کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۶:۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۰۵۰

کشت محصولات آب‌بر به‌زودی کنترل می‌شوند

فارس| معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی به‌زودی سیاست‌های کلی برای محصولات آب‌بر را به استان‌ها ابلاغ خواهد کرد، گفت: اطلاع‌رسانی به کشاورزان درخصوص نبود آب برای کاهش هزینه‌های آنهاست.

رحیم میدانی افزود: بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۵۵درصد کاهش دارد و وقتی بارندگی کم است یعنی منابع آبی که دراختیار داریم محدود است، بنابراین معقول نیست که اطلاع‌رسانی نشود، کشاورزان هزینه کرده و کشت کنند و ندانند که آب نیست تا دراختیار آنها بگذاریم.

وی افزود: به هر حال وزارت جهاد کشاورزی متولی این موضوع است و می‌تواند هر اقدامی برای محصولات کشاورزی انجام دهد، مهم این است که از خسارت جلوگیری کنیم، در حالی که می‌دانیم برای کشاورزی به شکل سابق آب نداریم.

میدانی در پاسخ به این سوال که آیا برای محصولات آب‌بر تصمیماتی اتخاد شده است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی قرار شد به‌زودی سیاست‌های کلی درمورد محصولات آب‌بر را به استان‌ها ابلاغ کند تا تصمیمات تفصیلی در استان‌ها اتخاذ شود و استان تصمیم بگیرد که به‌عنوان مثال در کدام دشت چغندر یا برنج نباید کشت شود.

لزوم تغییر کاربری ۳۰۰ هزار هکتار در اطراف دریاچه ارومیه

ایسنا| مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: براساس مطالعات صورت گرفته باتوجه به جریانات بارندگی باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار در اطراف دریاچه ارومیه که به‌عنوان اضافه سطوح از آن یاد می‌شود، تغییر کاربری داده و تبدیل به گلخانه شوند.

محمد حاج‌رسولی‌ها در پاسخ به احتمال کاهش میزان تخصیص آب به کشاورزان، گفت: تحت هیچ شرایطی تخصیص آب کشاورزان قابل کاهش نیست اما تدابیر دیگری برای مدیریت وضعیت درنظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، گفت: مهم‌ترین مساله در حال حاضر این است که باید در این حوزه مدیریت مصرف در منابع آب زیرزمینی سرلوحه کار قرار بگیرد تا با مشکل خاصی مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه در سال‌های قبل مدیریت جریانات سطحی به‌خوبی انجام شده است، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدودا در سال ۸درصد میزان مصرف از جریانات سطحی کاهش می‌یابد.

نهایی شدن طرح حسابداری ملی آب تا پایان سال

پاون| مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو، از نهایی شدن طرح حسابداری ملی آب تا پایان سال جاری خبر داد.

رضا امانی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو، با بیان این مطلب که طرح حسابداری ملی آب جزو طرح‌های مهمی است که وزارت نیرو با جدیت در پی اجرایی شدن آن است، افزود: این طرح، به نوعی با مدیریت مصرف نیز مرتبط است.

وی با اشاره به این مطلب که از یک سال گذشته کارهای مربوط به قرارداد پروژه حسابداری ملی آب آغاز شده است، افزود: این قرارداد پس از طی مراحل قانونی نهایی شد ولی به‌دلیل کمبود منابع اعتباری مسکوت ماند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: پس از تغییرات ایجاد شده در وزارت نیرو، وزیر نیرو دستور داد تا منابع مالی موردنیاز برای این طرح از محل اعتبارات شرکت مدیریت منابع آب ایران تامین شود. با این تغییر، پروژه به‌خوبی در حال پیشرفت است و تا انتهای سال، نهایی و ابلاغ می‌شود.

برگزاری مانور ایمنی نفت در حملات تروریستی در خارک

شانا| مانور جامع تخصصی تخلیه اضطراری نیروی انسانی از منطقه جغرافیایی جزیره‌یی در شرایط فرضی حملات تروریستی به سه نقطه، در جزیره خارک برگزار شد.

طرح مانور جامع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف کسب سنجش سرعت عمل در کنترل ایمن عملیات و مدیریت شرایط اضطراری و ایجاد آمادگی در رویارویی با تهدیدهای احتمالی توسط شرکت پایانه‌های نفتی ایران طرح‌ریزی و اجرا شد.

طرح سناریو این مانور به‌گونه‌یی طراحی شد که افزون بر توانمند کردن همه شرکت‌ها، سازمان‌های حاضر در منطقه، هماهنگی سازمان یافته بین مدیران، کارشناسان فعال و مردم را در عملیات تخلیه اضطراری جزیره خارک مورد ارزیابی قرار دهد.

توافقنامه‌ ال‌پی‌جی میان ایران و عراق

ایسنا| دبیر اتاق مشترک ایران و عراق از امضای توافقنامه‌یی بین ایران و عراق در زمینه تجهیز امکانات ال‌پی‌جی طرف عراقی خبر داد.

سیدحمید حسینی با اعلام خبر فوق افزود: براساس این توافقنامه قرار است شرکت‌های ایرانی در زمینه تجهیز امکانات ال‌پی‌جی به طرف عراقی کمک کنند. این همکاری در زمینه‌های مختلف ازجمله توزیع، مجهز کردن خودروها و در زمینه مجتمع‌های بیمارستانی و مسکونی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عراقی‌ها ال‌پی‌جی را از طریق کپسول استفاده می‌کنند، افزود: براساس این توافقنامه شرکت‌های ایرانی به عراقی‌ها کمک می‌کنند به جای اینکه در مجتمع‌های مسکونی، خودروها و غیره از کپسول ال‌پی‌جی استفاده کنند از مخزن ال‌پی‌جی استفاده کنند.

 

ارسال نظر