تکاپو برای حل مشکل آب و برق خوزستان

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۲۳۳
تکاپو برای حل مشکل آب و برق خوزستان

گروه انرژی

ایران همیشه کشوری کم‌آب بوده اما در سال 97 به مرز «بی‌آبی» نزدیک می‌شود. این وضعیت، بار مضاعفی بر دوش وزیر نیرو گذاشته و در سال جاری علاوه بر آنکه باید اقدامات بسیاری برای مدیریت این بحران انجام دهد با انتقادات و اعتراض‌های شدیدی هم مواجه خواهد شد. او در روز گذشته و پس از حضور در جلسات مختلف وزارت نیرو، مجلس شورای اسلامی و کابینه دولت راهی خوزستان شد تا ضمن پیشبرد بخشی از برنامه‌های آب و برق یکی از بحرانی‌ترین استان‌های کشور با مسوولان و مقام‌های این استان نیز به همفکری برسد.

تکاپوهای رضا اردکانیان در روزهای اخیر درحالی به اوج خود رسیده که او در یک ماه اخیر نیز اقدامات مختلفی در راستای آماده‌سازی کشور برای تابستان کم‌آب و با ریسک خاموشی انجام داده بود. با این حال به نظر می‌رسد که محقق نشدن بارش‌های فروردینی پیش‌بینی شده، شرایط را برای وزارت نیرو دشوارتر از همیشه کرده است.

سال 97 درحالی شروع شد که وزارت نیرو سیاست‌های جدیدی برای کشاورزی و صنعت کشور اتخاذ کرده بود: برنج‌کاری جز در 3 استان شمالی ممنوع شد؛ مجوز کشاورزی در حاشیه زاینده‌رود برای سال جدید به طور کامل لغو شد و صنایع هم موظف شدند تا حدود 20درصد در مصرف آب خود صرفه‌جویی کنند؛ در ادامه توجه به محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر نیز به دستور کار دولت اضافه شد و همچنان مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز و پر کردن آنها ادامه یافت. با شروع سال 97 و در همان روزهای ابتدایی سال، اردکانیان در چند برنامه‌ و مصاحبه تلویزیونی از شهروندان خواهش کرد تا با صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، کار را برای وزارت نیرو هموار کنند. او جلسات سازگاری با کم‌آبی را با حضور وزیر کشاورزی و رییس سازمان محیط‌زیست نیز ادامه داد. اما روزهای پایانی فروردین، اوج فشار بر اردکانیان است و به نظر نمی‌رسد دست‌کم تا 6 ماه دیگر یا هر زمان که باران کافی ببارد از این فشار کاسته شود.

اردکانیان در تاریخ 28فروردین(سه‌شنبه) با مدیران ارشد صنعت برق و معاونان خود نشستی در رابطه با «بحران خاموشی» در تابستان(به دلیل سقوط تولید نیروگاه‌های برقابی) و چاره‌اندیشی پیرامون آن داشت. او بعدازظهر همان روز مهمان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بود تا به سوالات و حتی انتقادات نمایندگان مردم پاسخ دهد؛ سوالاتی که مطرح‌کنندگان تعدادی از آنها قانع نشدند و قرار شد تا بار دیگر در صحن علنی مجلس تکرار شوند.  وزیر نیرو در این جلسه 2ساعت و 45دقیقه‌یی با نمایندگان مردم به 12سوال آنها پاسخ داد. به طور طبیعی یکی از مهم‌ترین سوال‌های این جلسه مربوط به شیوه کنونی مدیریت آب زاینده‌رود بود. براساس گزارش خانه‌ ملت، حسن کامران درخصوص حقابه کشاورزان اصفهانی از زاینده‌رود و اینکه چرا کشت پاییزه کشاورزان به‌دلیل کم آبی و عدم توجه به حقابه براساس قانون توزیع عادلانه آب باعث شده کشاورزان با کمبود آب و مشکلات کشاورزی مواجه شوند، سوالاتی را مطرح کرد و در این زمینه مقرر شد کارگروه آب ذیل کمیسیون کشاورزی مجلس جلساتی را با حضور وزیر نیرو و نمایندگان استان برگزار کنند تا سوالات به‌ صورت میدانی بررسی شود و راهکاری برای ایجاد عدالت در توزیع آب براساس قانون پیدا کنند. از دیگر مسائلی که در این جلسه مطرح شد، می‌توان به تشریح اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از تبخیر آب سدها و رسوب‌گذاری آنها همچنین موانع این اقدام، تشریح اقدامات وزارت نیرو در زمینه بارورسازی ابرها، دلایل اقدام ناکافی وزارت نیرو در توسعه پرقدرت‌تر شبکه فاضلاب و در نهایت تشریح برنامه‌های کنونی و اقدامات مورد نیاز برای نمک‌زدایی آب دریاها و استفاده از این منابع آبی اشاره کرد. علاوه بر این موارد علی اکبری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد که با توجه به اهمیت بسیاری از سوالات دیگر یا ملی بودن آنها قرار شد تا وزیر نیرو در صحن علنی مجلس نیز پاسخگوی سوالات نمایندگان مردم باشد.

