قوت بازار نفت با وجود نگرانی ژئوپلیتیک

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۶۵

گروه انرژی|  بازارهای نفت بعد از تجربه افول 2درصدی در روز جمعه، روز نخست کاری هفته جدید را با ثبات آغاز کردند. روز جمعه، نگرانی‌ها در بازار به‌خاطر شدت گرفتن مجادلات تجاری بین ایالات‌متحده و چین و افزایش فعالیت‌های حفاری نفت در امریکا، قیمت نفت را کاهش داده بود.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه بازارها نیم‌نگاهی نیز به اخبار واصله از وضعیت سوریه داشتند. خبرها حاکی از حمله امریکا به یک پایگاه هوایی بزرگ در سوریه است، هر چند این اخبار از سوی پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، رد شد.

فیوچرهای نفت وست تگزاس اینترمدییت در ساعت 6:43 صبح به وقت گرینویچ 62 دلار و 31 سنت به‌ازای هر بشکه معامله شد تا رشدی 0.4درصدی یا 25سنتی را نسبت به فروش بار قبل ثبت کرده باشد. فیوچرهای نفت برنت دریای شمال نیز با 0.5درصد یا 31سنت افزایش، با قیمت 67.42 دلار در هر بشکه به فروش رفت. پس از تهدید چین توسط رییس‌جمهور ایالات‌متحده، دونالد ترامپ به وضع تعرفه‌های جدید بر واردات از این کشور، موجی از ترس از جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان به راه افتاد که قیمت‌ نفت هم متاثر از آن در روز جمعه 2درصد کاهش یافت.

گِرِگ مکنا سیاست‌گذار ارشد در موسسه معاملات فیوچر اکسی‌تریدر در این باره به رویترز گفت: «امیدوارم هر دو طرف به خطر جنگ تجاری واقف باشند.»

بازار چین در روز‌های سه‌شنبه و جمعه بسته شد اما با آغاز کار در روز دوشنبه، قیمت نفت در بازار این کشور نیز به‌تبع بازارهای جهانی افتی 0.2درصدی از خود نشان داد تا هر بشکه نفت خام چین 401.4 یوآن معادل 63.73 دلار به فروش برسد.

موسسه فیلیپ فیوچرز مستقر در سنگاپور به رویترز گفت: «قیمت نفت به‌شدت نسبت به زمزمه‌های جنگ تجاری مابین چین و ایالات‌متحده حساس است. با این همه، حمایت پایه‌یی نسبت به پیشنهاد اوپک در مورد اعمال محدودیت روی تولید در سال 2019 نشان داده شده است.»

افزایش حاضر در قیمت نفت را باید به حساب وجود تقاضا در بازار و کاهش عرضه از سوی سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک گذاشت که در سال 2017 و با هدف کاهش مازاد عرضه و افزایش قیمت آغاز شده بود.

در بازار فیزیکی نفت، تولیدکننده شماره دو اوپک یعنی عراق در روز دوشنبه اعلام کرد که قیمت‌ها را برای عرضه نفت در ماه مه ثابت نگه خواهد داشت.

به گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز متعلق به غول امریکایی جنرال الکتریک در روز جمعه اعلام کرد که در ایالات‌متحده، در آستانه هفته جدید 11 دکل حفاری به شمار دکل‌های حفاری فعال در این کشور اضافه شده تا تعداد کلی دکل‌ها به رقم 808 برسد و رکوردی جدید را از ماه مارس سال 2015 به این سو به ثبت رساند.

 

ارسال نظر