تجارت روسی با ارز ملی ایران و ترکیه

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۳۲:۲۹
کد خبر: ۱۱۹۴۹۴

گروه انرژی  

خبرگزاری تاس روسیه دیروز به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی این کشور نوشت که مسکو تمایل دارد، معاملات نفتی خود را با کشورهایی چون ایران و ترکیه به ارز داخلی این کشورها انجام دهد.

نواک در جمع خبرنگاران گفته است: «روسیه امکان تجارت نفت با ارز‌های ملی با ایران و ترکیه را بررسی می‌کند، چرا که تفاهم کلی در این مورد وجود دارد و باید به سوی استفاده از ارزهای ملی در پرداخت‌ها حرکت کرد.» نواک درباره زمان اجرایی شدن این طرح نیز گفت: برای اینکه پرداخت‌های نفتی با ارز ملی انجام شود نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌هایی در عرصه‌های مالی، اقتصادی و بانکی هر سه کشور است. روسیه از چند سال پیش برای کنار گذاشتن دلار امریکا از تجارت خود با کشورهای خارجی تلاش می‌کند.  نواک گفته است که روسیه احتیاج داشته و می‌خواهد که مبادلات خود را با ارز ملی کشورها انجام دهد.

البته حجم تبادلات نفتی ایران و روسیه چندان قابل توجه نیست. به تازگی ایران و روسیه به قالبی از همکاری دست یافته‌اند که هنوز ابهاماتی درباره ماهیت آن وجود دارد اما اصل آن بر ارسال روزانه 100هزار بشکه نفت خام از ایران به روسیه و دریافت کالا در ازای بخشی از این فروش نفت است. وزیر انرژی روسیه سال 2017 اعلام کرده بود که کشورش و ایران برای عرضه روزانه 100هزار بشکه نفت ایران به روسیه به زودی به توافق دست خواهند یافت که ممکن است در قالب عرضه فیزیکی یا سوآپ (معاوضه) انجام شود.

در مورد روسیه و ترکیه نیز روس‌ها در زمره یکی از

5 صادرکننده نفت خام به ترکیه قرار داشته و در سال 2017 معادل 3.2میلیون تن نفت خام به ترکیه صادر کردند. براساس آمارهای پایگاه اطلاعاتی «ترید مپ» در سال گذشته میلادی ارزش کل واردات نفتی و فرآورده‌های نفتی ترکیه از روسیه بالغ بر 11.4 میلیارد دلار بود. این رقم 30درصد از کل واردات ترکیه در گروه کالاهای نفتی و فرآورده‌های نفتی است و روسیه را به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی فسیلی ترکیه مطرح می‌کند (صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به ترکیه در سال 2017 میلادی برابر با 6.1 میلیارد دلار بوده است) . در هر صورت با آنکه روسیه جایگاه برجسته‌یی در تامین نفت و فرآورده‌های نفتی ترکیه دارد، این رابطه نمی‌تواند دست‌کم از نظر مالی چندان برای روسیه مهم باشد؛ چرا که صادرات به ترکیه تنها 6 درصد از کل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در سال گذشته بوده است.  به همین دلیل هنوز مشخص نیست که منظور نواک از بیان این صحبت‌ها در خصوص استفاده از ارز ملی دیگر کشورها در معاملات نفتی روسیه چه بوده است؟

 

 

ارسال نظر