بهبود قیمت طلای سیاه در سایه تنش‌های خاورمیانه

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۳۰

گروه انرژی  

مناقشات خاورمیانه و بهبود وضع بازار، قیمت نفت را به بالاترین میزان خود در دو هفته اخیر رساند. رویترز در گزارشی به عملکرد بازارها در روز دوشنبه پرداخته است.

به گزارش این خبرگزاری در واکنش به افزایش مناقشات در خاورمیانه و بهبود وضع بازارهای جهانی سهام، قیمت نفت در روز دوشنبه به بالاترین میزان خود در نزدیک به دو هفته گذشته رسید؛ هر چند که نگرانی‌ها از افزایش تولید امریکا سود بازار را کاهش می‌دهد. پس از ریختن ترس فعالان اقتصادی از افزایش تورم و افزایش نرخ استقراض، ارزش سهام‌های اروپایی برای چهارمین روز کاری متوالی افزایش یافت این درحالی است که امید است، بازارهای جهانی سهام برای 6 روز کاری آتی پر رونق باشند. به گزارش رویترز شاخص جهانی نفت برنت روز دوشنبه ساعت 18:02 به وقت گرینویچ با افزایشی 89 سنتی به 65.73 دلار در هر بشکه رسید. آرام گرفتن بازار در این قیمت بعد از این بود که بهای نفت به بالاترین قیمت خود در 11روز گذشته یعنی 65.75 دلار در هر بشکه رسیده بود. در همین حال بعد تجربه افزایشی 1.44درصدی، نفت خام وست تگزاس اینترمدییت تحویل مارس نیز با 81 سنت افزایش به 62.50 دلار در هر بشکه رسید تا بالاترین قیمت بعد از هفتم فوریه را ثبت کرده باشد. در نوشته‌یی از سوی کومرتزبانک در این باره آمده است که حال خوش بازار سهام و تنش‌ها در خاورمیانه در افزایش قیمت نفت دخیل بوده‌اند.

بعد از حادثه‌یی که در مرز سوریه اتفاق افتاد، خصومت‌ها در خاورمیانه شدت یافت تا جایی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد که رژیم اشغالگر قدس می‌تواند به‌ تنهایی در مقابل ایران وارد عمل شود. رویترز می‌نویسد که از ابتدا انتظار می‌رفته است معاملات در روز دوشنبه به دلیل تعطیلات در ایالات‌متحده و بخش بزرگی از چین کندتر از معمول پیش‌ رود.

بنا بر گزارش بخش بیکر هیوز شرکت جنرال الکتریک، شمار دکل‌های حفاری در ایالات متحده که نشانگری از میزان تولید نفت این کشور در آینده است با افزایشی هفت‌تایی به 798دکل رسیده است که بیشترین تعدا دکل‌ها از آوریل 2015 به این سو به ‌حساب می‌آید. برای نخستین ‌بار بعد از ماه ژوئن، تعداد دکل‌‌های حفاری در 4 هفته متوالی افزایش یافته است. تعداد دکل‌های حفاری در موقعیت کنونی به مراتب بیشتر از 597 دکل فعال در سال گذشته است؛ زمانی که شرکت‌های انرژی مخارج خود را پس از دو سال انجماد بازار در قیمت‌های پایین افزایش دادند. در نهایت، رویترز چنین نتیجه‌گیری می‌کند که تلاش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند روسیه در جهت تحدید تولید به 1.8میلیون بشکه در روز تا انتهای سال 2018 به شدت تحت تاثیر افزایش تولید در ایالات متحده قرار دارد. داده‌های شرکت مالی اینترکنتیننتال اکسچنج نشان می‌دهد که فعالان بازار برای 8 ماه متوالی تا تاریخ 13فوریه انتظارات خود از افزایش قیمت برنت را کاهش داده‌اند که این امر از امید کم فعالان بازار به افزایش قیمت‌ها در آینده‌یی نزدیک خبر می‌دهد.

 

ارسال نظر