کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۷۱

چین و کره برای نفت ایران پول محلی می‌دهند

ایلنا  معاون وزیر نفت با بیان اینکه تمام پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم، گفت: سال گذشته ۴۰میلیارد یورو نفت فروخته‌ایم.

امیرحسین زمانی‌نیا با اعلام اینکه ایران تمام پول فروش نفت را دریافت می‌کند، اظهار داشت: ما هیچ مشکلی بابت دریافت عواید حاصل از فروش نفت به اروپا، هند و آسیا نداریم، فقط دو کشور چین و کره‌جنوبی پول محلی پرداخت می‌کنند که برای تبدیل آن به یورو باید هزینه‌یی بپردازیم.  وی افزود: ما هیچ مطالبه‌یی بابت فروش نفت نداریم و همه را دریافت کرده‌ایم.  معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تصریح کرد: سال گذشته ۴۰ میلیارد یورو عواید حاصل از فروش نفت داشته‌ایم که تماما دریافت کرده‌ایم.  وی آخرین رقم فروش نفت و میعانات را حدود 2.6میلیون بشکه در روز عنوان کرد.

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال برای گازرسانی روستایی

شانا  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌یی مقرر کردند ۵۰ هزار میلیارد ریال به شرکت ملی گاز و شرکت‌های استانی گاز برای انجام پروژه‌های گازرسانی روستایی اختصاص داده شود.

نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بودجه سال ۹۷ کل کشور، یک بند را به تبصره (یک) این لایحه با ۱۰۹ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۲رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه الحاق کردند.

براساس این بند الحاقی، بانک‌ها مجاز هستند با تضمین وزارت نفت، مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های استانی گاز تسهیلات پرداخت کنند.

در بخش هزینه‌یی این بند آمده است: این میزان برای اجرای خطوط گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز با اولویت مناطق سردسیر هزینه شود که تصویب این بخش منوط به تصویب نمایندگان در زمان رسیدگی به بخش‌های هزینه‌یی بودجه است.

احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان پیشنهاددهنده این بند الحاقی، گفت: باتوجه به تعداد روستاهای محروم و فاقد گاز و همچنین منابع محدود شرکت ملی گاز، تسهیلات ۵۰هزار میلیارد ریالی می‌تواند راهگشا باشد.

مخالفت دولت با مصوبه مجلس برای تامین قیر رایگان

ایرنا  نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی نفت ایران را موظف به تامین 4 میلیون تن مواد اولیه قیر به‌صورت رایگان کردند که دولت با آن مخالف است.

نمایندگان در ادامه جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، بخش درآمدی بند الحاقی 2 تبصره یک بودجه سال 97 کل کشور را با 177 رای موافق،  11 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 274 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مصوبه، شرکت ملی نفت ایران را موظف کردند از محل منابع دراختیار خود معادل ریالی، 4 میلیون تن مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) رایگان تا سقف مبلغ 3 هزار میلیارد تومان دراختیار برخی وزارتخانه‌ها قرار دهد و در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن از محل خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تصویب کند.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت دولت با این بند گفت: محل منابع دراختیار که برای تامین قیر رایگان آمده و در این بند آمده است، ابهام دارد و مشخص نیست که باید از کجا پرداخت شود.  وی افزود: این موضوع دولت را دچار مشکل می‌کند لذا به نظر می‌رسد این موضوع باید به کمیسیون برگردد تا ابهامش برطرف شود.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما در گزارش سال گذشته نیز به این موضوع اشاره داشتیم و امسال نیز در این بند به آن پرداخته‌ایم، محل منابع در بند کاملا مشخص شده است.

پیشنهاد گازی امریکا به الجزایر برای حذف روسیه

ایرنا  روزنامه الجزایری «الشروق» نوشت: امریکا در اقدامی جهت در هم شکستن انحصار بازار گاز اروپا از دست روسیه، ابراز تمایل کرد توافقنامه‌یی با الجزایر برای صادرات گاز به برخی کشورهای اروپایی امضا کند.

«ساندرا اودکرک» یکی از مقام‌های امریکایی در دومین مجمع انرژی با مشارکت الجزایر و امریکا در هیوستون گفت، تقویت امنیت انرژی از طریق متنوع کردن منابع آن بهترین اقدام مشترک میان امریکا و الجزایر محسوب می‌شود.

وی افزود: بسیاری از کشورها در بخش انرژی همچنان وابسته به یک کشور یا یک نوع انرژی هستند و این باعث می‌شود امنیت اقتصادی و ملی آنها دچار مشکل شود.

اودکرک در ادامه گفت: «برخی کشورهای اروپایی وابستگی زیادی به گاز روسیه دارند. از سوی دیگر الجزایر نیز بخشی قابل‌توجهی از انرژی اروپا را تامین می‌کند و ما آن را شریکی قابل اعتماد می‌دانیم که به اروپا برای متنوع کردن منابع انرژی کمک می‌کند و از سوی دیگر امریکا، الجزایر را به افزایش صادراتش به اروپا و دیگر کشورهای جهان تشویق می‌کند.» این مقام امریکایی تصریح کرد که کشورهای اروپایی در پی راهی برای تضمین امنیت انرژی خود هستند و در این راستا شرط‌های زیادی برای صادرکنندگان انرژی تعیین می‌کنند. الشروق در ادامه نوشت: امریکا در پی صادرات گاز مایع به اروپای شرقی و مرکزی است که البته این مناطق بیشتر به گاز روسیه وابستگی دارند.

در حال حاضر حدود 50 شرکت نفتی امریکایی در الجزایر فعال است و این شرکت‌ها بیشتر در زمینه اکتشاف نفت و تولید آن فعالیت دارند.

 

ارسال نظر