افزایش صادرات مهندسی آب و برق به سریلانکا

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۶۶

پاون|

رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق درباره بازدید از پروژه «اوما اویا» در کشور سریلانکا گفت: پروژه «اوما اویا» نماد توانمندی مهندسان ایرانی درخارج از مرزهاست.

حمیدرضا تشیعی رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق ضمن بازدید از مراحل اجرای این پروژه در فاصله 200 کیلومتری پایتخت سریلانکا در حاشیه نشست کمیته پیگیری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با بیان این مطلب که طرح چند منظوره تونل انتقال آب، سد و نیروگاه «اوما اویا» سریلانکا با حضور شرکت‌های ایرانی در حال انجام است، افزود: پروژه «اوما اویا» نماد توانمندی مهندسان ایرانی در خارج از مرزهاست.

وی با بیان این مطلب که قرارداد نیروگاه «اوما اویا» از نوع برقابی به ظرفیت 120مگاوات با مبلغ 530 میلیون دلار بین شرکت فراب و وزارت آبیاری سریلانکا به امضا رسیده است، گفت: حدود 86درصد این طرح اجرایی شده و بخش اعظم تامین مالی آن نیز توسط کشور سریلانکا صورت گرفته است. رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با اشاره به شرایط خاص زمین‌شناسی منطقه و قطر 3.2متری شفت عمودی نیروگاه و قرار‌گیری سامانه لاینینگ لوله‌ها از بالا به پایین به صورت عمودی اظهار داشت: در پروژه‌های مشابه معمولا لوله‌ها از پایین به بالا نصب می‌شوند ولی وجه تمایز این پروژه این است که لوله‌های استیل به طول هر قطعه 9 متر از بالا به پایین نصب می‌شود.

وی علت این کار را شرایط خاص زمین‌شناسی منطقه ذکر کرد و افزود: به دلیل ریزش‌های دیواره امکان نصب لوله از پایین میسر نشد لذا با ابتکار متخصصان و مهندسان مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، این لوله‌ها از ارتفاع بالا (600 متری) نصب و جوش داده می‌شوند و به سمت پایین می‌آیند به نحوی که وزن سازه فلزی داخل لاینینگ در انتها بالغ بر 1000 تن خواهد رسید. حمیدرضا تشیعی اضافه کرد: سازه‌یی ایجاد شده تا همزمان با مهار لوله‌ها از بالا، جوشکاران متخصص ایرانی نیز در داخل لوله‌های 9متری مشغول جوشکاری باشند که در نوع خود بی‌نظیر و ابتکار کاملا ایرانی است و می‌تواند سطح توانمندی متخصصان داخلی را به جهانیان اثبات کند.

 رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با اشاره به اینکه ظرفیت کار در کشور ما در حال اشباع است، افزود: با حضور پیمانکاران داخلی در پروژه‌های خارجی، زمینه‌های اشتغال متخصصان و مهندسان ایرانی در خارج از کشور نیز فراهم می‌شود و می‌تواند نرخ بیکاری متخصصان رادر کشور کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه پروژه برق‌رسانی به 1000 روستای سریلانکا در سال 2010 آغاز و در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 77میلیون یورو به پایان رسیده و تاثیر بسیار خوبی روی مردم منطقه داشته به گونه‌یی که توانمندی مهندسان ایرانی و تکنولوژی ایرانی در این پروژه‌ها به اثبات رسیده است، افزود: امیدواریم، بتوانیم از فرصت کمیسیون مشترک در اجلاس دوازدهم استفاده کنیم و ضمن ایجاد زمینه‌سازی لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی، تجار ایرانی و مباحثی مانند چای، صادرات نفت خام و مبادلات بانکی در سریلانکا را نیز به نتیجه برسانیم.

 

 

ارسال نظر