کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۹۶

تعیین سهمیه مدیریت مصرف برق برای تابستان ۹۷

فارس| معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه سهمیه صنعت برق برای مدیریت مصرف برق در اوج تابستان سال ۹۷ تعیین شد، گفت: برای تابستان سال آینده ۱۰۰۰مگاوات بیشتر از تابستان امسال باید صرفه‌جویی و مدیریت شود.

محمدرضا حقی‌فام در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای روزهای اوج مصرف تابستان سال آینده اندیشیده شده، گفت: قرار شده که برای تابستان سال آینده و پیک مصرف 6 هزار مگاوات کاهش مصرف برق دهیم. وی با اشاره به اینکه در تابستان امسال 4060 مگاوات(در بخش توزیع و برق‌های منطقه‌یی) مدیریت مصرف صورت گرفت، اظهار کرد: در مورد تابستان سال آینده هدف این است که 6 هزار مگاوات صرفه‌جویی و مدیریت مصرف را محقق کنیم.

حقی‌فام افزود: برنامه‌هایی که برای محقق شدن این اقدام انجام خواهیم داد، این است که برای بخش صنعت بخش تعطیلات و تعمیرات و برای تجاری‌ها و اداری‌ها برنامه‌های تشویقی و برای بخش کشاورزی نیز 4ساعت در ساعات پیک، خاموشی اعمال خواهیم کرد تا در مابقی ساعت روز در دوره پیک برق مجانی مصرف کنند. وی ادامه داد: در بخش مشترکان دیماندی نیز با روش «زمان استفاده» که با کنتورهای دیجیتال این اتفاق خواهد افتاد، برنامه‌های مدیریت مصرف اعمال خواهد شد. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: در بخش خانگی نیز استفاده از نصب 5 میلیون لامپ کم مصرف LED را در تهران- که استارت آن زده شده است- و در کنار این موضوع روی مسائل فرهنگی مشترکان خانگی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا مردم نیاز مصرف خود را کاهش دهند. حقی‌فام گفت: فعلا مشکل کم‌آبی در پشت سدها را داریم و انرژی برق‌آبی کمتری به کمک کشور خواهد آمد پس باید مدیریت مصرف را جدی‌تر از پارسال دنبال کنیم.

رسیدن محموله سانچی به سواحل ژاپن تایید شد

ایسنا| گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد، نفتی که اوایل ماه میلادی جاری در سواحل جنوبی این کشور مشاهده شده بود به احتمال زیاد مربوط به نفتکش غرق شده سانچی بوده است.

به گزارش رویترز، گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد، نمونه مواد نفتی که هشتم فوریه در سواحل جزایر اوکینورابو و یورون مشاهده شد از کشتی غرق شده سانچی بوده است.

یک مقام گارد ساحلی به رویترز گفت: با توجه به شباهت نفت و این حقیقت که هیچ فاجعه دریایی ناشی از یک نشت نفتی در منطقه دریایی نزدیک به این جزایر روی نداده به احتمال بسیار زیاد مواد نفتی مشاهده شده روی آب مربوط به کشتی سانچی بوده‌ است. وزارت محیط زیست ژاپن ماه میلادی گذشته اعلام کرده بود احتمال اندکی می‌دهد که این لکه نفتی به سواحل ژاپن برسد. یک لکه نفتی همچنان نزدیک به محل غرق شدن سانچی مشاهده می‌شود. این لکه در 315کیلومتری غرب جزایر آمامی- اوشیما قرار دارد و حدود 700متر طول و 20متر پهنا دارد. آمامی اوشیما بخشی از مجمع‌الجزایری است که شامل اوکیناواست و به خاطر سواحل بکر و صخره‌یی‌اش معروف است. قایق‌های گشت‌زنی ژاپنی و چینی منطقه را برای یافتن خدمه مفقود شده سانچی جست‌وجو می‌کنند.

خیانت عربستان به اوپک

تسنیم| شرکت آرامکوی عربستان از طریق یکی از شرکت‌های وابسته خود در امریکا امکان ارسال نفت خام امریکا به بازار آسیا در ماه فوریه را بررسی کرده است.

به گزارش بلومبرگ، یک منبع آگاه گفت، شرکت آرامکوی عربستان از طریق یکی از شرکت‌های وابسته خود در امریکا به نام موتیوا انترپرایزز امکان ارسال نفت خام امریکا به بازار آسیا در ماه فوریه را بررسی کرده اما بعدا به این نتیجه رسیده که این کار از نظر اقتصادی به ‌صرفه نیست. به‌ گفته دو منبع آگاه در پالایشگاه‌های آسیا، شرکت آرامکو همچنین از خریداران احتمالی در آسیا سوال کرده که آیا علاقه‌مند به دریافت نفت خام امریکا هستند یا نه. به‌ دلیل محرمانه بودن این اطلاعات، این افراد نخواسته‌اند نامشان فاش شود. شرکت آرامکو به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است. اما این واقعیت که سعودی‌ها در نهایت تصمیم گرفته‌اند، اقدام به صادرات نفت خام امریکا در ماه فوریه نکنند بدان معنا نیست که آنها در آینده مجددا این گزینه را مورد بررسی قرار نخواهند داد. چنین اقدامی بی‌سابقه خواهد بود و به ‌معنای استراتژی جدید عربستان در مواجهه با افزایش تولید امریکا تلقی خواهد شد.

اتمام مراحل مهم پروژه کریدور گاز جنوب ترکیه

ایرنا| برات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: مراحل مهم اجرای پروژه 45میلیارد دلاری «کریدور گاز جنوب» در خاک ترکیه به پایان رسیده است.

به گزارش روزنامه استار چاپ ترکیه، برات آلبایراک درخصوص چهارمین نشست مشورتی «کریدور گاز جنوب» اظهار کرد: پروژه 45میلیارد دلاری کریدور گاز جنوب متشکل از خط لوله قفقاز جنوبی، خط لوله ترانس آناتولی(TANAP) و خط لوله انتقال گاز آدریاتیک(TAP) پیشرفت قابل توجهی داشته و مراحل مهم اجرایی آن به اتمام رسیده است. وی بیان کرد: نخستین آزمایش خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی در ماه گذشته صورت گرفت و پیش از آگوست 2018(مرداد ماه 1397) این خط انتقال گاز افتتاح می‌شود. آلبایراک با تاکید بر اهمیت حیاتی خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی در تامین، ذخیره‌سازی و امنیت انرژی ترکیه افزود: در دو سال گذشته گام‌های موثر و مهمی را در تامین امنیت انرژی برداشته‌ایم.

پروژه «کریدور گاز جنوب» بخشی از طرح انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپاست که از فاز دوم میدان گازی شاه دنیز باکو آغاز شده و با خط لوله قفقاز جنوبی از خاک گرجستان عبور کرده و به مرز ترکیه می‌رسد و در ادامه با پیوستن به پروژه خط لوله ترانس آناتولی موسوم به «تاناپ» در داخل خاک ترکیه و خط لوله آدریاتیک موسوم به «تاپ» در یونان، آلبانی و ایتالیا به اروپا خواهد رسید.

 

ارسال نظر