تلنگر به پتروشیمی‌های واگذار شده

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۲۰۷۱۱

 گروه انرژی

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مجتمع‌های پتروشیمی که عموما واگذار شده‌اند، خواسته است تا به موضوع «ارتقای کیفیت» و بهره‌وری توجه داشته باشند. علی محمد بساق‌‌زاده مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پنجاهمین اجلاس روسای مجتمع‌های پتروشیمی اظهار کرد: بهینه‌سازی تولید می‌تواند شامل افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف انرژی و زدن واحد‌های جدید با فناوری نوین باشد که حر کت در این مسیر موجب بقای بیشتر واحد‌های پتروشیمی می‌شود.

وی افزود: انشعاب خط لوله ششم سراسری اواسط سال جاری وارد سرویس می‌شود و خط انشعابی از امیدیه تا ماهشهر پیش‌بینی شده است. در حال حاضر پیمانکار اجرایی پروژه خط انتخاب شده و در یک‌سال ۱۰۰کیلومتر لاین ۳۶ اینچ کشیده خواهد شد و تا ۱۰سال کمبود خوراک گاز طبیعی وجود نخواهد داشت.

عضو هیات ‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته با وصل شدن لاین گاز پتروشیمی دماوند و مبین در منطقه عسلویه شرایط تامین خوراک اطمینان‌آور شد. اتصال گاز پتروشیمی پارس به شبکه مبین نیز یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از نوسانات گاز تامین‌کنندگان یوتیلیتی در منطقه عسلویه است.

بساق‌زاده در مورد خوراک اتان گفت: بعد از وارد سرویس شدن فازهای ۲۰ و ۲۱ وضعیت تامین اتان بهینه خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم که تا نیمه دوم سال جاری مازاد تولید اتان نیز داشته باشیم و مجتمع‌های الفینی می‌توانند ۲۰درصد افزایش ظرفیت تولید بدهند.

پروژه بید بلند ۲ نیز پیشرفت بالایی داشته و هلدینگ خلیج‌فارس امیدوار است که این پروژه تا پایان سال راه‌اندازی شود و تا زمان به سرویس آمدن پتروشیمی گچساران، اتان تولید شده در این پروژه پشتیبان نیاز کل منطقه ماهشهر می‌شود.

وی در مورد اتیلن نیز گفت: نیمه دوم سال جاری مازاد اتیلن خواهیم داشت و با تکمیل شدن خط لوله اتیلن غرب از تبریز تا میاندوآب و فاز سوم این خط یعنی تا سیامکان می‌توان ادعا کرد که این لاین شاهرگ اتیلن در تمام کشور خواهد شد.

بساق‌زاده از روسای مجتمع‌ها خواست تا ضمن افزایش ظرفیت تولید نسبت به بهینه‌سازی تولید و ارتقای کیفیت مجتمع‌ها آینده‌نگری داشته باشند. هر مجتمعی که بیش از ۲۰سال عمر کرده باید برای بهینه‌سازی عملکرد مجتمع اقدام کند. به عنوان مثال پتروشیمی ارومیه در گذشته یک واحد معمولی بود بعد از واحد دوم سولفات آمونیوم خود به دلیل کمبود اسید واحد اسید سولفوریک ساختند و بعد از آن برای نخستین بار واحد سولفات پتاس را راه‌اندازی کردند که در حال حاضر ۵۵درصد پیشرفت داشته و نیمه دوم سال به تولید می‌رسد.

در بحث لجستیک نیز اسکله‌ها و پایانه‌ها فعالیت بالایی کردند و بازسازی و افزایش راندمان اسکله بندر امام آغاز شده و ظرفیت بارگیری و ارائه خدمات به پتروشیمی‌ها گسترش یافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه‌های صنعت پتروشیمی به گونه‌یی تعریف شده‌اند که کل تولید صنعت در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۸میلیون تن یعنی ۲/۵ برابر ظرفیت اسمی موجود خواهد رسید.

گفتنی است، پنجاهمین اجلاس روسای مجتمع‌های پتروشیمی با حضور قدرت‌الله فرج‌پور مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و روسای 51 مجتمع تولیدی صنعت پتروشیمی صبح دیروز در شهرک بعثت ماهشهر به میزبانی مجتمع پتروشیمی نوید زرشیمی آغاز به کار کرد. بر اساس این گزارش اجلاس روسای مجتمع‌های پتروشیمی سالی دوبار با هدف افزایش تعامل و انتقال تجربیات، بررسی آخرین وضعیت تولید صنعت پتروشیمی، بیان دستاورد‌ها مشکلات به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعلام آخرین سیاست‌ها و برنامه‌های صنعت و گزارش عملکرد تولید در سال 96 برگزار شده است

 

 

ارسال نظر