توزیع آب شرب در اصفهان محدود می‌شود

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۴۷
توزیع آب شرب در اصفهان محدود می‌شود

گروه انرژی|

«رود زندگی‌بخش» این روزها دیگر چندان شباهتی به اسمش ندارد. طبق آخرین اظهارنظرهای مسوولان سد زاینده‌رود در کمترین میزان حجم آب از زمان ساختش تاکنون به سر می‌برد. مساله‌یی که سبب شده است مسوولان آب در استان اصفهان، استراتژی جدیدی را برای تخصیص منابع آب هم در بخش شرب و هم در بخش صنعتی مد نظر قرار دهند. طبق این رویکرد صنایع اصفهان باید 20درصد از مصرف آب خود بکاهند همچنین شدت آب تخصیص یافته برای شرب نیز در استان کاهش خواهد یافت.

هفته گذشته بود که مسعود میرمحمد صادقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی اصفهان اعلام کرد که حجم آب سد زاینده‌رود به کمترین میزان از زمان احداث رسیده است. او با اعلام اینکه بارش‌های اصفهان از ابتدای سال آبی تا 22بهمن 4.5میلی‌متر بوده، افزود: این رقم در سال گذشته 26میلی‌متر و در متوسط بلندمدت 60 میلی‌متر بوده و در ایستگاه چلگرد که میزان بارش آن نسبت مستقیم با حجم سد زاینده‌رود دارد، بارش‌ها کاهش چشمگیری داشته است به طوری که تا 22بهمن 193میلی‌متر بارش را نشان می‌دهد، این میزان در سال گذشته 818میلی‌متر و در متوسط بلندمدت 773میلی‌متر بوده که حاکی از کاهش 75درصدی در سال جاری است.

در بخش دیگری از صحبت‌های میرمحمد صادقی عنوان شده بود که به این ترتیب طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود امکان توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد و علاوه بر زراعت، باغات نیز در معرض خطر جدی قرار دارند.

درحالی میرمحمد صادقی به عدم امکان توزیع آب کشاورزی در استان اصفهان در سال زراعی جاری اشاره کرده بود که طبق آمارهای موجود اصفهان سالانه 6 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند و مدیران سازمان جهاد کشاورزی این استان اعلام کرده‌اند که برنامه افزایش تولید نیز در سر دارند.

 اما با گذشت چند روز از مطرح شدن اظهارات میرمحمد صادقی مشخص شد که این تنها کشاورزی نیست که از اوضاع نامساعد منابع آبی اصفهان متاثر خواهد شد. پس از آنکه مدیرعامل آبفای استان اصفهان در جلسه‌یی با صنعتگران این استان اعلام کرد که آنها باید مصرف آب خود را 20درصد کاهش دهند دیروز نیز اعلام شد که تخصیص آب شرب اصفهان یک‌ هزار لیتر در ثانیه کاهش می‌یابد.

پیش از این محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان اعلام کرده بود:«درحال حاضر با شرایطی روبه‌رو هستیم که روز به روز از میزان منابع آبی کاسته می‌شود، این اتفاق طی چند سال رخ داده و نمی‌توان آن را بحران نامید بلکه باید به‌ گونه‌یی برنامه‌ریزی کرد که بتوانیم خود را با شرایط موجود منطبق کنیم.»

اکنون به نظر می‌رسد، مسوولان آبی اصفهان به دنبال آن هستند تا تبعات کم‌آبی امسال در این استان را حداقل کنترل کرده و اجازه ندهند که ابعاد آن گسترش پیدا کند. دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو به نقل از مدیرعامل آبفای استان اصفهان نوشت با توجه به کاهش بی‌سابقه حجم ذخیره سد زاینده‌رود، تخصیص آب شرب اصفهان یک ‌هزار لیتر در ثانیه کاهش می‌یابد.

هاشم امینی این اظهارات را در سومین جلسه کمیته بحران که با حضور مشاور پدافند غیرعامل صنعت آب وفاضلاب و مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تشکیل شده، مطرح و عنوان کرده است: در سال آبی جاری میزان بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود تاکنون 270میلی‌متر است؛ درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 828 میلی‌متر بوده است که کاهش 69 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد به طوری‌ که هم‌اکنون حجم ذخیره سد زاینده رود به 129میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: این کاهش بی‌سابقه حجم ذخیره سد زاینده رود منجر شد که تخصیص آب شرب حدود 10درصد کمتر شود بنابراین با حجم ذخیره بسیار محدود سد زاینده‌رود تامین پایدار آب شرب مردم ضروری است.

 به گزارش «تعادل» امسال 47سال از احداث سد زاینده‌رود می‌گذرد و این سد که در 110کیلومتری استان اصفهان واقع شده هرگز در چنین شرایطی قرار نداشته است.

