تلاش‌های غول گازی روسیه برای کاهش هزینه‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۵۱
تلاش‌های غول گازی روسیه برای کاهش هزینه‌ها

 گروه انرژی  علیرضا کیانی

با ظهور عرضه‌کننده‌های ارزان لوله‌های حمل گاز، غول گاز روسیه گاز‌پروم از عرضه‌کنندگان لوله برای پروژه‌های اصلی خود درخواست تخفیف‌های بالا کرده است. این را مقامات صنعتی روسیه به رویترز گفته‌اند. این شرکت تحت نفوذ کرملین در تلاش است تا مخارج سرمایه‌گذاری خود که قرار است تا سال آینده به اوج خود برسد را محدود کند. از این رو به گفته منابع درخواست تخفیف معادل 20درصد از لوله‌سازان دارد. حرکتی که ممکن است نظم بخش لوله و آهن‌آلات روسیه را دگرگون کند. گاز‌پروم درحال حاضر درگیر 3پروژه خط لوله بین‌المللی است. این پروژره‌ها شامل تورک‌استریم برای گاز‌رسانی به ترکیه، پاور‌ آو سایبیریا برای گازرسانی به چین و خط‌ لوله نورث‌استریم برای عرضه گاز به اروپا می‌شود. میانگین هزینه‌های سالانه تا سال 2015 یک تریلیون روبل(17.3میلیارد دلار) برآوررد شده که قرار است این هزینه‌ها بین سال‌های 2018تا 2020 به حداکثر خود برسد.

یکی از مشتریان اصلی گاز‌پروم که انحصاری نانوشته بر عرضه گاز روسیه از طریق خط ‌لوله را دارد از ایستادن در برابر این شرکت ناامید شده و به نقل از رویترز در این باره اظهار کرده است:«نمی‌توان به گاز‌پروم نه گفت».

به گفته یک شرکت لوله‌سازی و منبعی در گاز‌پروم، تقاضای گاز‌پروم برای تخفیف باعث نگرانی بازار لوله‌های با قطر بزرگ(ال‌پی‌دی) شده، بازاری که همین حالا نیز اشباع است. همچنین منبعی در گاز‌پروم به رویترز گفته است:«زمانی که به بازار نگاه می‌کنیم، ‌می‌بینیم که بیش از قیمت بازار داریم هزینه می‌کنیم».

بیش از 90درصد خریدهای لوله گاز‌پروم، لوله‌هایی با قطر بزرگ(لوله‌هایی با قطر بیش از 53 سانتی‌متر) هستند. طبق گزارش این شرکت از نیمه نخست 2017 گاز‌پروم بخش اعظم خرید لوله خود‌ را از 4شرکت روسی تامین می‌کند: فولادسازی‌های او‌ام‌ک و سورستال و لوله‌سازان تخصصی چل‌پایپ و تی‌ام‌ک که فولاد را از جای دیگری تامین می‌کنند.

رویترز به نقل از منبعی که نمی‌خواست نامش فاش شود، نوشته است که هنوز مذاکرات میان گاز‌پروم و تولیدکنندگان لوله‌های با قطر بزرگ ادامه دارد.

روابط عمومی شرکت‌های تی‌ام‌ک، او‌ام‌ک و چل‌پایپ از دادن نظر در این مورد امتناع کردند و گاز‌پروم نیز تماس‌های رویترز را بی‌پاسخ گذاشت.

سورستال که یک‌ چهارم لوله‌های با قطر بزرگ گاز‌پروم را در نیمه اول سال گذشته تامین کرده به رویترز گفت در پی مذاکراتی که با گاز‌پروم داشته، تصمیم دارد تا به تولید و تحویل لوله از کارخانه خود در سنت‌پترزبورگ ادامه دهد. سخنگوی این شرکت اظهار کرد:«در جلساتی که با هم داشتیم روی اصول کلی همکاری توافق کردیم. ما تحت قرارداد ملزم هستیم که تولید در کارخانه ایژورا را ادامه دهیم».

 مازاد عرضه

گاز‌پروم تمام لوله‌های لازم برای ساخت خط ‌لوله تورک‌استریم و پاور آو سایبیریا خریده است و می‌تواند بخش اعظم مخارج سرمایه‌گذاری خود را متوجه پروژره‌های دیگر کند. این مساله دست گاز‌پروم را در معامله بازتر می‌کند.

رویترز در بخشی از گزارش خود به نقل از منابع صنعتی نوشته است که اصرار روسیه بر عقد قراردادی جدید برای خرید لوله به ‌خاطر حضور شرکت زد‌تی‌زد در بازار و برای لوله‌هایی است که این کشور برای ادامه خط ‌‌لوله نورد‌استریم2 نیاز دارد.

