کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۴۰

 یک میلیون بشکه نفت؛ برداشت نیجریه از میدان نفتی جدید در یک سال آینده ونگارد  انتظار می‌رود که پروژه 16 میلیارد دلاری میدان نفتی «اگینا» که توتال فرانسه بهره‌بردار و سرمایه‌گذار اصلی آن است، در دو هفته نخست ژانویه 2019 میلادی، یک میلیون بشکه نفت صادرات داشته باشد. تحقیقات نشان داد که تولید در این میدان، ابتدا روزانه 200 هزار بشکه خواهد بود و با احتساب نفت 67 دلاری، درآمد این کشور از فروش خارجی این کالا در دو هفته نخست سال آینده میلادی، 67 میلیون دلار خواهد بود.

 توصیه روسیه به اروپا: خرید گاز از گازپروم را افزایش دهید

رویترز  شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که اروپا در صورت عدم افزایش سریع سفارش خرید گاز از روسیه، در 10 سال آینده با مشکل کمبود این سوخت پاک و افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهد شد، زیرا واردات از امریکا و قطر پاسخگوی نیاز این قاره نخواهند بود. دولت ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد با عرضه گاز به اروپا و آسیا، نقشه انرژی جهان را که روسیه و اوپک پرچم دار آن هستند، متحول کند. الکساندر مدودوف مدیرعامل گازپروم، اعلام کرد که این شرکت گاز کافی برای عرضه به اروپا و آسیا دارد، اما برعهده قاره سبز است که باتوجه به افزایش سطح تقاضا، درباره منبع عرضه تصمیم‌گیری کند. به گفته مدودوف، قطر نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده ال.ان.جی در جهان، بیشتر محصول خود را به بازار آسیا عرضه می‌کند.

 کاهش چشمگیر صادرات روغن‌های سبک در ۱۰ ماهه امسال

تسنیم   بررسی آمارهای ۱۰ ماهه صادرات غیرنفتی کشور نشان می‌دهد که در این مدت صادرات روغن‌های سبک و هیدروکربورهای مایع شده با کاهش قابل‌توجه ۴۰ تا ۵۰درصدی مواجه شده است. براساس آمارهای تجارت خارجی، در 10 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری از مجموع 37 میلیارد صادرات غیرنفتی انجام شده، میعانات گازی با 5.6میلیارد دلار، گاز طبیعی با 1.9 میلیارد دلار در رتبه‌های نخست قرار گرفته‌اند. در این بین صادرات روغن‌های سبک با 996 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود 2 میلیارد دلار) با کاهش چشمگیر 50درصدی مواجه شده است. همچنین صادرات گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 646 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 40درصدی مواجه شده است.

 آغاز سوآپ نفت ایران و عراق از میدان کرکوک

رویترز  سوآپ نفت بین ایران و عراق از میدان کرکوک به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز از ماه جاری آغاز خواهد شد. مقامات کرکوک اعلام کردند که نفت میدان کرکوک این ماه به ایران خواهد رسید. عراق و ایران در ماه دسامبر توافق کردند که روزانه ۶۰هزار بشکه نفت سوآپ داشته باشند، این میزان نفت قرار است از میدان کرکوک توسط تانکرها و کامیون‌ها به پالایشگاهی در کرمانشاه ارسال شود.

 

ارسال نظر