تهران و اسلام‌آباد دوباره بر سر صادرات گاز مذاکره می‌کنند

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۰۷۱۰
تهران و اسلام‌آباد دوباره بر سر صادرات گاز مذاکره می‌کنند

 گروه انرژی

یک رسانه پاکستانی ادعا کرده است که ایران و پاکستان «برای جست‌وجوی راه‌حل مناسب» توافق کرده‌اند. این روزنامه نوشته است: پاکستان و ایران بر جست‌وجوی راه‌حل مناسب، برای تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان موسوم به «آی-پی» توافق کردند. بر همین اساس، مقامات دو کشور در انتهای ماه جاری یا در ابتدای ماه آینده در تهران به مذاکره خواهند نشست.

یک مقام بلندپایه در بخش نفت پاکستان به روزنامه نیوز گفت که در این مذاکرات راهبرد آتی برای اجرای پروژه با وجود تحریم‌های آمریکا و برنامه زمانی جدید برای اجرای طرح نیز به بحث گذاشته می‌شود.

با درنظر گرفتن نکاتی چون قیمتی که پاکستان هم‌اکنون در خرید گاز از قطر می‌پردازد، پرداخت آنی قیمت گاز خریداری شده توسط پاکستان و قیمت مقرر شده گازی که از خط لوله تاپی به این کشور خواهد رسید، هم ایران و هم پاکستان باید در قرارداد فروش و بند مجازات قید شده در آن را که در سال 2009 تنظیم شده بود، تجدیدنظر

کنند.

این مقام نفتی به نیوز گفته است که توافق دوجانبه بر سر شروع دوباره مذاکرات از این جهت اهمیتی دوچندان می‌یابد که پس از کنار گذاشتن توافق توسط دولت نواز شریف، ایران تهدید کرده بود که پرونده خط لوله‌ را به دیوان بین‌المللی داوری خواهد برد.

سفر مارس سال جاری جواد ظریف به پاکستان و دیدار او با مقامات ارشد سیاسی و نظامی در کادر رهبری این کشور، یخ روابط آب شد. ظریف در این سفر موضوع قرارداد آی‌پی را در ملاقاتی با نخست‌وزیر پاکستان پیش کشید.

این مقام به نیوز گفت: «حال دو طرف تصمیم گرفته‌اند که با درنظر گرفتن تحریم‌های کنونی امریکا و عزم ترامپ برای کنار گذاشتن توافق به دست آمده در دولت باراک اوباما، راهی را برای عملی ساختن پروژه آی‌پی پیدا کنند.»

لازم به ذکر است که پاکستان و ایران در زمان حکومت حزب مردم در پاکستان، توافق فروش گاز از طریق ساخت خط لوله گاز آی‌پی را امضا کردند. از آن به بعد این پروژه نتوانست پیشروی خوبی داشته باشد.

 نیوز در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شده است که تهران علاوه بر تهدید پاکستان، غرامتی معادل 1.2 میلیارد دلار نیز درخواست کرده است. تحت بند مجازات قید شده در قرارداد، پاکستان

در ازای هر روز به تعویق انداختن واردات گاز از ایران از طریق خط لوله آی‌پی باید یک میلیون دلار غرامت به ایران بپردازد. ایران رقم غرامت را از تاریخ اول ژانویه 2015 حساب کرده است.

کنار گذاشتن قرارداد آی‌پی توسط پاکستان و

تحت فشار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در ژوئن 2016، مقامات ایرانی را خشمگین کرد. اما اکنون بعد از وقفه‌یی 20 ماهه، ایران به پاکستان به صراحت اعلام کرد که به‌دنبال پیگیری پرونده آی‌پی در مراجع قانونی بین‌المللی و گرفتن غرامت عظیم 1.2میلیارد دلاری یعنی چیزی در حدود هزینه کل پروژه است.

این طرح قرار بود به‌صورت بخش بخش انجام شود؛ به عبارتی، ایران باید خط لوله بخش خود و پاکستان نیز باید خط لوله طرف خود را می‌ساخت و نصب می‌کرد. این پروژه قرار بود در دسامبر 2014 به اتمام می‌رسید و از اول ژانویه 2015 انتقال گاز را ممکن می‌ساخت. تحت بند مجازات، این توافق بین هر دو طرف به دست آمده بود که اگر پاکستان پس از یکم ژانویه 2015 گاز از ایران دریافت نکند، ایران باید روزانه یک میلیون دلار غرامت به پاکستان می‌داد.

زمانی که خبر کنار گذاشتن پروژه خط لوله آی‌پی در 6 ژوئن 2017 منتشر شد، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با تایید خبر به تعویق افتادن آی‌پی گفت که دولت می‌خواهد بخش خصوصی روی پایانه‌های LNG و واردات آن به پاکستان سرمایه‌گذاری کند.

 

 

ارسال نظر