برنامه متفاوت برای افزایش تولید نفت

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۶۳
برنامه متفاوت برای افزایش تولید نفت

خانه ملت|

تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید ملی در سال 97 باعث شد تا کمیسیون ویژه‌یی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود. کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی دیروز میزبان وزیر نفت بود تا از وضعیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه‌های زیرمجموعه وزارت نفت آگاهی یابند و از مشکلات احتمالی برای حمایت بیشتر از آنها مطلع شوند. بیژن نامدارزنگنه در جمع آنها و درخصوص نحوه حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: بررسی موضوع حمایت از تولید داخلی نباید عجولانه باشد زیرا نتایج مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

وی خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه افزود: نمایندگان با توجه به بعد نظارتی خود فقط نقاط دارای اشکال را بیان می‌کنند و درخصوص پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم، مطلبی بیان نمی‌کنند. این رویکرد باعث می‌شود تا مردم نیز منفی‌نگر و مایوس شوند.

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود و برای آنکه به گفته خودش، تصویری واقعی از شرایط تولید ملی در صنعت نفت ترسیم کند به بیان پیشرفت‌های حاصل شده و توانمندی‌های کنونی تولیدکنندگان این حوزه پرداخت. وی توضیح داد: توان کشور در استفاده از تولیدات داخلی تجهیزات صنعت نفت در سال 97 قابل مقایسه با توان کشور در سال 77 نیست. در سال 76 حتی امکان یک متر لوله‌گذاری دریایی را نداشتیم ولی اکنون روزانه حداقل یک کیلومتر لوله‌گذاری دریایی را می‌توانیم انجام دهیم و چندین شرکت داخلی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی فعالیت دارند که با وجود آنها کسی به خارج از کشور سفارش نمی‌دهد. وزیر نفت در ادامه عنوان کرد: پیشرفت‌های قابل توجهی در ساخت تجهیزات صنعت نفت داریم که ازجمله آنها می‌توان به ساخت توربین‌ها، سکوها و عرشه اشاره کرد. زنگنه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به ویژه دکتر لاریجانی در زمینه توسعه فاز 11پارس جنوبی به خوبی حمایت کردند، اظهار کرد: در مناقصه‌های 4میلیارد دلاری هیچ اجباری برای استفاده از تولید داخلی نبود ولی 70درصد شرکت‌های ایرانی برنده شدند و 80 درصد ارزش سهم متعلق به ایرانی‌ها شد.

 ایجاد تقاضا برای تولید ملی

زنگنه با بیان اینکه در حوزه صنعت نفت اگر می‌خواهیم پیشرفت داشته باشیم باید تقاضا ایجاد کنیم، بیان کرد: براساس آنچه مصوب شده باید 200میلیارد دلار در حوزه صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود و به همین جهت تلاش زیادی را برای قراردادهای نفتی انجام دادیم زیرا ریشه تولید داخل در این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود نشان داد که نگرش وی برای تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تغییر کرده است. وی که در 2سال گذشته برای تامین سرمایه‌های مورد نیاز به منابع خارجی و صندوق توسعه ملی نگاه داشت و بهره نگرفتن او از سرمایه‌های خصوصی داخلی با انتقاد دیوان محاسبات اداری و نمایندگان مجلس مواجه شده بود این ‌بار مژده داد: درحال تهیه طرحی هستیم تا برای افزایش تولید نفت 6 میلیارد دلار از داخل اعتبار معادل ریال بگیریم البته با آن طرفی که این مبلغ را دریافت کرده‌ایم، دلار را به روز حساب می‌کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه اشتغال مهم‌تر از تولید نفت است، اظهار کرد: فهرست کالاهایی که باید از داخل تهیه شوند را نوشته‌ایم با این وجود اگر 4میلیارد دلار به پیمانکاران بدهیم، وضعیت مطلوبی خواهند یافت و چرخه سرمایه‌گذاری به جریان می‌افتد. وی با بیان اینکه قراردادی 556 میلیون یورویی برای ساخت لوله‌های ویژه در ایران منعقد کرده‌ایم، گفت: این قرارداد ازجمله قراردادهای خوب بوده است.