زد‌تی‌زد که نخستین ‌بار دو سال پیش تولید لوله را آغاز کرد، اعلام کرده که قیمت‌های پیشنهادی او 13تا 30درصد پایین‌تر از رقباست. سخنگوی این شرکت اظهار کرد:«همکاران ما باید به نحوی قیمت‌های بالای خود را توضیح دهند» همچنین افزود که این شرکت فولاد را با قیمتی پایین‌تر می‌خرد.  زد‌‌تی‌زد درحالی تولید در کارخانه خود در مسکو را افزایش داده که تقاضا برای لوله‌های با قطر بزرگ در روسیه رو به کاهش گذاشته است. رویترز به نقل از بنیاد توسعه صنعت لوله خبر می‌دهد که پارسال تقاضا برای لوله‌های بزرگ با کاهشی 19درصد به 1.7میلیون تن در سال رسید.

در سال 2017 زد‌تی‌زد 146.000تن لوله بزرگ را وارد بازار کرد. این درحالی است که 4 تولید‌کننده دیگر باید با نیمی از ظرفیت خود تولید می‌کردند.  این گروه لابی‌گری عنوان می‌کند که پیش‌بینی‌ها از افت 2درصدی تقاضا برای خط لوله روسیه با اتمام پروژه‌های اصلی مانند کریدور جنوب که خط‌ لوله‌یی 2500کیلومتری برای اتصال به تورک‌استریم بود، حکایت دارد.

در هیمن حال ‌زد‌تی‌زد قصد دارد تولید خود را به 550.000 تن در سال جاری برساند. زد‌تی‌زد شرکتی خصوصی است که تاکنون اطلاعات سهام‌دارانش را فاش نکرده است و توسط دنیس سافین 37ساله اداره می‌شود.  بوریس کراسنوجنوف، رییس تحقیقات معدن و آهن بانک آلفا در این مورد به رویترز گفت:«بازار متعلق به خریداران است. اگر خریدار بتواند که قیمت‌ها را 20درصد پایین بیاورد، کارخانه‌های باید با حاشیه سود بسیار پایینی به فعالیت ادامه دهند».

به ‌غیر از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ گاز‌پروم، عواملی بیرونی هزینه‌های این شرکت روسی را بیشتر می‌کند. از مهم‌ترین مواردی که به افزایش هزینه‌های این شرکت منجر شده است، ‌پروژه نورد‌استریم2 است که باید از زیر دریای بالتیک بگذرد تا به آلمان برسد. به‌ تازگی دانمارک قانونی را وضع کرده که به‌ واسطه آن می‌تواند گذر خط ‌‌لوله از زیر آب‌های خود را ممنوع کند. از طرف دیگر قانون جدیدی در امریکا که تحریم‌های بیشتری را بر روسیه تحمیل می‌کند، می‌تواند شرایط را برای این پروژه 11میلیارد دلاری پیچیده کند.

 فشار  بیشتر

تولید‌کنندگان فولاد روسی یا پیش‌بینی افزایش مصرف داخلی در سال جاری تولید فولاد در 2017 را افزایش دادند تا از افزایش قیمت‌ها و افزایش تقاضا بعد از دو سال نه چندان خوب حداکثر استفاده را برده ‌باشند. به گفته کارشناسان، اگر گاز‌پروم موفق شود، تخفیفی که مطالبه می‌کند را بگیرد، تولیدکنندگان لوله تلاش خواهند کرد با گرفتن تخفیف از صنایع تولید فولاد، هزینه‌های خود را کاهش داده و حاشیه سود خود را حفظ کنند.  به عنوان مثال به گفته مدیر آهن و معادن در موسسه پراسپریتی کاپیتال، نیکولای سوسنووسکی، تجارت در روسیه 15تا 20درصد از درآمد اصلی تی‌ام‌کی را تشکیل می‌دهد. تی‌ام‌کی همچنین در اروپا، ایالات متحده و خاورمیانه فعالیت می‌کند. کاملا واضح است که چنین نوساناتی در قیمت به خصوص اگر شرکت ساختار هزینه‌هایش را تغییر ندهد بسیار تعیین‌کننده است. شرکت‌ها به راحتی تن به دادن تخفیف آن هم به شکل فعلی آن نخواهند داد.  از شرکت‌های لوله‌سازی خبر می‌رسد که در پی خواسته‌های گاز‌پروم آنها با عرضه‌کنندگان فولاد درباره گرفتن تخفیف وارد مذاکره شده‌اند.

همچنین منبعی در گفت‌وگو با رویترز تایید کرد که تولیدکنندگان لوله برای انتقال بار تخفیف گاز‌پروم به انتهای چرخه عرضه به عرضه‌کنندگان فولاد مراجعه کرده‌اند.  یکی از افزاد شاحص در صنعت لوله‌سازی در گفت‌وگو با رویترز گفت:«لوله‌سازان سود می‌کنند. به ‌همین خاطر هم این تخفیف برای آنها تراژدی به بار نمی‌آورد. اما زمانی که به آنها فشار وارد می‌شود دیگر حساب خلاقیت تجاری افراد مطرح می‌شود. در کل این قضیه تاثیری مثبت بر صنعت خواهد داشت. این پیامی است برای آنها که دوران خوشی به سر آمده».

منبع: رویترز

 

ارسال نظر