشور بالغ بر ۴.۳ میلیارد مترمکعب پساب ناشی از شرب خانگی داریم که ۳میلیارد مترمکعب آن رها می‌شود که آلودگی بسیاری برای محیط زیست و منابع آب شیرین دارد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم انجام دهیم.

وزیر نیرو در آغاز روز دوم سفر خود به استان کرمانشاه از پروژه آبرسانی به شهر پاوه بازدید کرد. صبح روز پنج‌شنبه اردکانیان به اتفاق استاندار کرمانشاه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان از طرح تامین، تصفیه و انتقال آب شرب شهر پاوه بازدید کردند.

منبع تامین آب طرح آبرسانی به شهر پاوه از چشمه هانی کوان با آبدهی متوسط 600 لیتر در ثانیه که در کد ارتفاعی 935 قرار داشته و آبگیری از آن به‌صورت مستقیم با چهار مرحله پمپاژ به مخزن 5000 مترمکعبی سراب هولی که در کد ارتفاعی 1587 قرار دارد انتقال پیدا خواهد کرد، این طرح هم‌اکنون با 88 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است. پیش‌بینی شده جمعیت تحت پوشش در افق طرح یعنی سال 1415 به 40 هزار نفر برسد.

 سد ازگله و سد هواسان

روز پنج‌شنبه روز آبگیری سد ازگله و بهره‌برداری از شبکه آبرسانی به دشت ازگله با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمانشاه نیز بود. سد مخزنی شهدای ازگله از نوع سنگریزه‌یی با هسته رسی است که به ارتفاع 65 متر از پی احداث‌ شده و دارای مخزنی به حجم 30 میلیون مترمکعب خواهد بود. برای احداث این سد حدود 2میلیون و 200هزار مترمکعب مصالح سنگریزه‌یی و 250هزار مترمکعب مصالح رسی ریزدانه استفاده ‌شده است. آب انتقالی پس از ورود به مخزن سد ازگله که نخستین سازه از مجموعه اجزای پروژه عظیم گرمسیری است، وارد سامانه اصلی گرمسیری شده و متعاقبا جهت مصرف در این حوضه توزیع می‌شود.

طرح‌ گرمسیری جزو طرح‌های بسیار مهم و زیربنایی است که در نیمه غربی استان‌های کرمانشاه و ایلام به طول حدود 400کیلومتر در دست ‌ساخت است. با اجرای این طرح‌ بیش از یک‌میلیارد مترمکعب آب به ‌صورت سالانه به حوضه گرمسیری منتقل می‌شود که در کنار رودخانه‌های محلی حدود 6/1میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت را به عنوان یک زیرساخت مهم برای توسعه منطقه فراهم می‌کند و ضمن جلوگیری از مهاجرت ساکنان و ایجاد اشتغال برای آنها، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را به میزان قابل ‌توجهی ارتقا خواهد داد.

 همچنین در همین روز شبکه آبرسانی به 909 هکتار از اراضی دشت ازگله طی مراسمی با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. در این طرح از طریق سه ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت یک مترمکعب در ثانیه، آب از سد مخزنی شهدای ازگله به 909 هکتار از اراضی دشت‌های ازگله سرازیر می‌شود. طول شبکه آبیاری در این مسیر 14کیلومتر است که منجر به افزایش 10هزار تنی تولیدات کشاورزی منطقه می‌شود. اجرای طرح مذکور میزان درآمد کشاورزان منطقه را حدود 10برابر افزایش داده و علاوه بر آن با افزایش اشتغال روستاییان مانع از مهاجرت ساکنان مرزنشین منطقه خواهد شد.

 آغاز عملیات اجرایی سد مخزنی «هواسان» در غرب کرمانشاه یکی از آخرین برنامه‌های وزیر نیرو در کرمانشاه بود. رضا اردکانیان در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد هواسان با بیان اینکه صنعت آب و برق از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه است، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی باید این زیرساخت مهم را برای کمک به تولیدات ایرانی فراهم کنیم. اردکانیان با اشاره به کاهش بارندگی‌های کشور گفت: امسال خشک‌ترین سال در نیم قرن اخیر را تجربه کردیم و لازم است در همه بخش‌ها و خصوصا صنعت و کشاورزی به شیوه مصرف توجه ویژه‌یی شود.

وی گفت: باید در کنار اجرای طرح‌های تامین و توزیع آب هم به ارتقای بهره‌وری و شیوه مصرف توجه کرده و هم جمع‌آوری و تصفیه پساب‌ها برای استفاده در بخش صنعت را فراهم کنیم. اردکانیان به اجرای طرح‌های آبی با حمایت مقام معظم رهبری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: قول داده‌ایم از محل بهره‌وری این طرح‌ها یک‌سوم هزینه انجام شده برای اجرای آنها را برگردانیم، لذا باید در شیوه مصرف دقت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد هواسان گفت: امیدواریم با تامین منابع لازم به زودی شاهد بهره‌برداری از این سد باشیم. اردکانیان گفت: سد هواسان 4816 هکتار از اراضی منطقه را آبی می‌کند که تا 7هزار هکتار قابل توسعه است. سد مخزنی هواسان، سیستم انحرافی و شبکه‌های پایین دست آن با اعتباری بالغ بر ۱۰هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

این سد با هدف تامین ۱۷۰میلیون مترمکعب در سال برای بخش کشاورزی، 11میلیون مترمکعب برای مصارف محیط زیست و 5میلیون مترمکعب برای بخش صنعت احداث می‌شود. این سد بین سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی واقع شده است.

وزیر نیرو روز پنج‌شنبه همچنین نیروگاه برق‌آبی داریان در شهرستان‌های پاوه را افتتاح کرد. بازدید از وضعیت آبرسانی و برق‌رسانی به مناطق زلزله‌‌زده سرپل ذهاب از دیگر برنامه‌های سفر وزیر نیرو بود.

استان کرمانشاه با 2میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2هزار و 622 روستاست.

 

ارسال نظر