توییت ترامپ، نفت را شعله‌ور کرد

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۹۴

گروه انرژی|

قیمت نفت بعد از کاهش جزئی در ابتدای روز جمعه، در پی انتقاد رییس‌جمهور امریکا از نقش اوپک در بالا بردن قیمت جهانی نفت افزایش یافت. فیوچرهای نفت برنت با افزایش 28سنتی یا 0.4درصدی به قیمت 74دلار و 6سنت در هر بشکه رسیدند. فیوچرهای نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت برای تحویل ژوئن نیز با افزایش 7سنتی در قیمت 68.38 دلار در هر بشکه معامله شدند.

ترامپ توییت کرده بود: «انگار اوپک دوباره بازی را شروع کرده. با این حجم بی‌سابقه از نفت در دنیا از جمله کشتی‌های پر از نفت روی دریا، قیمت نفت به صورت مصنوعی بالاست! این مساله نه چیز خوبی است و نه قابل قبول!»

از ابتدای سال 2017 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به امید مصرف ذخیره مازاد نفت جهانی، تولید نفت را کاهش داده‌اند.

والتر زیمرمن تحلیلگر ارشد فنی شرکت مشاوره مالی یوانایتد کپ با اشاره به ناموفق بودن توییت ترامپ در کند کردن سیر صعودی قیمت نفت گفت: «از ظواهر پیداست که نفت می‌خواهد، قیمت‌های بالا را درنوردد.»

دبیرکل اوپک محمد بارکیندو عنوان کرد که سازمان تحت هدایتش هدف قیمتی ندارد و تمام تلاش آن معطوف به بازگرداندن ثبات در بازار است. در ابتدای هفته، برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدییت به مدد ریسک‌ ژئوپلیتیک و کمبود عرضه در بازار به بالاترین قیمت‌های خود از نوامبر 2014 به این سو رسیدند و با رشد بیش از یک‌درصدی به‌ ترتیب 74.75دلار و 69.56 دلار در هر بشکه معامله شدند.

باب یاوگر مدیر بخش فیوچرهای انرژی شرکت میزوهو مستقر در نیویورک به رویترز گفت: «تنها کاری که ترامپ می‌تواند، بکند این است که ذخایر نفتی استراتژیک را تمام کند. تا حالا که من نشانه‌یی از این ندیده‌ام که دولت برنامه‌یی برای این کار داشته باشد.» یاوگر معتقد است که اگر ترامپ درباره احتمال دست بردن به سوی ذخایر نفتی استراتژیک امریکا صحبتی نکند، قیمت‌ها تحت فشار خواهند رفت.

مایکل ترن استراتژیست کالا در بانک سرمایه‌گذاری آر‌بی‌سی کاپیتال مارکتس نیز به رویترز گفت: «ما در فهم تغییر سیاست‌ها و رویکردهای اوپک مشکل داریم.» وی با اشاره به رویکرد تهاجمی اخیر ترامپ در مورد مساله نفت افزود: «یکی از متغیرهای اصلی که باعث شده قیمت نفت افزایش یابد، این اعتقاد عمومی است که دولت ترامپ در روابط خارجی موضعی بسیار تهاجمی اتخاذ می‌کند.»

اما توییت دونالد ترامپ در واقع واکنشی به اظهارات روز جمعه وزیر انرژی عربستان بود که از دیدگاه بسیاری نشانی از درخواست این پادشاهی برای قیمت‌های بالاتر نفت خام تلقی شد. وزیر نفت عربستان خالد الفالح در نشست جده عنوان کرد که اوپک در نظر دارد تا در زمان لازم و به صورتی که به بازار شوک وارد نشود، محدودیت‌های تولید را کاهش دهد. تیم کول در این باره در وب‌سایت اویل پرایس نوشت: «بحث انعطاف محدودیت‌های اعمال شده بر تولید موضوع صحبت‌ها در نشست اوپک در ماه ژوئن نخواهد بود. اقتصاد جهان می‌تواند قیمت‌های بالاتر نفت را تحمل کند و بالا رفتن قیمت به تقاضا لطمه جدی وارد نمی‌کند.» وی ادامه داد که می‌توان از صحبت‌های الفالح چنین برداشت کرد که اوپک در نظر دارد تا محدودیت‌ها در عرضه را تا پایان سال 2018 ادامه دهد.

داده‌ها گویای این هستند که اعمال محدودیت تولید اوپک و متحدانش به کاهش چشمگیر مازاد ذخایر نفت منجر شده است. از همین‌رو پایداری کاهش تولید به معنای افزایش قیمت‌ها خواهد بود. نوربرت روئه‌کر مدیر تحقیقات کلان و کالا در بانک سوییسی جولیوس بائر در یادداشتی نوشت: «قیمت‌های بالای کنونی اعتماد به‌نفس کشورهای نفتی را تقویت کرده و از همین‌رو آنها به کاهش عرضه نفت تمایل دارند.»

از طرفی ایالات متحده تا ماه مه سال جاری فرصت دارد تا در مورد ماندن یا ترک توافق هسته‌یی با ایران تصمیم بگیرد؛ تصمیمی که می‌تواند به ایجاد تنگنای بیشتر در عرضه‌ جهانی منجر شود. در همین حال بر اساس اطلاعات شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز متعلق به جنرال الکتریک، شرکت‌های حفاری امریکایی تا 20 آوریل برای سه هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری خود افزوده‌اند تا تعداد این دکل‌ها به بیشترین مقدار خود از ماه مارس 2015 به این سو و به 820 عدد برسد.

 

ارسال نظر