پیدا شدن پیکر خلبان بالگرد نفت فلات قاره

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۳۱۵

گروه انرژی

با گذشت 4 روز از سانحه سقوط بالگرد شرکت نفت فلات قاره، پیکر یک نفر از 2 مفقودی این سانحه در روز جمعه در آب‌های خلیج‌فارس پیدا شد. ساعت20:30 شامگاه سه‌شنبه بالگردی که یک بیمار سکته قلبی را از چاه نفتی رسالت در منطقه لاوان به کیش می‌برد، دچار سانحه شده و بلافاصله خبر مرگ 2 نفر از سرنشینان این بالگرد تایید شد.

اخبار از وجود 2 سرنشین دیگر در این بالگرد ساخت شرکت BELL حکایت داشت. اما با پیدا شدن لاشه بالگرد نشانی از این 2 نفر پیدا نشد. در نهایت در روز جمعه روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران گزارش داد که به کمک روبات پیشرفته زیردریایی (ROV) و جست‌وجوی دقیق و نقطه‌به‌نقطه حوالی محل حادثه، پیکر یکی از سرنشینان ناپدید شده بالگرد سقوط کرده در آب‌های خلیج‌فارس پیدا و به سکو منتقل شد.

پس از این، حسن رضایی مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پیکر خلبان علی فتاحی در بقایای هلی‌کوپتر پیدا و شناسایی شده است.

گفتنی است در ساعت 20:15 روز سه‌شنبه 28فروردین‌ماه، یک فروند بالگرد بل 212 شب‌پرواز مجهز به سیستم FULL IFR به همراه خلبانان ماهر دارای مدرک ATPL هلی‌کوپتر متعلق به شرکت هلی‌کوپتری ایران (در اجاره شرکت نفت فلات قاره ایران) و تاییدیه پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری برای انتقال یکی از کارکنان سکو که دچار عارضه قلبی شده بود به‌همراه سه نفر سرنشین از منطقه عملیاتی لاوان به سمت سکوی رسالت اعزام شد.

این بالگرد در ساعت 20:45 پس از سوار کردن بیمار و یک نفر همراه، در مجموع با پنج نفر سرنشین، سکو را به مقصد جزیره کیش ترک می‌کند که متاسفانه در فاصله تقریبی کمتر از یک مایل از سکو در ساعت 20:50 به درون آب سقوط می‌کند.

کاپیتان سهیلی‌فرد نجات‌یافته از این سانحه در حالی که در بیمارستان بستری بود روز چهارشنبه به صدا و سیمای استان گفت که بالگرد با حالت نرمال و طبیعی از سکو بلند شده بود اما در ادامه دچار سانحه شد. او طبق گفته‌هایش براساس «آموزش‌هایی» که قبلا دیده بود با کمک جلیقه نجات خود را به سطح آب رسانده و سپس قایق‌های کمکی او را به کیش منتقل کردند.

 دستور به نظارت بر پروازهای نفتی

 وزیر نفت با اشاره به حادثه سقوط بالگرد اجاره‌یی شرکت نفت فلات قاره از تمهیدات نظارتی بیشتر این وزارتخانه بر عملیات‌های پروازی خبر داد. بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: پس از آنکه یکی از کارکنان ما روی سکوی رسالت دچار سکته شد بالگرد بل ۲۱۲ به محل سکو اعزام شد، اما متاسفانه به دلیل نامعلومی سقوط کرد.

وی افزود: امدادگران بلافاصله سه نفر را در آب پیدا کردند، اما متاسفانه بیمار، پزشکیار و همراهش فوت کردند و هنوز خبری از ۲ نفر دیگر در دست نیست.

وزیر نفت با تاکید بر اجاره‌یی بودن این بالگرد که متعلق به یک شرکت حرفه‌یی باسابقه خصوصی‌سازی شده است، تصریح کرد: ایمنی پروازها به عهده شرکت‌هاست که باید موارد ایمنی را به خوبی و دقیق رعایت کنند.

وی افزود: به‌ نظر می‌رسد با توجه به حوادث اخیر و تعدد پروازهای وزارت نفت لازم باشد از طریق بنگاه‌هایی معتبر به‌طور مستقیم بر کیفیت و ایمنی نظارت را اعمال کنیم.

وزیر نفت گفت: پس از سقوط بالگرد اجاره‌یی متعلق به سپاه در دریای خزر و بالگردی دیگر در جزیره خارک این سومین حادثه سقوط در سال‌های اخیر بوده است.  

 

 

ارسال نظر