وزیر نفت افزود: تاکید کرده‌ایم که شرکت‌های تولید و استخراج نفت تشکیل شوند تا در کنار هر شرکت خارجی یک شرکت ایرانی ایجاد شود که الان این شرکت‌های ایرانی فعال شده‌اند. وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی با دانشگاه‌های ما در ارتباط هستند، گفت: از شرکت‌های پیمانکاری ایرانی نیز در مناقصات دعوت می‌کنیم و امتیازاتی را برای شرکت‌های داخلی قائل می‌شویم.

زنگنه افزود: در مساله قیمت، کیفیت و زمان‌بندی در رقابت محصولات داخلی با محصولات خارجی موثر است و اگر می‌خواهیم شرکت‌های داخلی در سطح منطقه قدرت رقابت داشته باشند باید کیفیت محصولات سطح داخل ارتقا یابد.

زنگنه توضیح داد: البته مهم‌تر از ساخت داخلی، مدیریت توسعه فناوری است. شرکت مپنا از روز اول به این جهت تاسیس شد که مدیریت ساخت نیروگاه را انجام بدهد و بخش‌های مختلف را با هم مرتبط کند ولی اکنون در زمینه تولید داخلی نیز فعالیت خوبی دارد.

 نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه جدید در سال

وزیر نفت با آنکه برای تامین سرمایه‌های مورد نیاز صنعت نفت، نگاه جدی به منابع داخلی دارد بر لزوم همزمان سرمایه‌های خارجی نیز اشاره داشت. وی بیان کرد: درخواست ما از مجلس برای حمایت از تولید داخل این است که سالی 30میلیارد دلار قرارداد منعقد کنیم که اگر این 30میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود حداقل 50 درصد آن به ایرانی‌ها می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: یکی از اهداف گازرسانی به روستاها ایجاد رضایت و اشتغال بود زیرا هیچ تجهیزاتی از خارج وارد نشد و تمامی این پروژه با استفاده از تجهیزات تولید داخل انجام شد و 5 میلیون خانواری که به آنها گازرسانی شد حداقل 15 میلیون بخاری خریداری کردند که نشان می‌دهد، جریان سرمایه‌گذاری با این اقدام فعال شد. وزیر نفت با بیان اینکه کشوری که به سرمایه‌گذاری نیاز دارد نباید سرمایه‌گذار را فراری دهد و باید توجه داشت که کشور درحال حاضر به سرمایه‌گذاری در زمینه پتروشیمی و پالایش نفت نیاز دارد، گفت: تجهیزات نفت نیاز به نوسازی دارد و روزانه 20مورد سوراخ شدن لوله را شاهد هستیم که باید روی آن کار کرد و تقاضا برای تولید داخل را ایجاد کنیم.

 انتقاد وزیر از میزان مصرف بنزین

بیژن نامدارزنگنه در پایان سخنان روز گذشته خود در جمع نمایندگان و در پاسخ به اظهارات نادر قاضی‌پور درخصوص تولید بنزین اظهار کرد: در یک سال گذشته 15میلیون لیتر به تولید بنزین ایران اضافه شده و در 4ماه آینده نیز 12میلیون لیتر دیگر به میزان تولید بنزین اضافه می‌شود یعنی 27میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده خواهد شد. وزیر نفت بیان کرد: تا پایان سال 12میلیون لیتر به تولید بنزین اضافه می‌شود و از 6 ماهه دوم سال جاری دیگر واردات بنزین نخواهیم داشت. وی افزود: مشکل بنزین را در پالایشگاه‌ها نبینید بلکه این مشکل در خودروسازی‌هاست زیرا سالانه 10درصد به میزان تولید خودروها افزوده می‌شود که این امر موجب رشد مصرف بنزین می‌شود. زنگنه گفت: به همان تعدادی که خودرو اضافه می‌شود، مصرف بنزین نیز افزوده می‌شود.

 

ارسال نظر