غائله کریمی‌قدوسی در مجلس برای زنگنه

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۵۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۶۳۶

ایرنا  بیژن زنگنه برای پاسخ به سوال‌های جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات در جلسه علنی روز شنبه  در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

کریمی‌قدوسی سوال کرده بود: نگاه به بیرون در اقتصاد نفت زمینه‌ساز فروپاشی اقتصادی است. بنابراین نقش باشگاه نفت و حضور فامیل‌های ثروت و قدرت در این نگاه و برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت مقدمه تسلط فامیل‌های ثروت و قدرت و باشگاه نفتی بر بخش خصوصی خواهد بود. زنگنه به این پرسش‌ها در صحن مجلس پاسخ داد ولی پس از پاسخ‌های وزیر، این نماینده سوال‌کننده اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده و این سوال‌ها را به رای نمایندگان گذاشتند.

نمایندگان مجلس نیز با 72رای موافق، 128رای مخالف و 7رای ممتنع از مجموع 210نماینده حاضر اعلام کردند، از پاسخ‌های وزیر در موضوع نگاه به بیرون در اقتصاد نفت قانع شدند. در ادامه نمایندگان مجلس در رای‌گیری مجدد در مورد سوال دوم جواد کریمی‌قدوسی درباره برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت نیز با 84رای موافق، 115 رای مخالف و 6رای ممتنع از مجموع 210نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخ‌های زنگنه قانع شدند. جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات در جلسه علنی دیروز مجلس با طرح سوال‌های خود گفت: حوزه نفت و گاز همواره باعث طمع بوده است. وی ادامه داد: وزارت نفت پیش از انقلاب انگلیسی‌ترین وزارتخانه ایران بود و حتی اساسنامه این وزارتخانه را انگلیسی‌ها تدوین کرده بودند که امروز قصد داریم از بروز این حوادث تلخ جلوگیری کنیم، چرا که صنعت نفت به عنوان یک پیشران اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مشهد گفت: صنعت نفت کشورمان باید به عنوان یک رقیب بزرگ برای شرکت‌های مهم دنیا باشد اما متاسفانه با روند رو به افول این وزارتخانه روبه‌رو هستیم، در حالی که در گذشته نفت در جریان انقلاب و دفاع مقدس نقشی سرنوشت‌ساز داشت.

کریمی‌قدوسی افزود: صنعت نفت آنچنان راهبردی است که اگر هیچ صنعتی در کشور نداشتیم صرفا با اتکا به این صنعت می‌توانستیم، شرایط اقتصادی کشور را دگرگون کنیم. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اگر از نگاه اروپایی‌ها نگاه کنیم، همین امروز می‌خواهند صدها از ذخایر لوله نفت ما وصل و تخلیه شود و بروند تا آنها راضی شوند. آیا می‌شود این کار را کرد؟

کریمی‌قدوسی در ادامه گفت: باید در تمام حوزه‌ها همه ظرفیت‌ها را فعال کنید، اگر تکنولوژی نداریم، می‌خریم مگر شرکت توتال همه تکنولوژی‌ها را دارد آنها هم تکنولوژی می‌خرند.

وی افزود: اگر وزیر نفت به جای وقت گذاشتن روی باشگاه 200نفره اندیشه‌ورزان نفت و نیرو، برای تاسیس شرکت سهامی تعاونی تلاش می‌کرد، تاکنون 40میلیون ایرانی در آن عضو شده بودند و نقدینگی مردم تجمیع می‌شد که در این صورت می‌توانستیم وزیر نفت را ژنرال زنگنه معرفی کنیم.

نماینده مشهد ادامه داد: نگرانی بنده از موقعیتی است که باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیرو در ساختار نفت و گاز دارد. انتقال بسیاری از ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز به این باشگاه و دست‌درازی کردن جلو آن را قبول ندارند. باشگاه نفت و نیرو در حالی تشکیل شده که مدیران دولت‌های گذشته و فعلی به وزارت نفت در سایه تبدیل شده‌ است، این باشگاه وزرای نفت را مدیریت می‌کند. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: رییس‌جمهور در نشست سران قوا از ارسال چهار لایحه به مجلس در خصوص قراردادهای بین‌المللی اظهار نگرانی کرد ولی به نظر بنده محل نگرانی همین حوزه نفت و نیرو است.

