واکنش بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا به افزایش قیمت نفت عربستان‌سعودی

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۲۷:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۷۴۳
واکنش بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا
به افزایش قیمت نفت عربستان‌سعودی

گروه انرژی|

افزایش قیمت نفت عربستان‌سعودی واکنش واردکنندگان چینی را در پی‌داشت. شرکت سینوپک قصد دارد تا سفارشات نفت خام از عربستان برای ماه مه را در پاسخ به وضع قیمت‌های فروش بالا از سوی این کشور کاهش دهد.

پالایشگاه سینوپک بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا قصد دارد تا در پاسخ به افزایش خارج از حد انتظار قیمت‌ها از سوی شرکت ملی نفت عربستان‌سعودی، آرامکو، واردات نفت خام خود از عربستان‌سعودی تحویل ماه مه را تا 40درصد کاهش دهد. این خبر را منبعی در شرکت یونی‌پک که واحد تجاری پالایشگاه سینوپک است به رویترز گفت.

این مقام رسمی سینوپک که خواست نامش فاش نشود در این باره روز دوشنبه به رویترز گفت: «پالایشگاه‌های ما عقیده دارند که قیمت‌های این‌چنینی بی‌مبنا هستند، چرا که از روش قیمت‌گذاری تبعیت نمی‌کنند.»

تاجران نفتی در آسیا درباره چگونگی تعیین قیمت فروش برای ماه مه از سوی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در دنیا متعجب‌اند. تعجب آنها به خاطر افزایش ناخواسته قیمت نفت شاخص عربستان یعنی نفت خام سبک عرب است که به پالایشگاه‌های آسیایی فروخته می‌شود.

به‌طور جداگانه منابعی از دو پالایشگاه در شمال آسیا به رویترز گفته‌اند که می‌خواهند خرید خود از عربستان برای ماه مه را به میزان 10درصد کاهش دهند.

این منابع که خواستند نام آنها فاش نشود، همچنین عنوان کردند که آنها می‌خواهند مفاد عملیاتی که در قراردادهای بلندمدت عرضه گنجانده شده و اجازه تعدیل در مقدار تحویل ماهانه نفت خام مطابق با تغییرات در عرضه و تقاضای موجود می‌دهد را اعمال کنند.

شرکت عربستانی آرامکو به خواسته‌های رویترز درباره اظهارنظر کاهش مقدار خرید از سوی مشتریان آسیایی در ماه مه واکنشی نشان نداده است.

یک منبع ثانویه نیز به رویترز گفته دلیل کاهش تقاضای نفت این شرکت چینی برای ماه مه، تعمیرات پالایشگاه و برگزاری یک نشست دولتی در بندر نفتی هوانگدائو و لذا بسته شدن این شهر از ابتدای ماه ژوئن است. بندر هوانگدائو یکی از معدود بنادر در دروازه واردات نفت چین یعنی استان شانگ‌دونگ است که نفتکش‌های بزرگی که در هر سفر 2میلیون بشکه نفت حمل می‌کنند، می‌توانند در آن بار خود را تخلیه کنند تا نهایتا بار آنها از طریق خط لوله به سمت پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی سرازیر شود.

 

 

ارسال نظر