مدیرعامل آبفای این استان در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرده است: در سال آبی جاری میزان بارندگی در شهر اصفهان حدود 29.8میلی‌متر بوده است درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 65.2 بوده که بیانگر کاهش 54 درصدی کاهش بارندگی‌ها در شهر اصفهان است؛ اما با وجود این باید با بهره‌گیری از هنر مدیریتی تعادلی میان عرضه و تقاضا آب

برقرار کرد.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از آن است که در سال آبی جاری اگر حجم ذخیره سد زاینده رود به 700میلیون متر مکعب برسد، تخصیص آب شرب هزار لیتر در ثانیه کاهش می‌یابد، اعلام کرد: بررسی‌ها بیانگر آن است اگر میزان بارندگی در سرشاخه‌های زاینده رود حداقل حدود 850 میلی‌متر باشد، می‌توان امیداور بود که حجم ذخیره سد زاینده رود به حدود 700میلیون متر مکعب برسد در غیر این صورت حجم ذخیره زاینده رود بسیار کم می‌شود بر این اساس تخصیص آب شرب هم بیش از 10درصد کاهش می‌یابد پس می‌طلبد با مدیریت کارآمد، آب شرب مردم را در فصل گرم سال تامین کرد. وی کیفیت آب شرب را خط قرمز صنعت آبفای کشور برشمرد و گفت: شرکت آبفای استان اصفهان همچنان آب شرب مطابق با استانداردهای تعریف شده در اختیار مردم قرار می‌دهد. این درحالی است که راه‌اندازی آزمایشگاه سیار در اصفهان در دستور کار قرار گرفت. این امر به جهت اطمینان مردم از سلامت و کیفیت آب شرب مطابق با استانداردهای تعریف شده است.

امینی تدوین برنامه جامع با زمان‌بندی مشخص را یکی از راه‌های برون‌رفت بر چالش بی‌آبی در فصل گرم سال دانست و تصریح کرد: همه فعالان در صنعت آبفای استان اصفهان به ویژه مدیران باید تمام تلاش خود را معطوف به مدیریت صحیح منابع آبی کنند و هر مدیری باید با توجه به منابع آب موجود در شهرها و مناطق تحت مدیریت خود برنامه‌یی برای تعادل میان عرضه و تقاضا آب با زمان‌بندی مشخص تدوین نماید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به برخی عواملی که نقش بسزایی در مدیریت تقاضا دارند، پرداخت و بیان داشت: می‌توان با در نظر گرفتن عوامل همانند شناسایی مشترکان پرمصرف، کاهش هدر رفت آب، مدیریت فشار آب با زون‌بندی شبکه توزیع، حفر چاه جدید و تجهیز چاه‌های قدیمی، شناسایی چاه‌های متفرقه و شناسنامه‌دار کردن چاه‌های موجود، اعمال برنامه‌یی جهت کاهش سرانه مصرف آب با توجه به منابع آبی موجود در منطقه تحت مدیریت، تفکیک انشعابات آب شرب و فضای سبز از طریق تعامل با شهرداری، ایجاد مخازن استراتژیک به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ادارات و سازمان‌ها و مرکز عمومی پر رفت وآمد و در نهایت تدوین سند چشم‌انداز تامین آب شرب سال 97 از جمله راهکارهای تامین پایدار آب شرب مردم در تمام روزهای سال است.

وی با تاکید بر کاهش سرانه مصرف آب شرب در اصفهان گفت: هم‌اکنون سرانه مصرف آب شرب خانگی در استان اصفهان 150 لیتر در شبانه‌روز است اما با توجه به منابع آبی بسیارمحدود در اصفهان این رقم باید متناسب با منابع آبی کاهش یابد، چرا که با برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای آب می‌توان امیدوار به تامین آب شرب مردم در تمام ساعات شبانه‌روز در همه فصول بود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 85.7 درصد اصفهانی‌ها الگوی مصرف آب شرب را رعایت می‌کنند، افزود: درست است هم‌اکنون بیش از 85درصد مردم بین صفر تا 20 مترمکعب آب در ماه استفاده می‌کنند که مطابق با الگوی مصرف است؛ اما وضعیت منابع آبی موجود در اصفهان ما را مجبور به کاهش مصرف سرانه آب در این استان می‌کند.

ابراهیمی مشاور پدافند غیرعامل صنعت آب و فاضلاب نیز در این جلسه حضور داشته و مواردی را مطرح کرده است. او در تشریح وضعیت فعلی گفته است: در چند سال اخیر ذخیره ورود و آورد آب به سد زاینده‌رود سیر نزولی داشته است به‌طوری که هم‌اکنون دبی ورودی 8.5مترمکعب بوده در حالی که دبی خروجی 10.5مترمکعب است پس باید برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای تامین آب شرب مردم داشته باشید.

او در بخشی از صحبت‌هایش نشان داده است که موضوع چالش منابع آبی اصفهان تنها محدود به امسال نمی‌شود بلکه به‌طور کلی زیست ساکنان فلات مرکزی در خطر است. او در این زمینه عنوان کرده است: «تدوین برنامه بلندمدت برای تامین آب شرب مشترکان بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که شواهد حاکی از کاهش همه ساله منابع آبی در استان اصفهان است، بنابراین اگر روند نزولی منابع آبی در این استان همچنان ادامه داشته باشد باید برنامه‌یی متناسب با اقلیم آب و هوایی استان برای تامین آب شرب ساکنان فلات مرکزی در نظر گرفت.»

 

 

ارسال نظر