کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۳۹

رد شدن تولید نفت ایران از سهمیه اوپک

ایرنا| روزنامه انگلیسی‌زبان گالف‌نیوز امارات‌متحده‌عربی اعلام کرد، تولید نفت ایران از میدان‌های نفتی غرب رود کارون در حال افزایش است.

به گزارش این روزنامه، تولید نفت ایران در ماه ژانویه (دی-بهمن) با 30 هزار بشکه در روز افزایش به 3میلیون و 830 هزار بشکه در روز رسید و اندکی از سهمیه تولید فراتر رفت.

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، محور توسعه صنعت نفت بر میدان‌های مشترک نفت و گاز متمرکز شد تا سهم 7درصدی این میدان‌ها در تولید نفت کشور افزایش یابد. براساس هدف‌‌های تعیین شده تا سال ۱۳۹۷ تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که 5میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران با ظرفیت نفت درجای ۶۴ میلیارد بشکه را شامل می‌شود، به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

گالف‌نیوز نوشت: در ماه میلادی گذشته بیشترین افزایش تولید نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از عربستان مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود. تولید نفت خام عربستان نیز ماه گذشته با 60هزار بشکه در روز افزایش به 10 میلیون و 10 هزار بشکه در روز رسید. با این حال، تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه تقریبا در سطح 32 میلیون و 400هزار بشکه در روز ثابت ماند، زیرا افزایش تولید نفت خام عربستان و ایران، کاهش تولید نفت ونزوئلا را جبران کرد. رکود مزمن و سرمایه‌گذاری اندک ونزوئلا در بخش نفت موجب ضعف این صنعت شده است. تولید نفت ونزوئلا در ماه ژانویه 30 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به یک میلیون و 670 هزار بشکه در روز رسید که کمترین تولید این کشور از سال 1989 (29 سال پیش) است.

آغاز عملیات ساخت نیروگاه 451 مگاواتی ارس

پاون| صبح روزگذشته عملیات ساخت نیروگاه 451مگاواتی ارس آغاز شد. عملیات ساخت این نیروگاه با حضور عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست و همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو، کلنگ‌زنی شد.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: این نیروگاه از جنس تکنولوژی‌های جدید و به دست توانمند فرزندان این مرزو بوم ساخته خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درخصوص زمان راه‌اندازی این نیروگاه ابراز امیدواری کرد تا کمتر از ٢٠ ماه نخستین توربین در این نیروگاه روشن شود.

براساس این گزارش، این نیروگاه دارای توربین کلاس F و دارای یک واحد گازی به ظرفیت

307 مگاوات و یک واحد بخار با ظرفیت 144 مگاوات خواهد بود. راندمان این نیروگاه 59درصد برآورد شده که در صورت بهره‌برداری ازجمله پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های کشور خواهد بود. هدف از اجرای این پروژه تشویق سرمایه‌گذاری از طریق بخش غیردولتی، استفاده بهینه از انرژی سوخت مصرفی باتوجه به راندمان بالای واحدها، افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه‌های اشتغال در منطقه به‌عنوان زیربنای تولید و... عنوان شده است.

کمبود بارش‌های کشور 60 درصد شد

پاون| طی یک هفته گذشته، میزان بارش‌های کشور 4 میلی‌متر افزایش یافته است.

براساس اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، با حضور سامانه‌های خوب بارشی در کشور در هفته گذشته، متوسط میزان بارش‌های کشور از تاریخ 7 لغایت 13 بهمن ماه جاری (هفته گذشته) با 4 میلی‌متر افزایش از 42میلی‌متر به 46 میلی‌متر رسید.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت با 117.1 میلی‌متر، حدود 60درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته با 81.8میلی‌متر، حدود 43.8درصد کاهش دارد. این گزارش حاکی از آن است که بیشترین میزان بارش‌های تجمعی حوضه‌های اصلی آبریز از اول بهمن تا 13 بهمن ماه جاری در حوضه اصلی آبریز دریای خزر با 21.9 میلی‌متر و کمترین میزان بارش در زمان یاد شده در حوضه اصلی آبریز قره‌قوم با 0.9میلی‌متر به ثبت رسیده است. حوضه اصلی آبریز دریاچه ارومیه هم مقام دوم بارش‌های کشور را از تاریخ اول تا 13 بهمن ماه جاری با 21.2 میلی‌متر داشته است. حوضه‌های اصلی آبریز فلات مرکزی 5.3، خلیج‌فارس و دریای عمان 2.7 و مرزی شرق نیز از 1.6 میلی‌متر بارش در ماه جاری برخوردار بوده‌اند.

 

ارسال نظر