مهار آتش در شرکت برق حرارتی

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۱۶۶۶۳
مهار آتش در شرکت برق حرارتی

گروه انرژی  

سرنوشت ساختمانی که در رسانه‌ها «ساختمان وزارت نیرو» شهرت یافته اما در واقع مربوط به شرکت تولید نیروی برق حرارتی می‌شود تا لحظه نگارش این گزارش، به‌مراتب بهتر از همتای خود در خیابان جمهوری بوده است. طبق مشاهدات خبرنگار «تعادل» از محل حادثه آتش‌سوزی شرکت برق حرارتی در نزدیکی میدان ولیعصر، وضعیت دیروز حریق به نسبت از روز سه‌شنبه بهتر بوده هر چند هنوز هم آثار دود در پنجره‌های ساختمان 8 طبقه‌یی که 5 طبقه از آن زیر زمین واقع شده است، دیده می‌شود.  دوشنبه صبح، زمانی که تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کرد، حریق در شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به دلایلی نامعلوم آغاز شد. خبر این حریق اما، صبح روز بعد در خبرگزاری‌ها مشاهده شد، هر چند دود حاصل از آتش‌سوزی در آلودگی هوای مرکز تهران گم شده بود. ترک‌های مشهود در ساختمان عملیات آتش‌نشانی را کند و گروه‌های عملیاتی حاضر در محل آتش‌سوزی را کوچک‌تر می‌کرد تا عملیات اطفای حریق به کندی پیش رود. ‌بعد از حادثه پلاسکو، هر خبر آتش‌سوزی در ساختمان‌های قدیمی، همه را به یاد حوادث تلخ ساختمان پلاسکو می‌اندازد. ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو هم ساختمانی هم سن و سال پلاسکو است، این ساختمان مانند پلاسکو در یکی از پررفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌آمد‌ترین مناطق پایتخت قرار دارد، سازنده این دو ساختمان یک نفر بوده و ساختمان برق حرارتی مانند ساختمان پلاسکو اخطارهایی مبنی بر ناایمن بودن را از آتش‌نشانی دریافت کرده بود.

در گزارش روز گذشته، «تعادل» به تفصیل روند اطفای حریق در ساختمان وزارت نیرو را پوشش داد. خبرها تا آخرین لحظه بسته شدن صفحه گویای تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش و کنترل حرارت ساختمان بود. اکنون باید با اطمینان گفت که آتش‌سوزی در این ساختمان که از روز دوشنبه آغاز شده بود، با تلاش‌ نیروهای امدادی تا حد زیادی مهار شده است. با این همه سلامت ساختمان برق حرارتی در آیینه ابهام قرار دارد. محمدعلی نجفی در غروب روز سه‌شنبه در بازدید دومش از محل حادثه عنوان کرد که افزایش آتش سبب ایجاد شکاف‌هایی در ساختمان می‌شود و از این رو امکان فروریختن بخشی از ساختمان وجود دارد. او در بازدید نخستش در ساعات ابتدایی سه‌شنبه نیز از مشاهده ترک در دیوار پارکینگ ساختمان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی سخن گفته بود. نجفی در این ساعت ابراز امیدواری کرد که آتش هر چه زودتر مهار شود و منجر به فرو ریختن ساختمان نشود.

 آتش‌سوزی شب سه‌شنبه نیز ادامه یافت و با اینکه آتش‌نشانان اجازه سرایت آتش به طبقات فوقانی را ندادند، آتش در کانون خود، یعنی طبقه منفی چهار همچنان زبانه می‌کشید، به‌طوری که فوم و آب جوابگوی مهار آن نبود. در مصاحبه‌یی که صبح دیروز از جلال ملکی روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت، وی گفت: در ساعت 0۲:30 بامداد روز سه‌شنبه آتش‌نشانان موفق شدند به کانون آتش‌سوزی، طبقه منفی 4، نفوذ کنند و با ادامه عملیات و پایین آمدن درجه حرارت، زمان حضور آتش‌نشانان در کانون حادثه بیشتر شد. در همین مصاحبه، ملکی از اتمام مرحله خاموش کردن آتش خبر داد و اعلام کرد که آتش آشکار در ساختمان برق حرارتی وجود ندارد. به گفته ملکی، ماموران آتش‌نشانی پس از عملیات مهار آتش به لکه‌گیری، تخلیه دود و جست‌وجوی آتش پنهان می‌پردازند و سپس محل حادثه به مسوولان امر تحویل داده می‌شود تا آنها نیز بررسی‌های حفاظتی و مهندسی فوری را انجام دهند. با وجود این به‌خاطر حجم آتش‌سوزی و حرارت بالایی که ساختمان تجربه کرده، نیروهای امدادی تا چند ساعت بعد از اتمام آتش‌سوزی در محل حضور خواهند داشت.

اما خبرنگار روزنامه تعادل حوالی ساعت 14 روز گذشته به محل حادثه رفت تا جزئیات بیشتری را از وضعیت منطقه بررسی کند. میدان ولیعصر در این ساعت در آرامش بود و تردد جز در خیابان ملایی و شهامتی به سهولت انجام می‌گرفت. حتی طبق خبری که در ایسنا منتشر شده است در حوالی ساعت 11 دیروز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که خوابگاه آنها در نزدیکی ساختمان وزارت نیرو بوده می‌توانستند با تایید نماینده معاونت دانشجویی دانشگاه و نماینده پلیس وسایل خود را بردارند.

 اما در ساعت 14 حضور پررنگ ماموران انتظامی و امدادی در 2 خیابان شهامتی و ملایی به‌شدت

 به چشم مى‌خورد حضور داشتند، هر چند تراکم حضور آنها به مراتب کمتر از دیروز بود. در خیابان ملایی که ورود و خروج برای عابران محلی و خبرنگاران مجاز بود، دید محدود شده و نیروی انتظامی عبور و مرور افراد را کنترل می‌کرد. خیابان شهامتی که در ورودی به ساختمان آتش‌ گرفته در آن قرار دارد، توسط نوارهای خطر مسدود شده بود و جز نیروهای امنیتی و امدادی افراد معدودی در این خیابان مشاهده می‌شدند. دو ماشین سنگین اطفای حریق آتش‌نشانی در میدان ولیعصر مستقر بودند و یک ماشین سنگین آتش‌نشانی در خیابان ملایی قرار داشت. حدفاصل خیابان‌های ملائی و شهامتی مملو از پیکاپ‌های آتش‌نشانی و ماشین‌های آمبولانس بود. ازدحام مردمی در حد روزهای عادی هفته بود. شنیده‌های میدانی گویای اخبار ضد و نقیضی درمورد اطفای کامل حریق بود. با این همه، دود همچنان در خیابان شهامتی مشهود بود. انتشار دود از پنجره‌های ساختمان برق با شدت بسیار کمتری نسبت به روز گذشته ادامه داشت و برای افراد غیرمتخصص، شائبه ادامه آتش‌سوزی را ایجاد می‌کرد. با این همه پرسش عابران از قریب به اتفاق نیروهای امنیتی و امدادی حاضر در محل، چه آتش‌نشانی و چه اورژانس، پاسخی مبنی بر اتمام آتش‌سوزی و انجام عملیات لکه‌گیری را در پی داشت.

 

ارسال نظر