کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۵۳

رسیدن ظرفیت تولید نفت غرب کارون به 300 هزار بشکه

وزارت نفت   مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: طبق برنامه، ظرفیت تولید نفت در میدان‌های مشترک غرب کارون که اکنون روزانه 300 هزار بشکه است، تا پایان امسال به حدود 350هزار بشکه در روز می‌رسد.  نورالدین شهنازی‌زاده به طرح احداث خطوط لوله و تاسیسات جانبی انتقال نفت خام غرب کارون که در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار دارد، اشاره کرد و افزود: این طرح، امکان ارسال مجزای نفت سبک و سنگین غرب کارون را به مبادی صادراتی فراهم می‌کند.  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: ظرفیت این طرح، انتقال 550 هزار بشکه نفت سبک و سنگین در مرحله نخست است که این رقم در مرحله دوم به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسد.

وی درباره افزایش ظرفیت تولید نفت در میدان آزادگان به حدود 110 هزار بشکه گفت: اکنون برای فرآورش این نفت از ظرفیت خالی واحد فرآورش «جفیر» استفاده می‌شود، قرارداد ساخت واحد فرآورش مرکزی این میدان امضا و ابلاغ شده و به موازات آن، قراردادی نیز برای تامین دستگاه‌های فرآورش سیار با ظرفیت 50 هزار بشکه در روز امضا شده است.

هدررفت 22 درصدی آب شرب تا پایان برنامه ششم

پاون   مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هدررفت آب شرب کشور هم اینک حدود 25درصد است که تا پایان برنامه ششم توسعه به 22درصد یا کمتر خواهد رسید.

«رضا امانی» با بیان این مطلب که مصوبه‌یی از هیات وزیران با عنوان قانون توسعه بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی وجود دارد که وزارت نیرو موظف است هرساله نسبت به کاهش یک درصدی هدررفت آب کشور اقدام کند، اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده برای کاهش یک‌درصدی هدررفت آب کشور سالانه به اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان نیاز است تا بتوان این مصوبه را اجرایی کرد.  وی ادامه داد: با عنایت به کمبود اعتبارات، وزارت نیرو مصمم است تا در برنامه ششم توسعه به‌طور متوسط هرساله نیم‌درصد کاهش هدررفت آب کشور را در برنامه خود داشته باشد تا ضمن اجرای کارهای سازه‌یی که جلو بخشی از هدررفت را خواهد گرفت، مباحثی همچون جلوگیری از انشعابات غیرمجاز و مدیریت مصرف را نیز در برنامه‌های خود داشته باشد، که امیدواریم میزان هدررفت آب کشور از حدود 25 درصد به حدود 22 درصد برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو اظهار امیدواری کرد که تا پایان برنامه ششم توسعه با استفاده از برنامه‌های وزارت نیرو و ایجاد طرح‌های سازه‌یی و غیرسازه‌یی مانند مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیرمجاز بتوان میزان هدررفت آب کشور را به 20درصد نیز کاهش داد.

نتایج مطالعات 3 میدان نفتی بررسی شد

شانا   کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران در دو نشست اخیر خود، نتایج مطالعات انجام شده روی میدان‌های بندکرخه، سپهر و جفیر را بررسی کرد. معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: یکصد و چهل و نهمین نشست کمیته مشاوران مخازن این شرکت به بررسی نتایج مطالعات شرکت OMV اتریش روی میدان بندکرخه اختصاص یافت و این کمیته در یکصد و پنجاهمین نشست خود، نتایج مطالعات شرکت‌های گسترش ‌انرژی‌ پاسارگاد و سرمایه‌گذاری غدیر روی میدان‌های سپهر و جفیر را بررسی کرد.  بر اساس این گزارش، میدان‌های سپهر و جفیر در شمال‌شرقی دشت آزادگان و به فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز قرار دارند. میدان نفتی سپهر در سال ۱۳۹۱ با حفاری چاه سپهر-۱ و میدان جفیر در سال ۱۳۵۵ با حفاری چاه جفیر-۱ کشف شد.  میدان بندکرخه نیز در جنوب غرب ایران و شمال غربی میدان اهواز قرار دارد. ساختمان میدان بندکرخه تاقدیسی و روند گستردگی آن شمال غرب- جنوب شرق و به ابعاد طولی ۳۵ کیلومتر و عرض ۵ کیلومتر است. وجود ذخایر هیدروکربوری در میدان بندکرخه در سال ۲۰۰۵ ازسوی شرکت OMV محرز شده بود.

آغاز ساخت نخستین مزرعه خورشیدی در وسط دریا

ایسنا   دولت هلند قصد دارد، دست به احداث بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شناور دنیا بزند. به نظر می‌رسد هلند یک بار دیگر قصد نشان دادن تعهد جدی خود را برای یافتن راه‌حل‌های انرژی پایدار دارد؛ یک مزرعه انرژی خورشیدی شناور که در نوع خودش نخستین است، اکنون در حال توسعه در این کشور است.  به گزارش رویترز، یک شرکت هلندی به نام «اقیانوس‌های انرژی» که سیستم‌های شناور را برای تولید انرژی پاک تولید می‌کند، این پروژه را به نام «سولار ات سی» توسعه می‌دهد.  «آلارد ون‌هوکن» بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت در مورد این پروژه تاریخی گفت: آنچه ما در این پروژه انجام خواهیم داد قبلا انجام نشده و استثنایی است.

مزارع خورشیدی در حال حاضر در آب‌های نزدیک ساحل و در دریاچه‌ها مستقر شده‌اند اما تاکنون پروژه‌یی در وسط دریا هرگز انجام نشده زیرا این کار بسیار سخت است. وی افزود: بادهای شدید و مخرب و موج‌ها، نیروهایی هستند که باعث می‌شوند دیگران از انجام این کار منصرف شوند. اما ما با داشتن شرکای باصلاحیت و تکیه بر تخصص صنعت دریایی هلند متقاعد شده‌ایم که موفق خواهیم بود.

این پروژه 1.48میلیون دلار از طرف وزارت امور اقتصادی و امور آب و هوای هلند برای سه سال آینده دریافت می‌کند. این پروژه با همکاری موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های انرژی و سازمان‌های مختلف دولتی انجام می‌شود. ابتدا یک مزرعه با مساحت 30مترمربع به صورت آزمایشی نصب خواهد شد تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن، مزرعه نهایی که 2500مترمربع مساحت خواهد داشت را تا سال 2021 مستقر کنند.

 

 

ارسال نظر