صبح روز چهارشنبه و یک روز پس از نشست با نمایندگان مجلس، وزیر نیرو نیز در کنار رییس‌جمهور و سایر افراد کابینه دور هم جمع شدند تا جلسه هفتگی خود را برگزار کنند. انتظار می‌رود که در یکی از همین جلسات، افزایش تعرفه‌های آب و برق به تصویب برسد و اردکانیان بتواند به مهم‌ترین راهکاری که برای صرفه‌جویی بارها از آن صحبت کرده، دست یابد. با این حال خروجی این جلسه هم افزایش قیمت‌ها نبود و وزیر نیرو همچنان بر ابعاد فرهنگی صرفه‌جویی تاکید می‌کند. او پس از جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران از بزرگی بحران پیش‌ روی آب و برق خبر داد و تاکید کرد که بدون همکاری مردم و کاهش مصرف، عبور از این بحران امکان‌پذیر نیست.  اردکانیان بعدازظهر دیروز نیز برای سفری 2روزه راهی خوزستان شد تا دیداری با مسوولان استانی داشته باشد که یکی از آسیب‌دیده‌ترین استان‌ها از ‌کم‌آبی و خشک شدن تالاب‌هاست. براساس برنامه اعلام شده، وزیر نیرو پس از ورود به شهر آبادان راهی منطقه بهمنشیر شد تا در مراسم بهره‌برداری از سد سلولی و قفل کشتیرانی بالادست بهمنشیر حضور پیدا کند. او پیش از شامگاه چهارشنبه نیز با حضور در شهرستان کارون ضمن بهره‎برداری از پروژه آبرسانی روستای چمیان شهرستان کارون و حاشیه دز اهواز، عملیات اجرایی خط و پست GIS 400/230  کیلوولت فولاد خوزستان را آغاز کرد.  دیدار با آیت‌الله جزایری، نماینده ولی فقیه در استان و بهره‌برداری از ساختمان مرکز مانیتورینگ داده‌های آب و هواشناسی مرکز داده(دیتاسنتر) سازمان آب خوزستان هم برنامه پایانی نخستین روز سفر اردکانیان به این استان بود. اردکانیان پیش از این نیز دیدار با مراجع تقلید و دیگر مقام‌های استانی را بارها در برنامه‌های کاری خود قرار داده بود تا برای رسیدن به اهداف وزارتخانه از حمایت‌ها و نفوذ چهره‌های مردمی برخوردار شود. دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خوزستان این ‌بار از جهت دیگری هم اهمیت یافته و آن مخالفت و انتقاد شدید جانشین آیت‌الله جزایری در اسفند ماه به ممنوع کردن برنج‌کاری در خوزستان است.

در هر صورت در ادامه سفر اردکانیان به خوزستان و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، وی در نخستین ساعات صبح روز پنج‌شنبه با حرکت به سمت بهبهان در مراسم بهره‌برداری و آبگیری سد تنظیمی آریوبرزن و واحد دوم نیروگاه مارون حضور پیدا خواهد کرد.  همچنین آغاز عملیات اجرایی سامانه مشترک انتقال آب شرب و کشاورزی برای شهرستان‌های ایذه و باغملک و همزمان اعلام شروع عملیات اجرایی شبکه فاضلاب، نصب انشعابات فاضلاب و اصلاح شبکه توزیع شهر ایذه بخشی دیگر از برنامه اردکانیان در سفر به استان خوزستان خواهد بود. وزیر نیرو پیش‌ازظهر پنج‌شنبه 30 فروردین‌ ماه راهی دزفول می‌شود تا ضمن آغاز عملیات اجرایی پست 400/132کیلوولت جندی‌شاپور، طرح آبرسانی به شهرستان دزفول، ساختمان امور آب دزفول و همزمان اعلام شروع عملیات اجرایی شبکه فاضلاب و نصب انشعابات و اصلاح شبکه توزیع آب این شهر را به بهره‌برداری برساند.  براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، شروع عملیات اجرایی شبکه فاضلاب و نصب انشعابات فاضلاب شهر اندیمشک و همزمان اعلام شروع عملیات اجرایی چاه‌های کم‌کلک و تکمیل تلمبه‌‌خانه طرح جامع اندیمشک عصر پنج‌شنبه با حضور وزیر نیرو اجرایی خواهد شد.

گفتنی است، اردکانیان پیش از عزیمت به تهران ضمن بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شهرستان شوشتر و ساختمان بهره‌برداری طرح کارون، نشستی با استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت آب و برق خوزستان خواهد داشت.

 

ارسال نظر