چالش تامین آب در نصف جهان

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۹۵

گروه انرژی|

اوضاع آب استان اصفهان وارد مراحلی با تنگناهای بیشتر شده است. در تازه‌ترین اظهارنظر مدیرعامل آبفای این استان گفته است که هم آب شرب و هم آب صنعتی این استان با کاهش تخصیص روبه‌رو است چراکه آبی برای توزیع میان بهره‌برداران وجود ندارد.

 به گزارش پاون، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در صورت ادامه روند کاهش بارش در هفته‌های پیش رو، احتمال کاهش تخصیص 25درصدی در بخش صنعت و 15درصدی در بخش شرب می‌رود چراکه آبی وجود ندارد که میان بهره‌برداران توزیع شود.

هاشم امینی با اشاره به وضعیت منابع آب شرب در اصفهان گفت: در سال گذشته میزان بارش در حوضه آبریز زاینده‌رود حدود 1200میلی‌متر بوده که این رقم در سال آبی جاری با احتساب بارندگی‌های اخیر به 477میلی‌متر رسیده که این رقم بیانگر این مساله است که در سال آبی جاری میزان بارندگی در حوضه آبریز زاینده‌رود، یک سوم بارش‌ها در سال گذشته در این حوضه بوده است. همچنین در سال گذشته آورد سد زاینده‌رود حدود یک میلیارد و 200میلیون مترمکعب بوده که این رقم هم‌اکنون به 360میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره نقش میزان آورد آب در سد زاینده‌رود در تامین پایدار آب شرب مشترکین گفت: درحال حاضر آب شرب بیش از 6 میلیون نفر از مردم استان اصفهان و استان‌های همجوار از سد زاینده رود تامین می‌شود درحالی که میزان آورد سد زاینده رود در سال آبی جاری یک چهارم میزان آورد آب در سال گذشته است؛ این درحالی است که این حجم از آورد سد زاینده رود علاوه بر رفع نیاز آبی برای مصارف شرب برای تامین مصارف کشاورزی و صنعت هم لحاظ می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به تخصیص آب در حوضه آبریز زاینده رود پرداخت و اعلام کرد: از بهمن ماه سال گذشته به‌ منظور توزیع عادلانه آب در حوضه آبریز زاینده رود 20درصد سهم تخصیص آب در صنعت و 10درصد سهم شرب کاهش یافت اما گمانه‌زنی‌ها بر این است که اگر بارندگی‌های قابل توجه‌یی در ماه‌های باقی مانده از فصل بارش صورت نگیرد، احتمال کاهش تخصیص 25درصدی در بخش صنعت و 15درصدی در بخش شرب می‌رود؛ چراکه آبی وجود ندارد میان بهره‌برداران توزیع شود.

امینی با بیان اینکه مردم اگر می‌خواهند در نیمه اول سال جاری با چالش جدی در دسترسی پایدار به آب شرب مواجه نشوند باید مصرفشان را مدیریت کنند، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 4میلیون و 70هزار نفر در 56 شهر و 300روستا تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند. بنابراین اگر این تعداد روزانه مصرف خود را مدیریت کنند به ‌گونه‌یی که آب کمتری نسبت گذشته مصرف کنند مسلما با مشکل کم آبی در فصل تابستان مواجه نمی‌شوند؛ اما اگر بخواهند همان شیوه مصرف را که در سنوات گذشته داشتند، دنبال کنند قطعا با مشکل کم آبی در فصل تابستان روبه‌رو می‌شوند. وی ادامه داد: مردم به راهکارهای مصرف بهینه آب که از سوی شرکت آبفای استان اصفهان در قالب توزیع بروشور در میادین و اماکن پرتردد شهر و برنامه‌هایی که در قالب فیلم‌های مستند، انیمیشن، موشن‌گرافی، زیرنویس و تهیه گزارش‌ها از مرکز صداوسیما به سمع و نظر مردم می‌رسد، توجه کنند. مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان به کاهش دبی منابع محلی و از دسترس خارج شدن 80 فقره چاه متفرقه و 10حلقه چاه فلمن که با دبی بیش از 6 هزار لیتر در ثانیه نقش قابل توجهی در تامین آب شرب مردم در فصل تابستان داشتند، اشاره و تصریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل وقوع خشکسالی‌های متوالی حدود 80 فقره چاه متفرقه و 10حلقه چاه‌های فلمن از دسترس خارج شدند درحالی که همه ساله با افزایش روزافزون جمعیت شهر اصفهان نیاز آب شرب در اصفهان افزایش می‌یابد با این وجود با توجه به کاهش قابل توجه آورد سد زاینده‌رود و نیز خشک شدن چاه‌های فلمن و متفرقه درحال حاضر حداکثر 750 لیتر در ثانیه منابع جدید محلی در مدار بهره‌برداری قرار دارد. وی ادامه داد: حفر 70 فقره چاه در سطح استان در دستور کار بوده که انتظار می‌رود با در مدار قرار گرفتن چاه‌های جدید بتوان حداقل یک مترمکعب در ثانیه به منابع تامین آب شرب در فصل تابستان افزود البته سناریوهای لازم درخصوص تامین آب اصفهان در صورت کاهش منابع آبی سد زاینده‌رود نیز تدوین شده تا در موقع ضروری اجرا شود.

 

ارسال نظر