اصفهان در منگنه آب آشامیدنی و اعتراضات کشاورزان

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۲۷:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۴۲

گروه انرژی|

درحالی که کمبود آب در اصفهان کار را به اعتراض و راهپیمایی کشاورزان کشانده است که یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفته است:«درحال حاضر از نظر محاسبات آب آشامیدنی اصفهان در حاشیه زاینده رود به باغ‌های کشاورزان پمپاژ می‌شود تا این ساعت هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن نشده و پیگیری‌های ما نیز جواب نداده است، اگر همین رویه پیش برود مسلما برای تامین آب آشامیدنی مردم با مشکل مواجه می‌شویم.» به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت از یک سو با اعتراضات فزاینده کشاورزان مواجه است و از سوی دیگر در نبود بدیلی برای شغل این گروه هر قطره آب بیشتر برای کشاورزی در استان اصفهان به معنای کاستن از آب شرب مردم منطقه خواهد بود. تناقض این دو وضعیت در اظهارات 2نماینده مختلف این استان که یکی در مجلس در قالب نطق و دیگری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شده، دیده می‌شود.

 دیروز ابتدا حسن کامران، نماینده اصفهان در نطق خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات کشاورزان اصفهانی بر سر موضوع کمبود آب گفت: چرا وزارت نیرو نسب به کشاورزان پاسخگو نیست؟ وی اظهار کرد: یک دهه است که حقابه کشاورزان اصفهانی به غارت رفته است. مسوولان گفتند، مقصر وزارت نیرو است. هر وقت کشاورزان بیرون می‌آیند، کتک هم می‌خورند. چه باید کرد؟

۵ میلیون نفر در ماه خرداد آب شرب ندارند. این چه عدالتی است؟ چرا قانون اجرا نمی‌شود؟ وی افزود: خروجی این کار نارضایتی مردم است. یک بار می‌توانیم جلو مردم را بگیریم. این ۱۰سال به آنها دروغ گفتیم. وزارت نیرو تخلف دارد، کجا باید مجازات شود؟ این اتفاقات بار امنیتی دارد، دلیلش سوءمدیریت است.

این نماینده مجلس خطاب به وزارت نیرو گفت: گفتید صندوق درست می‌کنیم، صندوقتان کو؟ چه خسارتی دادید. بارها گفتم ما در این درگیری‌ها کشته خواهیم داد در همین اعتراضات اخیر چشم یک کشاورز کور شده است.

وی تصریح کرد: مگر در برنامه ششم نگفتیم اولویت موضوع آب است. امروز در مجلس موضوع ارز را مطرح کردید، آب هم مهم است.

کامران سپس گفت: من از رییس مجلس می‌خواهم که جلسه منظم و مستمری باشد که ما کشاورزان را نجات دهیم. از آن طرف بانک هم حکم جلب کشاورزان را می‌دهد که وامشان را نمی‌توانند پرداخت کنند، پول گندمش را هم که نمی‌دهیم، وزارت نیرو هم جواب نمی‌دهد. نماینده اصفهان در ادامه نطق خود تاکید کرد که باید درباره اصفهان تجدید نظر کرد. اما دقیقا همزمان با قرار گرفتن این خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها، حیدرعلی عبادی دیگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از زاویه‌یی دیگر به موضوع نگاه کرده و به ایلنا گفت:«هر یک لیتر که از زاینده رود به باغ‌های اطراف می‌رود از آب آشامیدنی اصفهان کسر می‌شود و اکنون نیز به خاطر فشار جهاد کشاورزی اراده‌یی برای حل موضوع نمی‌بینیم. اما آیا باغات مهم‌تر است یا تامین آب آشامیدنی اصفهان؟»

او در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد:«قبلا قرار بود طوری برنامه‌ریزی شود که 700میلیون مترمکعب آب وارد مخازن شود که 200میلیون مترمکعب نیز برای کشت پاییزه شرق اصفهان باقی بماند ولی آنقدر وضعیت بد است که از همین میزان 400میلیون مترمکعب هر یک لیتر که از زاینده رود به باغ‌های اطراف می‌رود از آب آشامیدنی اصفهان کسر می‌شود و اکنون نیز به خاطر فشار جهاد کشاورزی اراده‌یی برای حل موضوع نمی‌بینیم. اما آیا باغات مهم‌تر است یا تامین آب آشامیدنی اصفهان؟»

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید نیاز آب آشامیدنی اصفهان را در نظر بگیرند و مازاد آن را به کشاورزان بدهند درباره انتقال آب به استان نیز گفت: انتقال آب از تمام برنامه‌ها متوقف شده و اکنون استان به‌ شدت با بحران مواجه است. وی با اشاره به نیاز آبی استان افزود: حدود 300میلیون مترمکعب آب آشامیدنی صنعت 80 میلیون متر مکعب، نیاز کشاورز غرب اصفهان 400میلیون متر مکعب، شرق استان 400میلیون متر مکعب و تالاب گاوخونی 170میلیون متر مکعب است که از مجموع این میزان آب در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 400میلیون متر مکعب آب در اثر ذوب شدن برف در سرچشمه‌های زاینده رود تا پاییز حاصل می‌شود.

 

ارسال نظر