کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۴۷:۳۸
کد خبر: ۱۱۷۸۹۵

 دیدار دبیرکل اوپک با مدیران عامل

چند شرکت نفت شیل

شانا|دو منبع صنعتی اعلام کردند: اوپک دوشنبه هفته آینده (۱۴ اسفندماه) یک میهمانی شام با حضور نمایندگان شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در امریکا برگزار می‌کند. به گزارش رویترز از یکی از منابع یاد شده، محمد سانوسی بارکیندو دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه چند نفر دیگر از مسوولان این سازمان در میهمانی یاد شده حضور خواهند یافت. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد: مدیران عامل چند شرکت نفت شیل با حجم کاری متفاوت دعوت شده‌اند.

این دیدار در نخستین روز از همایش سراویک در شهر هیوستون در ایالت تگزاس امریکا برگزار خواهد شد؛ همچنین قرار است روز سه‌شنبه (۱۵ اسفندماه) نمایندگان اوپک با نمایندگانی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری امریکا که در صنعت نفت شیل سرمایه‌گذاری داشته‌اند، دیدار کنند.

پارسال نیز در حاشیه همایش سراویک، نمایندگان اوپک دیداری بی‌سابقه با مدیران صندوق‌های مالی و شرکت‌های فعال در صنعت شیل امریکا داشتند.

 افت قیمت نفت

ایرنا|  قیمت‌های نفت صبح روز چهارشنبه در بازارهای جهانی کاهش یافت، زیرا ارائه آمار ضعیف صنعتی چین و ژاپن که به ترتیب دومین و سومین اقتصادهای برتر جهان هستند، موجب نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش رشد اقتصادی جهان شد.

به گزارش رویترز انگلیس اعلام کرد: قیمت نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا در ساعت 04:46 بامداد دیروز به وقت گرینویچ در بازار نایمکس این کشور با 31 سنت یا 0.5درصد کاهش نسبت به روز (سه‌شنبه) به 62 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید.  نفت برنت دریای شمال نیز در ساعت یاد شده به بهای 66 دلار و 23 سنت در هر بشکه معامله شد که از آخرین قیمت دیروز 40 سنت یا 0.6 درصد کمتر است. قیمت نفت برنت دیروز نیز با 87 سنت کاهش به 66 دلار و 63 سنت رسید.  تعدادی از معامله‌گران به رویترز گفتند؛ نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان که پس از انتشار گزارش آماری چین و ژاپن در روز جاری به وجود آمد، موجب کاهش قیمت نفت شد. بنا به گزارش چین، تولید کارخانه‌های این کشور در ماه فوریه (دی-بهمن) به کمترین سطح از جولای 2016 (تیر-مرداد1395) رسیده است.

همچنین گزارش اقتصادی ژاپن نشان می‌دهد، تولید صنعتی این کشور نیز در ژانویه (دی-بهمن) گذشته بیشترین کاهش از مارس 2011 (اسفند-فروردین 1390) را تجربه کرد، زمانی که وقوع یک زمین لرزه ویرانگر موجب کاهش یک‌باره سطح تولید صنعتی در این کشور شد.

افزایش موجودی انبارهای نفت در امریکا که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است نیز به کاهش دیروز قیمت‌های نفت کمک کرد.

 نگاه انگلیس به سهام «آرامکو»

تسنیم| به گزارش بلومبرگ، کابینه ترزا می نخست‌وزیر انگلیس که در حال مقدمه‌چینی برای سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لندن است، درخصوص عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو که یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های سهام در تاریخ بازارهای مالی جهان است، گفت‌وگو کرده است.

جیمز اسلک سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفت: «این سفر که ما را به دوره جدیدی از روابط دوجانبه رهنمون خواهد کرد، روی طیف گسترده‌یی از منافع متمرکز است.» وی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: عرضه احتمالی سهام شرکت آرامکو از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که مورد بحث قرار گرفته است. محمد بن سلمان قرار است روز 7 مه ‌به انگلیس سفر کند.

لندن و نیویورک از جمله شهرهایی هستند که به دنبال کسب میزبانی عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو هستند. سهام این شرکت ابتدا در بورس ریاض عرضه خواهد شد، اما دومین مکان عرضه سهام آرامکو هنوز انتخاب نشده است. عربستان اعلام کرده که قصد دارد، حدود 5 درصد از سهام شرکت آرامکو را در بورس عرضه کند. ریاض قصد دارد از طریق عرضه سهام این شرکت در بورس 100 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. به گفته دولت انگلیس، طرح تحول اقتصادی ولیعهد 32 ساله سعودی شامل ایجاد فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های انگلیسی در بخش‌های زیرساختی، آموزشی، سرگرمی، بهداشت و درمان عربستان است.

نخست‌وزیر انگلیس با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «عربستان در حال تغییر است... همه اینها بخش‌هایی هستند که انگلیس در آنها سرآمد جهان است و ما در آنها فرصت‌هایی برای همکاری متقابل داریم.»

 دعوا بر سر پالایشگاهی در مالکیت «روسنفت»

باشگاه خبرنگاران جوان| چند گروه سرمایه‌گذاری امریکایی منتظر تایید کاخ سفید برای پس گرفتن تملک یک پالایشگاه بزرگ در تگزاس از شرکت بزرگ روسنفت روسیه هستند. تکاپوی امریکایی‌ها برای پس گرفتن تملک یک پالایشگاه از روس‌ها به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از راشاتودی، چند گروه سرمایه‌گذاری در امریکا قصد دارند در صورت تایید کاخ سفید، سهام 49.9درصدی روس‌ها در پالایشگاه سیتگو تگزاس را بازپس گیرند.  این سهام پیش‌تر متعلق به شرکت نفت دولتی ونزوئلا بود که سپس به شرکت روسنفت روسیه واگذار شد. این اقدام با هدف جلوگیری از تسلط روس‌ها بر یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت در امریکا انجام می‌شود.

دولت ونزوئلا که نتوانسته است، بدهی مربوط به وام 1.5میلیارد دلاری خود به روسیه را پرداخت کند، سال گذشته پیشنهاد واگذاری سهام پالایشگاه سیتگو را به روسیه داد. البته هنوز 50.1درصد سهام پالایشگاه تگزاس در دست دولت ونزوئلاست. شرکت سیتگو که مالک پالایشگاه در تگزاس است، ظرفیت پالایش آن را روزانه ۷۴۹هزار بشکه عنوان کرده و این شرکت دارای ۹ خط لوله و ۴۸ ترمینال ذخیره حامل سوخت در تگزاس است.

این شرکت در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط شرکت دولتی PDVSA ونزوئلا از یک شرکت امریکایی واقع در اوکلاهاما خریداری شد. سرمایه‌گذاران امریکایی هم‌اکنون منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری امریکا برای تملک سهام سیتگو هستند. سرمایه‌داران امریکایی روند بازپس‌گیری سهام سیتگو را در ماه اکتبر آغاز کرده و به نظر می‌رسد در حال حاضر منتظر تایید ترامپ هستند. به گفته یکی از سرمایه‌گذاران که نامش فاش نشده است، این اقدام یکی از گزینه‌های پیش روی دولت امریکا برای اعمال فشار علیه ونزوئلاست و عملا یک راه‌حل بخش خصوصی برای یک مشکل سیاسی عمومی است.

 

 

ارسال نظر