امکانات وزارت نیرو برای بارورسازی ابرها؛ 2 هواپیمای فرسوده

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۵۲

خانه ملت  

روز گذشته در ادامه تلاش‌های فرهنگی رضا اردکانیان وزیر نیرو برای آگاه‌سازی مردم ایران از ارزش آب و بهره بردن از تمام ظرفیت‌های موجود در این راه، با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. در این دیدار، ضمن آنکه وزیر نیرو، گزارشی از بحران کم‌آبی کشور ارائه کرد، به تلاش‌های وزارت نیرو برای مدیریت تقاضای مردم و جلسات مختلف برای هماهنگی سازمان‌های دولتی کشور با یکدیگر نیز اشاره داشت.

مهرداد بائوج لاهوتی درخصوص این دیدار و نشست غیرعلنی با وزیر نیرو، اظهار داشت: باتوجه به بحرانی که در کشور داریم و اینکه کشور ما جزو کشورهای کم‌آب دنیاست، متوسط بارندگی در سطح کشور بیشتر از

230 تا 240 میلی‌متر نیست.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه جزو کشورهای کم‌آب دنیا هستیم نسبت به سال گذشته حدود 40میلی‌متر کاهش بارندگی داریم، گفت: اگر تدبیری نداشته باشیم، کشاورزی کشور دچار آسیب می‌شود، بر همین اساس فراکسیون مستقلین جلسه‌یی را با وزیر نیرو برگزار کرد.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هر استان نسخه خاص خود را برای رفع مشکل کم‌آبی دارد، ادامه داد: نمایندگان در این جلسه مشکلات و راه‌حل‌های رفع مشکلات کم‌آبی استان خود را مطرح کردند، به عنوان مثال در استان گیلان حدود 6 میلیارد مترمکعب آب وارد دریا می‌شود، اما در فصل تامین آب موردنیاز برنج دچار مشکل هستیم و اگر برگردیم به گذشته مشاهده می‌کنیم که آب‌بندان‌هایی وجود داشته که این آب را تامین می‌کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هدر رفت آب در کشور ما بسیار بالاست و بیش از 92درصد آب مصرفی ما کشاورزی و تنها 8درصد آن شرب است، عنوان کرد: در برخی استان‌ها با میزان آب مصرفی کمتری می‌توان محصول را کشت کرد، به‌ عنوان مثال هندوانه را می‌توان با آب بارش باران کشت کرد، اما در برخی دیگر از استان‌ها با 10 برابر قیمت محصول آب را با پرداخت یارانه برای کشت محصول مصرف می‌کنیم.  این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه آب شرب دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: بحث بارور کردن ابرها یکی از مسائلی است که دنبال می‌شود، ابرها قابل هدایت به نقطه‌یی که نیاز داریم، هستند و می‌توانیم از امکان بارورسازی آنها به‌عنوان یک فناوری که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کنیم.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی با اشاره به اینکه گزارشی که وزیر ارائه کرد، نشان می‌دهد آمادگی بارورسازی ابرها باتوجه به اینکه می‌دانستند سال کم‌آبی در پیش است در کشور وجود نداشته، اضافه کرد: دو فروند هواپیما در این ارتباط وجود دارد که براساس گزارش‌ها فرسوده هستند و باتوجه به این فرسودگی امکان برطرف کردن نیاز کشور را ندارند. آقای اردکانیان اعلام کرد که در این خصوص قراردادی با نیروی هوایی سپاه پاسداران منعقد شده است.

وی ادامه داد: این مساله کافی نیست و در شرایطی که در سال‌های قبل دچار مشکل بودیم، باید از امکانات کشورهای دیگر ازجمله روسیه استفاده می‌کردیم. اکنون نیز با شرایط بحرانی موجود نیاز است تا از امکانات آنها استفاده کنیم.

لاهوتی با بیان اینکه هیات دولت نیز به این بحران پی‌برده است و کمیته‌یی را با حضور وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست و رییس سازمان مدیریت تشکیل داده تا موضوع کم‌آبی را مدیریت کنند، گفت: برای اینکه متولیان امر موضوع را جدی‌تر پیگیری کنند، اراده جدی می‌طلبد و خود مردم نیز باید کمک کنند تا آب درست‌تر مصرف شود.  سخنگوی فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی در پایان با تاکید بر اینکه در استان‌های شمالی نیاز به سد وجود ندارد و با آب باران می‌توان کشاورزی را انجام داد، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید مردم را آموزش دهد و به استمداد بطلبد و برعکس وزیر اعتقاد دارم واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم و مردم نیز به ما کمک کنند تا همگی دست به دست هم دهیم و این سال کم‌آب را پشت‌سر بگذاریم.

 

ارسال نظر