تخصیص اعتبار؛ مشکل عمده سرمایه‌گذاران در تجدیدپذیر

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۱۳
تخصیص اعتبار؛ مشکل عمده سرمایه‌گذاران در تجدیدپذیر

گروه انرژی|

دیروز نمایشگاه‌های بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی انرژی و محیط زیست با حضور معاونان وزیر نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌ کار کرد. این نخستین مرتبه‌یی است که نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر همزمان با نمایشگاه محیط زیست برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه سالانه تولیدکنندگان این حوزه حضور می‌یابند تا آخرین وضعیت تکنولوژی خود را به عرصه ظهور بگذارند. دیروز مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در حاشیه افتتاح این نمایشگاه عنوان کرده است: «در حال حاضر تنها مشکل انرژی‌های تجدید‌پذیر‌ بحث عدم دریافت عوارض لحاظ شده در قبوض مشترکان برای توسعه تجدید‌پذیر‌هاست، چرا که این مساله موجب شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران در این حوزه نتوانند صورت‌حساب‌های خرید برق خود را دریافت کنند.» سید محمد صادق‌زاده در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزارت نیرو نزدیک دو سال است که هیچ تغییری در قیمت‌ها و شرایط خرید تضمینی برق ایجاد نکرده است، اظهار کرد: همین مساله موجب استقبال بسیار خوب بخش خصوصی شده است و باید گفت تنها مشکل در این حوزه همان عدم تخصیص مبالغ حمایتی توسط سازمان برنامه و بودجه است.

وی ادامه داد: این مساله موجب شده که تعدادی از سرمایه‌گذاران از ادامه سرمایه‌گذاری در این عرصه منصرف شوند و صراحتا باید اعلام کرد که تنها مشکل موجود در بخش تجدید‌پذیر‌ها عدم تخصیص‌هاست و هیچ مشکلی در حوزه قیمت وجود ندارد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به معاهده پاریس و مشارکت داوطلبانه ایران در این معاهده عنوان کرد: بر اساس مصوبه قانون تعهد ما رسیدن به تولید 5000 مگاوات برق از انرژی‌های پاک تا پایان برنامه ششم توسعه است، البته این مساله تنها با اهداف بین‌المللی به تصویب نرسیده، چرا که انرژی‌های تجدید‌پذیر‌ منهای منافع جهانی منافع بسیار زیادی برای کشور دارد.

صادق‌زاده ادامه داد: اگر انرژی‌های تجدید‌پذیر‌ از دوران طفولیت خود خارج شود قطعا از انرژی‌های فسیلی اقتصادی‌تر خواهد بود. علاوه بر این انرژی در توسعه ظرفیت سوخت کشور و آزاد‌سازی آن برای صادرات نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

معاون وزیر نیرو در خصوص وضعیت قیمت این انرژی گفت: متوسط قیمت انرژی‌های تجدید‌پذیر‌ 370 تومان است، یعنی بین 150 تا 490 تومان بسته به نوع فناوری در هر کیلووات ساعت قیمت‌گذاری شده است؛ اگر بخواهیم با ارز خارجی نیز قیمت‌ها را محاسبه کنیم باید گفت که قیمت این انرژی بین 1.5 تا 10 سنت در هر کیلووات ساعت است.

همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در افتتاحیه این نمایشگاه حاضر شده و وعده حمایت مجلس از توسعه این نوع از انرژی‌ها را مطرح کرده است. به گزارش ایسنا اسدالله قره‌خانی دیروز گفته است: « برای اینکه بتوانیم تمام عوارضی را که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدید‌پذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد و برای این مهم اهرم‌های نظارتی را در نظر گرفته‌ایم.»

او در ادامه با بیان اینکه قانونگذار در برنامه پنجم و به ویژه در برنامه ششم تکلیف کرده که باید 5000 مگاوات انرژی‌های نو در کشور تولید شود، اظهار کرد: در سال اول که فعالیت در این عرصه آغاز شد مشکلاتی در حوزه ساختاری به وجود آمد، لذا مجلس با ایجاد سازمان انرژی‌های نو سعی در برطرف کردن مشکلات به وجود آمده کرد. وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه انرژی‌های تجدید‌پذیر نیازمند سرمایه‌‌گذاری بیشتری نسبت به سایر انرژی‌ها برای تولید برق است، قانونگذار در قبوض مشترکان عوارضی را برای دو هدف برق‌رسانی روستایی و حمایت از تجدید‌پذیر‌ها در نظر گرفت.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، سال گذشته براساس قانون مصوب شده 1250میلیارد تومان دریافتی از کل کشور صورت گرفت که برای هر کیلووات ساعت مصرف برق 50 ریال عوارض در نظر گرفته شد، اما امسال یک تفاوت صورت گرفت به گونه‌یی که این مبلغ به 8درصد مبلغ برق مصرفی صرفا در راستای حمایت از انرژی‌های نو ارتقا یافت.

قره‌خانی با اشاره به اقدام سازمان برنامه و بودجه در عدم تخصیص کامل این مبالغ به انرژی‌های تجدید‌پذیر اظهار کرد: مبالغی که برای حمایت از تجدید‌پذیرها در قبوض مشترکان لحاظ شده توسط سازمان برنامه و بودجه در جای دیگری هزینه می‌شود، اما با حمایت مجلس شورای اسلامی توانستیم 300میلیارد تومان دریافت کنیم، ما قائل به این هستیم که کل مبالغ در دو حوزه تجدید‌پذیر‌ها و توسعه برق‌رسانی روستایی هزینه شود. وی با بیان اینکه اگر دولت در قسمت‌های دیگری با مشکل مالی روبه‌روست باید این مبلغ را از بخش‌های دیگر تامین کند، گفت: در همین راستا در سال آینده مجلس شورای اسلامی نظارت جدی‌تری را بر این مساله خواهد داشت، البته امسال نیز چندین مرتبه به سازمان برنامه و بودجه تذکر داده‌ایم که همین باعث شد بخشی از آن مبلغ پرداخت شود و امیدواریم در مدت باقی بتوانیم کل مبلغ را اخذ کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اهمیت سرمایه‌‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که مورد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته حوزه انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر است و با توجه به اینکه این انرژی می‌تواند تاثیرات خوبی را در کشور داشته باشد لازم است به این حوزه توجه بیشتری صورت گیرد. قره‌خانی در پاسخ به این سوال که اگر دولت تا آخر سال این مبالغ را پرداخت نکرد مجلس چه اقداماتی را در نظر دارد، گفت: قطعا مجلس اهرم‌های نظارتی متفاوتی از جمله سوال و پرسش، تذکر و دعوت به کمیسیون را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، لذا هدف ما این است که نگذاریم بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر با مشکل مواجه شود.

لازم به ذکر است که در نمایشگاه امسال 37 شرکت خارجی از کشورهای کره‌جنوبی، اتریش، ترکیه، سوییس، آلمان، نروژ، چین، یونان، تایوان، ایتالیا، امارات متحده عربی و کانادا و بیش از 200 شرکت داخلی حضور دارند.

 

 

ارسال نظر