شبکه انتقال گاز ایران نیاز به نوسازی کامل ندارد

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۵۰
شبکه انتقال گاز ایران نیاز به نوسازی کامل ندارد

شانا

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز معتقد است: شبکه انتقال گاز ایران هنوز یک شبکه جوان محسوب می‌شود و به نوسازی کامل نیازی ندارد.

حسن منتظرتربتی درباره بازسازی و نوسازی شبکه انتقال گاز کشور گفت: نوسازی و بازسازی خطوط لوله به معنای تعویض کامل یک خط نیست، بلکه تنها در بخش‌های کهنه و فرسوده، عملیات نوسازی انجام می‌شود، بخشی از بحث نوسازی خطوط نیز به شبکه‌های درون‌شهری مربوط است که با هدف مقاوم‌سازی در برابر زلزله و حوادث انجام می‌شود. وی افزود: باید به این نکته دقت داشته باشیم که هر قدر هم از خطوط انتقال گاز به خوبی محافظت کنیم، به هرحال پس از گذشت سال‌ها و در طولانی مدت، این خطوط به نوسازی نیاز پیدا می‌کنند. در مسیر هر خط لوله بنا بر عمر آن و کارکردی که داشته، گاهی به بازسازی یا نوسازی احتیاج دارد، زیرا خط لوله سال‌ها در خاک پنهان بوده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تاکید بر اینکه مرمت و حفاظت از خطوط لوله نیازمند تامین منابع مالی است، گفت: برای نوسازی خطوط باید صرفه اقتصادی در نظر گرفته شود.

اگر لازم و به لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه باشد نوسازی می‌کنیم، اما اگر از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نباشد، به مرور خط را از رده خارج و خط جدید را جایگزین می‌کنیم که این موضوع تاکنون در ایران اتفاق نیفتاده است، زیرا شبکه انتقال گاز ایران هنوز یک شبکه جوان به شمار می‌آید و فعلا به این مقدار نوسازی نیازی نیست. وی درباره اینکه کدام شرکت نوسازی‌ و بازسازی خطوط لوله انتقال گاز را بر عهده دارد، توضیح داد: اینکه نوسازی و بازسازی خطوط بر عهده شرکت بهره‌بردار است یا شرکت مهندسی و توسعه گاز به حجم کار بستگی دارد. اگر حجم نوسازی خطوط بالا باشد، طرح به شرکت مهندسی و توسعه گاز واگذار می‌شود، اما اگر در سطح تعمیرات معمول باشد شرکت بهره‌بردار (شرکت انتقال گاز) اجرای کار را بر عهده می‌گیرد. افزون بر این حفظ و حراست از حریم خطوط لوله نیز پس از بهره‌برداری با شرکت انتقال گاز است.  به گفته تربتی هم‌اکنون بیش از ۳۶هزار کیلومتر خط انتقال گاز در کشور فعال است که نخستین بخش از آن به خط اول سراسری مربوط است. وی در این باره توضیح داد: خط نخست سراسری انتقال گاز قدیمی‌ترین خط لوله انتقال گاز کشور به شمار می‌آید که از سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسیده است و همچنان مورد استفاده قرار دارد، اما به این دلیل که همواره مورد حفاظت و تعمیرات به موقع قرار گرفته، اکنون پس از گذشت ۴۷سال هنوز نیازی به نوسازی کامل ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: برای تعیین عمر مفید خطوط لوله گاز رقم دقیقی وجود ندارد، اما این موضوع به نحوه نگهداری از خطوط، انجام پیگرانی، تعمیرات اساسی و حفظ حریم خطوط بستگی دارد و بر اساس میزان رعایت این شرایط، عمر خطوط مشخص می‌شود. تربتی با اشاره به اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز با همراهی شرکت انتقال گاز در زمینه حفاظت از خطوط لوله، تجربه‌های بسیار خوبی به دست آورده است، اظهار کرد: اگر خطوط لوله به خوبی نگهداری و به‌موقع تعمیر شود، عمر بسیار طولانی خواهد داشت و ممکن است تا بیش از ۵۰سال نیز عمر مفید داشته باشد.

 

 

ارسال نظر