وی در ادامه به ایجاد دوقطبی در حوزه نفت و نیرو اشاره کرد و گفت: اینکه یک طرف پیمانکار داخلی و یک طرف پیمانکار خارجی؟ یعنی چه؟ چرا از ظرفیت بالای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء استفاده نمی‌کنید، این قرارگاه 6، 7 فاز پارس‌جنوبی و فازهایی از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را اجرا کرد، چرا از این ظرفیت در قراردادهای آی‌پی‌سی استفاده نمی‌کنید؟ نماینده مشهد در ادامه به انتصابات وزیر نفت در شرکت‌های تابعه این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تمام افرادی که تا قبل از رییس فعلی شرکت ملی نفت در این مسوولیت منصوب شدند همه مدیرانی استخوان خرد کرده در صنعت نفت بودند که از نظر فنی و کارشناسی مدیران خبره‌یی بودند اما رییس کنونی شرکت ملی نفت، مدیری مالی است و نه فنی یا مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فردی است که هیچ سابقه‌یی در نفت ندارد. کریمی‌قدوسی در ادامه به مدل قراردادهای برندسازی این شرکت انتقاد کرد و گفت: این شیوه قرارداد موجب رها کردن کار توسط جایگاهداران و فروش جایگاه‌شان می‌شود، به این قراردادها اشکال بسیاری وارد است. وی در ادامه خطاب به دستگاه‌های نظارتی گفت: تذکر و کارت زرد مجلس و اظهار نگرانی کارشناسان هیچ فایده‌یی ندارد. رییس قوه قضاییه برای رعایت حقوق عامه مردم وارد این مساله شود و به هجمه‌ها و فضاسازی‌هایی که علیه شما خواهد شد، توجهی نکنید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: شما به مساله باشگاه نفت و نیرو وارد شوید، ما هم دست سربازان گمنام امام زمان را می‌بوسیم. بعد از سخنان جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد علی مطهری که ریاست مجلس را بر عهده داشت از او سوال کرد که از پاسخ‌های وزیر در خصوص مساله نگاه بیرون در اقتصاد نفت قانع شده‌اید یا خیر؟ که نماینده مشهد هنوز به ارائه سوال خود ادامه می‌داد و در این بین آقای مطهری باز از او پرسید که پاسخ من را بدهید که قانع شدید یا نشدید، چرا که وقت شما تمام شده است. در سوال اول قانع شدید یا خیر که در ادامه باز کریمی‌قدوسی به جای پاسخ مطهری به توضیح سوال خود ادامه می‌داد. در این لحظه مطهری ادامه داد: بنابراین نشان می‌دهد که شما قانع نشدید و سوال اول را که نگاه بیرون در اقتصاد نفت بود را به رای گذاشتند. بعد از آن نایب‌رییس مجلس از نماینده مشهد در خصوص قانع شدن از سوال دوم وی که برندسازی جایگاه‌های عرصه سوخت بود، پرسید که آیا قانع شدید یا خیر؟ که قدوسی در پاسخ باز شروع به توضیح سوال خود کرد و گفت: جلو این تهدید امنیتی که تهران را به آتش می‌زند، سریع باید مسوولان امنیتی کشور بگیرند. این بخش طرحی از فتنه و ناامن کردن کشور است که ماشین‌ها به خانه‌ها بنزین می‌فروشند. مطهری گفت: آقای کریمی‌قدوسی سوال بنده را جواب بدهید که نماینده مشهد گفت اینها را پاسخ دهید، وگرنه اینکه مشخص است که ما هیچ‌ وقت از این پاسخ‌ها قانع نبودیم. این شد جواب. این جواب منطقی نبود. بعد از آن سوال دوم به رای گذاشته شد که نمایندگان از جواب وزیر به این سوال نیز قانع شدند.

 

ارسال نظر