گازرسانی بدون برداشت از بودجه

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۱۶۶۶۴
گازرسانی بدون برداشت از بودجه

شانا  

وزیر نفت، بهره‌مندی مستقیم بیش از ۹۰درصد کل جمعیت کشور از نعمت گاز را کار بزرگی عنوان کرد و گفت: این کار از محل صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی مایع و بدون اینکه یک ریال از بودجه عمومی دریافت شود، انجام شد. بیژن زنگنه شامگاه سه‌شنبه (۱۷ بهمن‌ماه) در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره افزایش برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی اظهار کرد: تکمیل فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی مهم‌ترین اولویت ما در میدان‌های مشترک گازی است. وی با بیان اینکه ۶ فاز پارس هم ‌اکنون در حال اجراست که میانگین پیشرفت این فازها بیش از ۹۰ درصد است، تصریح کرد: ۵ فاز جدید پارس‌جنوبی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و میزان برداشت از این میدان مشترک گازی ۱۴۰میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

به گفته وزیر نفت، توسعه بخشی از فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به سال ۹۸ موکول می‌شود. زنگنه درباره میدان‌های مشترک غرب کارون که سوال مجری برنامه بود، پاسخ داد: مقدار تولید نفت از میدان‌های عظیم غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ هم‌اکنون به بیش از ۳۰۰هزار بشکه رسیده است. وی با بیان اینکه مقدار تولید نفت از میدان‌های غرب کارون تا میانه سال ۹۷ به ۳۶۰هزار بشکه در روز خواهد رسید، ادامه داد: همچنین برداشت نفت از میدان‌های آذر، یاران و لایه نفتی پارس‌جنوبی به عنوان میدان مشترک هم‌اکنون به ۶۳هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت درباره اینکه کارشکنی امریکا برای کند کردن روند امضای قراردادهای نفتی تاکنون چقدر موثر بوده است، افزود: تعداد زیادی قرارداد نفتی در دست مذاکره است که این مذاکرات پیش می‌رود، اما با کارشکنی‌هایی از سوی امریکا و برخی همسایگان روبه‌رو هستیم. زنگنه ادامه داد: با این شرایط باید با دقت کار کنیم و ان‌شاء‌الله مکر این کشورها به خودشان برگردد و ما بتوانیم برنامه‌هایی را که برای توسعه میدان‌های مشترک و به‌طور کلی برای توسعه صنعت نفت و گاز داریم، به خوبی پیش ببریم.

وی تاکید کرد: ما با همه اراده، دانش، تجربه و بسیج ظرفیت‌های‌مان و کمکی که از ارکان نظام دریافت می‌کنیم، توسعه صنعت نفت را پیش می‌بریم. وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین و جدی‌ترین پروژه‌هایی که امیدوارید تا پایان امسال یا سال آینده به بهره‌برداری برسند، کدام پروژه‌ها هستند، اظهار کرد: سال آینده خط لوله صادرات گاز به بصره فعال می‌شود. صادرات گاز به بغداد امسال آغاز شد. وی با بیان اینکه خط ششم سراسری که بخشی از آن امسال با همت همکارانم به بهره‌برداری رسید که سال آینده تکمیل می‌شود، افزود: همچنین چند واحد پتروشیمی با ارزش تولید نزدیک به ۱.۶میلیارد دلار در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس امسال وارد مدار و تولید بنزین و فرآورده‌های دیگر در آن آغاز و تثبیت شد، تصریح کرد: تلاش‌مان این است که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان امسال و فاز سوم این پالایشگاه تا پایان سال ۹۷ وارد مدار تولید شود تا به خودکفایی برسیم. وی درباره آخرین وضع شبکه گازرسانی کشور هم با بیان اینکه نزدیک به ۹۹درصد جمعیت شهری از شبکه گاز استفاده می‌کنند، گفت: این میزان برای جمعیت روستایی تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به حدود ۸۰ درصد می‌رسد. وزیر نفت با بیان اینکه تعداد جمعیت کشور که به صورت مستقیم از شبکه گاز بهره‌مند می‌شوند به ۹۵ درصد می‌رسد و این رقم در جهان بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: این کار بزرگی بود که در این سال‌ها از محل صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی مایع و بدون اینکه یک ریال از بودجه عمومی دریافت شود، انجام شد.

 

 

ارسال نظر