هر سفر مترو 10 سنت کمک به اقتصاد

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۸۴

شانا  بیژن زنگنه صبح دیروز در آیین امضای تفاهمنامه همکاری توسعه حمل‌و‌نقل ریلی شهری میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران گفت: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سال‌های گذشته پیگیری می‌کردم. به گفته وزیر نفت اساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور خرید صرفه‌جویی است. این قانون می‌گوید در صورت صرفه‌جویی، پول حاصل از آن پرداخت شود.

زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت پولی از قبل بابت مترو پرداخت نمی‌کند، توضیح داد: هر گاه واگن جدید به مترو اضافه شد به ازای هر مسافر ۹,۸سنت نسبت به خط پایه‌یی که توافق کردیم به مترو پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه هر مسافری که از مترو استفاده می‌کند حدود ۱۰سنت به ازای هر سفر به اقتصاد کشور کمک می‌کند، تاکید کرد: یعنی اگر هر فرد در سال ۳۰۰سفر از طریق مترو انجام دهد ۳۰دلار به اقتصاد ملی برمی‌گردد و از هدررفت این رقم جلوگیری می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای این طرح افزون بر تامین رفاه مردم، آلودگی زیست محیطی کاهش می‌یابد و ترافیک روان می‌شود و اقتصاد ملی نیز از آن سود می‌برد. وی با بیان اینکه البته این کمک از جیب شرکت ملی نفت ایران نیست، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران در ازای صرفه‌جویی پول پرداخت می‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه قرار گیرند. زنگنه با اشاره به اینکه صرفه‌جویی به ۲شکل کاهش واردات و افزایش صادرات انجام می‌شود، تصریح کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و 8 کلان‌شهر در شورای اقتصاد تصویب و سقف سالانه‌یی برای پرداخت آن مشخص شد. وی اظهار امیدواری کرد که این طرح هر چه سریع‌تر در دیگر کلان‌شهرهای ایران نیز اجرا شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۳۰۰واگن مترو در کلان‌شهر تهران وجود دارد که با اجرای این طرح با افزایش حدود ۷۵درصدی به۲۳۰۰واگن می‌رسد، افزود: باید تا جایی که امکان دارد از زیربناهای کشور استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گیرند. زنگنه با بیان اینکه طبق محاسبات انجام شده، سالانه بیش از ۴۰میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی پرداخت می‌شود که یک تهدید است، افزود: پرداخت این میزان یارانه در صورت صرفه‎جویی به یک فرصت تبدیل خواهد شد. وی با بیان اینکه مطمئن هستم شهرداری تهران در اجرای این کار موفق خواهد شد، افزود: امیدواریم شهرداری تهران اجرای این کار را سرعت ببخشد و اگر می‌تواند از واگن‌های بیشتری سود ببرد.  

شایان ذکر است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران برای اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری(مترو) با حضور وزیر نفت و شهردار تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

 

 

ارسال نظر