مواجهه چالش‌برانگیز اردکانیان با فعالان محیط زیست

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۴۷:۲۰
کد خبر: ۱۱۷۸۹۴

گروه انرژی|

تقابل میان فعالان حوزه محیط زیست و سکاندار وزارتخانه‌یی که از نظر این فعالان اقداماتی در خلاف جهت حفظ منافع محیط زیستی انجام داده است، هیچ‌وقت مانند معرفی وزیر نیروی پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی حسن روحانی رییس‌جمهوری، واضح و آشکار نشده بود. هر چند به‌ طور دقیق و 100درصدی مشخص نیست اما بسیاری یکی از عوامل شکست حبیب‌الله بیطرف در اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس را صف‌آرایی فعالان محیط زیستی در برابرش می‌دانستند. این فعالان بیطرف را وزیر سازه‌یی توصیف می‌کردند. در مورد رضا اردکانیان شاید به این دلیل که او سابقه کمتری در مدیریت اجرایی در ایران دارد، این تقابل شدت کمتری یافت. اردکانیان اما نشان داده است که قصد دارد تمام ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان را در تصمیم‌گیری‌هایی آبی دخیل کند. در همین راستا دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در خبری نوشت که نخستین اجلاس«هم‌اندیشی با متخصصان علوم آب و محیط‌زیست» با هدف تعامل موثر وزارت نیرو و صاحبنظران حوزه آب و محیط زیست 10 اسفندماه در پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

وزیر نیرو در چند ماه اخیر بارها تاکید کرده است که دوران «مدیریت عرضه» هم آب و هم برق در ایران به پایان رسیده و ما اکنون وارد دوران «مدیریت تقاضا» خواهیم شد. برگزاری این هم‌اندیشی نیز احتمالا در راستای تشریح بیشتر مواضع وزیر برای متخصصان محیط زیستی است.

در ادامه متن این خبر آمده است که وزارت نیرو در نظر دارد با هدف ایجاد زمینه‌های تعامل موثر و مستمر مدیریت بخش آب کشور با اساتید این حوزه در سطح دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران صنعت، نخستین اجلاس«هم‌اندیشی با متخصصان علوم آب و محیط‌زیست» را برگزار کند.

وضعیت مدیریت منابع آب و محیط‌زیست کشور به‌ گونه‌یی است که ضرورت دارد همه متخصصان به خصوص جامعه دانشگاهی کشور برای بررسی، ارائه راهکارها و اجرای آنها برای تعدیل مشکلات و گشودن چشم‌انداز روشنی برای آینده مشارکت کنند؛ این مهم با توجه به ضرورت «تغییر رویکرد» در مدیریت منابع آب اهمیتی دوچندان می‌یابد.

این اجلاس درصدد است با ایجاد پشتوانه فکری و علمی برای صنعت آب کشور در هر دو بخش آب و محیط‌زیست، زمینه گفت‌وگو درباره سیاست‌های جدید وزارت نیرو در حکمرانی و مدیریت منابع آب کشور از نگاه اندیشمندان و متخصصان آب و محیط‌زیست کشور برای تحقق حکمرانی خوب منابع آب و موفقیت در مدیریت توأمان عرضه و تقاضای آب فراهم آورد.  محورهای تخصصی این اجلاس در 4 بسته موضوعی شامل ارزیابی منابع آب کشور، مدیریت یکپارچه و جامع‌نگر، اقتصاد و حقوق آب و جهت‌گیری‌های توسعه بهره‌برداری از منابع آب متناسب با توان اکولوژیک سرزمین دسته‌بندی شده است.  این رویداد تخصصی امروز پنج‌شنبه 10 اسفند ماه جاری با حضور وزیر نیرو، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران بخش آب کشور در محل پژوهشگاه نیرو برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر