تاکید ویژه اردکانیان بر استفاده از پساب

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۱۸۴۳۸

پاون|

از زمانی که اردکانیان توانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را دریافت کند و وزیر نیرو شود، بارها بر این موضوع تاکید کرده که منابع آبی ایران، همواره محدود بوده و نیاز است تا مصرف و سیاست‌های تامین آب هم با این شرایط سازگار شود. در این میان، کاهش شدید بارندگی‌ها در سال جاری، شرایط تامین آب را بسیار دشوار کرده و نیاز به تسریع تغییرات بیشتر احساس می‌شود. استان فارس یکی از استان‌هایی است که به شرایط خشکسالی طاقت‌فرسایی دچار است و کاهش بارندگی‌های سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، در برخی حوزه‌ها به 75درصد هم رسیده است. شاید به همین دلیل باشد که وزیر نیرو، سفری به شهرهای مختلف استان فارس تدارک دید تا با بهره‌برداری و شروع به ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مختلف، بازچرخانی آب و استفاده چندباره از منابع در دسترس را افزایش دهد.

در سفر رضا اردکانیان به فارس، شروع عملیات آبرسانی به فسا از سد رودبال، افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب استهبان، شروع عملیات اجرایی طرح فاضلاب شهر آباده، شروع عملیات اجرایی طرح فاضلاب داراب، افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب سپیدان، پیگیری احداث و آبگیری سد نرگسی در حوزه کازرون و رسیدگی به وضعیت سد هایقر انجام شد. در این سفر، از پست 400 کیلوواتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم هم بهره‌برداری شد.

رضا اردکانیان در آیین کلنگ‌زنی قطعه سوم آبرسانی از سد رودبال به شهر فسا بیان داشت: امسال بنا بر گزارش‌هایی که وجود دارد خشک‌ترین سال طی

50 سال گذشته را شاهدیم به‌طوری که در چهار ماه از سال آبی 97-96 با کاهش چشمگیر نزولات آسمانی مواجه بوده‌ایم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در زمینه آب و برق در کشور، مصرف زده هستیم و متناسب با منابع محدود خود استفاده نمی‌کنیم، گفت: در 50 سال گذشته سیر نزولات آسمانی رو به کاهش و سیر جمعیت و مصرف رو به افزایش بوده است که باید نسبت به اصلاح الگوی مصرف برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی تامین آب شرب مردم را اولویت دولت دانست و افزود: در بخش کشاورزی نیز نیازمند اصلاح الگوی مصرف آب هستیم و انتخاب بهترین شیوه برای آبیاری باید از اولویت‌های دولت باشد که در این زمینه همکاری مردم تعیین‌کننده است.

اردکانیان ادامه داد: نقش گروه‌های مرجع در این زمینه حیاتی است و فرهنگ حاکم بر شیوه زندگانی و مصرف آب و برق نیز از این قاعده مستثنی نیست و وزارت نیرو دست یاری به سمت گروه‌های مرجع مورد اعتماد مردم دراز می‌کند.

به گزارش «تعادل»، اردکانیان، پیش از این نیز بارها از لزوم مدیریت تقاضای مردم به شکل داوطلبانه و لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه سخن گفته بود و حتی مدیرکل روابط عمومی خود را هم براساس توانایی برای حرکت در این مسیر، انتخاب کرده بود.

وزیر نیرو با اشاره به نقش موثر گروه‌های مرجع به‌ویژه روحانیت معزز در افکار عمومی گفت: دردورانی با عنوان «سازگاری با کم‌آبی» را در حال تجربه کردن هستیم و باید نوعی از زندگی را که سازگار با شرایط اقلیمی کشور است در پیش گرفت چراکه با خشکسالی‌های موقت مواجه نیستیم.

اردکانیان افزود: همان‌گونه که درکشورهای مختلف دنیا از آب چندین بار استفاده می‌کنند باید برنامه‌ریزی لازم برای تصفیه آب صورت گیرد و محدودیت در ایجاد صنایع پرآب اعمال شود. وی بیان کرد: موضوع آب باید توسط دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به صورت مشترک مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی شود.

وزیر نیرو ادامه داد: سرخط پروژه‌های مشترک از ابتدای دولت دوازدهم میان دستگاه‌های مختلف تعریف شده که در استان‌های مختلف براساس مصرف هرچه بهتر آب موجود، برنامه‌ریزی شده است. اردکانیان با بیان اینکه همواره تامین آب‌های جدید ما را غافل از درمان این بیماری خشکسالی و مصرف زیاد آب کرده است گفت: ایجاد سطح بالایی از مفاهمه با مصرف‌کننده در زمینه کاهش مصرف آب و برق ضروری است.

 لزوم توجه به پساب

وزیر، در آیین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب استهبان نیز به سخنرانی پرداخت و تاکید بیشتری بر اهمیت استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی آب کرد. وی با بیان اینکه بارش کم باعث توجه بیشتر ما به موضوع مصرف می‌شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی باید توجه خود را به زمینه‌های مصرف در شرب و صنعت و کشاورزی کرده و تلاش کنیم بهترین بهره‌وری را در مصرف داشته باشیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر پایدارترین منبع آب پساب تصفیه شده است، ادامه داد: ما مجبوریم آب شرب شهرها و مراکز بزرگ جمعیتی را از هر طریق ممکن از شیرین‌سازی آب دریا گرفته تا منابع زیرزمینی تامین کنیم و این آب پس از مصرف به یک منبع تامین پایدار تبدیل می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۶میلیارد مترمکعب فاضلاب بطور مستمر تولید می‌شود که باید با تصفیه آن، آب مورد نیاز برای بخش‌های مختلف را پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر در کشور حدود ۴۸درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و راه طولانی برای تکمیل این طرح وجود دارد. وزیر نیرو ادامه داد: امروز بیش از ۲۰ میلیون هکتار زمین کشاورزی در جهان با پساب تصفیه می‌شود و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه اتکا به منابع عمرانی دولتی برای توسعه طرح‌های فاضلاب ناممکن است، ادامه داد: باید مکانیسم‌های متنوعی را در جهت تشویق بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری تعریف کنیم. وی تصریح کرد: در استان فارس پوشش جمعیت از طرح‌های فاضلاب حدود ۱۰درصد است و بنابراین در این زمینه باید حرکت مضاعفی را داشته باشیم.

اردکانیان در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سپیدان نیز بار دیگر بر اهمیت پساب تاکید کرد و اظهار داشت: پساب در حال حاضر و در شرایط کم‌آبی یک منبع مهم تامین آب در کشور است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در دنیا فقط ۲۰درصد پساب‌ها تصفیه می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما هم‌اکنون حدود ۴۸درصد پساب‌ها تصفیه می‌شود ولی این طرح را باید برای ۶ میلیارد مترمکعب پسار تولیدی اجرا کرد.

اردکانیان ادامه داد: پساب تصفیه شده صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای بخش صنعت دارد و صنایع بزرگ باید بدای مشارکت در طرح‌های فاضلاب و تامین آب مورد نیاز خود پیشقدم شوند.

 

ارسال نظر