طلای سیاه

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۴۳۹

پایان بی‌نتیجه نشست اوپک و شیل

 تسنیم| مقامات اوپک و تولید‌کنندگان نفت شیل امریکا برای دومین سال متوالی در حاشیه کنفرانس انرژی سراویک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش بلومبرگ، مقامات اوپک و تولید‌کنندگان نفت شیل امریکا برای دومین سال متوالی در حاشیه کنفرانس انرژی سراویک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.  این نشست درحالی برگزار شد که تولید نفت شیل امریکا شتاب گرفته و تلاش‌های اوپک و متحدانش برای برقراری توازن مجدد در بازار را مختل کرده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک پس از این شام کاری که در رستوران گرو در مرکز شهر هیوستون امریکا برگزار شد، اظهار کرد:«ما از یک چرخه دشوار بیرون آمده‌ایم و کنفرانس سراویک این فرصت را به ما می‌دهد تا ملاحظات و تجربه‌هایمان را مقایسه کنیم.» بارکیندو سال گذشته برای نخستین بار با چندین تن از مدیران شرکت‌های نفت شیل امریکا دیدار کرد و یک کانال ارتباطی غیرمعمول میان اوپک و رقبای نوظهورش گشود. بعد از نشست سال 2017 تولید نفت امریکا به لطف توسعه صنعت شیل بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته که معادل کل تولید نفت لیبی بوده است.  بارکیندو گفت:«گوش دادن به تجربیات بازیگران مختلف بسیار ارزشمند و آموزنده بود.» وی در پاسخ به این سوال که آیا اوپک نگران رشد بیشتر تولید نفت امریکا در سال جاری و سال 2019 است، گفت: «به هیچ‌ وجه. این یک تحول خوشایند است. تقاضا خیلی بالاست. خیلی بالا. »

هر چند بارکیندو تلاش کرده تا این کانال ارتباطی با تولید‌کنندگان شیل را باز نگه دارد اما تحلیلگران امید چندانی برای توافق بین دو طرف ندارند.» سندی فیلدن، مدیر بخش تحقیقات نفت و فرآورده‌های نفتی موسسه مورنینگ استار گفت:«به دلیل اینکه تولید‌کنندگان امریکایی از توافق کاهش تولید منتفع می‌شوند، نمی‌توان هیچ منفعت مشترکی بین این دو گروه(اوپک و شیلی‌ها) یافت.» مارک پاپا، یکی از مدیران شرکت‌های نفتی هم پس از این نشست گفت:«مطلقا هیچ اتفاق معنادار خاصی در این نشست رخ نداد... ما هیچ بحث مشخصی در هیچ باره‌یی انجام ندادیم.

4 متقاضی جدید عضویت در اوپک

باشگاه| وزیر صنعت معدن و انرژی گینه استوایی اعلام کرد: 4کشور از آسیا و آفریقا طی نامه‌یی به اوپک خواستار عضویت در این سازمان شده‌اند و اوپک خواسته آنها را بررسی می‌کند.  به گزارش اسپوت‌نیک، وزیر صنعت معدن و انرژی گینه استوایی اعلام کرد که 4کشور آفریقایی، آسیایی به دنبال پیوستن به سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) هستند.

در آفریقا کشورهای نظیر کنگو، چاد که تولیدات پرنوسانی دارند برای پیوستن به این سازمان علاقه دارند. البته تولید آنها می‌تواند میانگین به 3تا 4هزار بشکه در روز برسد اما درحال توسعه تولید خود هستند.

«اوبیانگ» وزیر انرژی گینه در حاشیه کنفرانس سراویک در هوستون تگزاس اعلام کرد: مقامات اوپک اعلام کردند، اعضای جدید تعهدات بین‌المللی که در اوپک دیده شده را باید بپذیرند. کشورهای آسیایی مانند اندونزی که ابتدا اوپک را به عنوان عضو ناظر ترک کرد درحال حاضر تلاش می‌کند که دوباره به این سازمان برگردد و کشور دیگری مانند مالزی هم به دنبال پیوستن به اوپک است و این کشورها نامه‌یی را به سازمان فرستاده‌اند و ما درحال ارزیابی وضعیت آنها هستیم.  وقتی از وزیر انرژی گینه استوایی درباره نظر اوپک درباره پیشنهاد ونزوئلا درباره طرح کاهش تولید نفت سوال شد، ‌پاسخ داد: اوپک در حالت کلی از پیشنهاد ونزوئلا برای کار روی بازارهای نفتی اوپک وغیراوپک را حمایت می‌کند. براساس این پیشنهاد بازار این کشورها باید طی 5 سال آینده نیز نظارت شود.

این مساله‌یی است که به کشورهای تولید‌کننده اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها و پروژه‌های خود را بهتر راهبری کنند. بهترین راه این است که دولت چین انجام داد و آنها برنامه 5 ساله اجرا کردند. این مسیر منطقی و سودآور خواهد بود و نوسان کمتری در بازار ایجاد خواهد کرد. این یک ایده و مطالعه است که توسط اوپک تاکنون اجرا شده است. در صد و هفتاد و دومین اجلاس اوپک که در وین اتریش برگزار شد، گینه به عنوان چهاردهمین عضو این سازمان پذیرفته شد.

صعود قیمت نفت

باشگاه خبرنگاران جوان| قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با ۱۶سنت معادل 0.25درصد افزایش نسبت به جلسه قبل به ۶۳ دلار و ۷۷سنت رسید. به گزارش رویترز؛ درحالی که بازارهای آسیایی سهام بعد از انتشار خبر دیدار رهبر کره شمالی با رییس‌جمهوری امریکا در چند ماه آینده با رشد شاخص مواجه شده‌اند، قیمت نفت هم امروز افزایش داشت.  به گفته مسوول امنیت ملی دولت کره جنوبی، رهبران دو کشور قرار است تا ماه مه با یکدیگر دیدار کنند و رهبر کره شمالی قول داده که از انجام آزمایشات هسته‌یی یا موشکی بیشتر خودداری کند. ترامپ گفته این دعوت را در مکان و زمانی که باید مشخص شود، می‌پذیرد.

تجار گفتند: انتشار این خبرها موجب تقویت بازارهای بورس آسیایی شده و قیمت نفت را نیز افزایش داده است.  براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 16سنت معادل 0.25درصد افزایش نسبت به جلسه قبل به 63 دلار و 77سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا هم دیروز با 11سنت معادل 0.2درصد افزایش به 60 دلار و 23سنت رسید.  با وجود این افزایش‌ها، قیمت نفت برنت و نفت خام امریکا در مسیر کاهش‌های هفتگی تقریبا یک درصدی و 1.7درصدی قرار دارد. تجار همچنین گفتند: این کاهش قیمت به دلیل افزایش تولید نفت امریکا بوده که از اواسط سال 2016 تاکنون با 23درصد افزایش به 10.37میلیون بشکه در روز رسیده است.

بانک «‌ای ان زد» در یادداشتی نوشت: بازار همچنان درگیر برطرف کردن مازاد عرضه‌یی است که در نتیجه افزایش تولید نفت امریکا شدت گرفته است. امریکا عمدتا به لطف حفاری‌های شیل اکنون بیش از عربستان، بزرگ‌ترین صادر‌کننده جهان، نفت تولید می‌کند. تنها تولید روسیه از امریکا بیشتر است. هانس وان کلیف، تحلیلگر بازار نفت گفت: به نظر می‌رسد که دیر یا زود امریکا به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد. سوال اصلی این است که دقیقا چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد.

 

ارسال نظر