کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۲۸

کنترل حریق در واحد دره نی- پارسی

شانا| پمپ‌های انتقال نفت نمکی در واحد بهره‌برداری دره‌نی- پارسی ساعت ۱۰صبح دوشنبه، هفتم اسفند ماه هنگام تمیزکاری صافی ورودی، دچار آتش‌سوزی شدند که با اقدام به‌ موقع و با استفاده از همه امکانات ایمنی از گسترش آتش به دیگر نقاط کارخانه جلوگیری و آتش مهار شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: شایعاتی مبنی بر در معرض خطر بودن روستاهای اطراف تاسیسات نفتی واحد بهره‌برداری دره‌نی- پارسی منتشر شده که لازم است، تاکید کنم آتش به طور کامل تحت کنترل است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که برای بررسی ابعاد دقیق حادثه هم‌اکنون عازم این واحد بهره‌برداری است در توضیحی گفت: خوشبختانه حادثه تلفات جانی نداشته و به نظر می‌رسد، فرسودگی در یکی از بخش‎ها عامل این حادثه بوده است اما پس از مهار کامل آتش‌سوزی و بررسی کارشناسی علت آن اعلام می‌شود.

وی افزود: شایعاتی مبنی بر در معرض خطر بودن روستاهای اطراف این محل منتشر شده که لازم است تاکید کنم، آتش‌سوزی تحت کنترل است و در این باره نگرانی وجود ندارد. براساس این گزارش 4 اکیپ کامل پزشکی از بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری نیز به منطقه اعزام شده‌اند و در محل حادثه حضور دارند؛ گروه مدیریت بحران بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری با حضور ناصر مظفری، رییس این مرکز در آماده‌باش کامل هستند. هنوز از مصدومان احتمالی گزارشی دریافت نشده است. واحد بهره‌برداری دره نی- پارسی در حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز آغاجاری و در روستای ابوالفارس شهرستان رامهرمز در استان خوزستان قرار دارد.

ارومیه 10 سانتی‌متر کم‌جان‌تر از یک دهه قبل

پاون| مدیرکل دفتر مدیریت به هم ‌پیوسته حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه گفت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند ماه به 1270.52متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10سانتی‌متر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه(1274.1متر) 3متر و 58 سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است. سیدمرتضی موسوی با بیان این مطلب افزود: کاهش بی‌سابقه بارش‌های کشور همراه با افزایش مصارف به ویژه در بخش کشاورزی سبب شده تا دریاچه ارومیه نیز متاثر از این وضعیت روند نزولی را در کاهش تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه دنبال کند. موسوی ادامه داد: بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حاکی از آن است که تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند ماه به 1270.52متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10سانتی‌متر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب 3متر و 58 سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است. وی تصریح کرد: وسعت دریاچه در بازه زمانی یاد شده به 2001کیلومتر مربع رسیده که در مقایسه با سال گذشته وسعت دریاچه 126کیلومتر مربع و در قیاس با سطح متناظر با تراز اکولوژیک 2332کیلومتر مربع افت کرده است. او گفت: حجم کنونی آب موجود در دریاچه ارومیه 1.47میلیارد مترمکعب است که این رقم در مقایسه با مدت سال قبل 236میلیون مترمکعب و در مقایسه با حجم متناظر با تراز اکولوژیک 12.26میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.  موسوی یادآور شد: در این میان افزایش 30درصدی بارش‌های حوضه آبریز ارومیه از ابتدای سال آبی(ابتدای مهر ماه) تا پنجم اسفند ماه نسبت به سال گذشته موجب شده تا تراز آب دریاچه هم در مقایسه با ابتدای مهر ماه افزایش پیدا کند.

مشکلات امنیتی در راه سوآپ نفت به عراق

 ایسنا| دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد آخرین وضعیت سوآپ نفت خام کرکوک گفت: برای اجرایی کردن این قرارداد مشکلاتی در زمینه ایمنی وجود دارد. حمید حسینی با اشاره به سوآپ نفت خام کرکوک گفت: این توافق انجام شده اما اجرایی کردن آن با مشکلاتی در زمینه ایمنی همراه است. باید ایمنی کامیون‌هایی که قرار است وارد شود، بررسی شود و در این زمینه دچار مشکل هستیم زیرا ایکس‌ری نداریم. در این زمینه با طرف عراقی صحبت شده و چنانچه موافقت کنند از امکانات ایکس‌ری‌هایی که آنها از آن بهره‌مند هستند، استفاده خواهیم کرد و تجهیزات خود را به مرور تکمیل می‌کنیم.

براساس این گزارش، یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق که مجددا از سر گرفته شده است، سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد، نفت خام کرکوک در «دره شهر» دریافت و در 3 مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.

 

ارسال نظر