کاهش قیمت نفت در نخستین روز هفته

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۸۱
کاهش قیمت نفت در نخستین روز هفته

بلومبرگ    

با کاهش تعداد دکل‌های حفاری در ایالات متحده، قیمت نفت ابتدا افزایش یافت، اما دورنمای تولید نفت امریکا قیمت را نهایتا کاهش داد. دیروز، دوشنبه انتظار افزایش تولید نفت ایالات متحده تا پایان سال میلادی، باعث کاهش قیمت نفت شد. این کاهش قیمت، عواید حاصل از افزایش قیمت نفت به‌خاطر کاهش تعداد دکل‌های حفاری و کاهش آمار بیکاری در امریکا را خنثی کرد.

قراردادهای آتی نفت برنت در ساعت 9:20 صبح به وقت گرینویچ با 38 سنت کاهش در قیمت 65.11 دلار در هر بشکه منعقد شد. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز در قرارداد آتی با 27 سنت کاهش با قیمت 61.77 دلار در هر بشکه به‌فروش رسید. رفتار صندوق‌های پوشش ریسک و فعالان بازار پول که برای نخستین‌بار در سه هفته اخیر در برابر نفت خام امریکا موقعیت فروش اتخاذ کردند باعث شد تا کاهش قیمت نفت تسهیل شود.

شرکت مالی ‌آی.‌ان.‌جی در یادداشتی در این‌باره نوشت: «افزایش تولید و موجودی انبار در ایالات متحده نتوانست باعث تهییج روحیه بازار شود چرا که پیش از این و در پایان ماه ژانویه شاهد بیشترین مقدار تولید و موجودی انبار در امریکا بودیم».  روز جمعه بازار شاهد افزایش قیمت نفت بود. این افزایش در نخستین ساعات روز اول کاری هفته و بعد از اعلام خبر بیشترین کاهش بیکاری در امریکا در ماه فوریه، نیز ادامه یافت. بازارهای نفت جهانی همچنین با خبر کاهش تعداد دکل‌های حفاری در امریکا روبه‌رو شد. براساس اطلاعات شرکت ارائه خدمات انرژی بیکر‌هیوز، شمار این دکل‌ها برای نخستین‌بار در دو ماه اخیر در روز جمعه با 4 عدد کاهش به رقم 796 دکل رسید.

با وجود کاهش شمار دکل‌ها که مبین مقدار تولید آتی است، فعالیت‌های بازار به مراتب نسبت به چنین زمانی در سال گذشته بیشتر شده است.

در چنین زمانی در سال گذشته، تنها 617 دکل حفاری در ایالات متحده فعال بود و بیشتر کارشناسان انتظار داشتتند که تولید امریکا افزایش یابد. این مهم با افزایش تولید امریکا به 10.37 میلیون بشکه در روز، محقق شد.  آی.ان‌.جی در جای دیگری از یادداشت خود می‌نویسد که حوضچه‌های شیل پرمین و باکن هریک به ترتیب شاهد افزایش تعداد دکل‌های حفاری نفت در دو و سه هفته اخیر بوده‌اند.

در واقع، ایالات متحده امریکا به تولید‌کننده شماره 2 نفت خام در دنیا بدل شده‌‌ و غول صادرات نفت یعنی عربستان سعودی را پشت‌سر گذاشته است. به این ترتیب، تنها روسیه است که با تولید روزانه 11میلیون بشکه نفت، جلوتر از امریکا در صف تولیدکنندگان طلای سیاه قرار گرفته است.

کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در کنار سایر تولیدکنندگان که مهم‌ترین آنها روسیه است، از ابتدای سال 2017 تولید را کاهش داده‌اند به این امید که قیمت نفت افزایش یابد.

معلوم نیست که توافق کاهش تولید تا کی استمرار پیدا می‌کند اما روز یک‌شنبه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از قول وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه گفته است که اوپک در ماه ژوئن محدودیت‌های کنونی بر تولید نفت را تسهیل خواهد کرد.

 

ارسال نظر