باز شدن ال‌سی پروژه برقی «مپنا» در سال 96

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۷۰
باز شدن ال‌سی پروژه برقی «مپنا» در سال 96

امروز رییس‌جمهور 2 واحد نیروگاهی را در کرمان افتتاح می‌کند

 

گروه انرژی  نادی صبوری   

دیروز مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نشستی خبری را برای اطلاع‌رسانی پیرامون طرح‌هایی که این شرکت در روزهای پیش رو و به‌مناسبت دهه فجر افتتاح خواهد کرد برگزار کرد، اما حساسیت برخی پروژه‌های این شرکت و عدم درز اطلاعات درباره وضعیت آنها در چند وقت اخیر عملا باعث شد که بخش زیادی از این نشست خبری به شفاف‌سازی در این مورد اختصاص یابد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، وضعیت قرارداد شرکت تولید نیروی برق حرارتی با شرکت تولید نیروی برق حرارتی یکی از این پرسش‌ها بود.

 به گزارش «تعادل» خرداد ماه سال 1395 بود که برای نخستین‌بار سخن از ورود یک شرکت خارجی در حوزه نیروگاهی ایران به میان آمد. اما این موضوع از همان ابتدا با مخالفت سرسختانه گروه‌هایی مواجه شد که منافع خود را

در خطر می‌دیدند. خرداد ماه 95 رویترز در خبری به این اشاره کرد که یونیت اینترنشنال، شرکتی از بخش خصوصی ترکیه در وب‌سایت خود اعلام کرده است که 7 نیروگاه گازی به ارزش 4.2میلیارد دلار در ایران خواهد ساخت.

اما از آن زمان تاکنون این قرارداد حواشی فراوانی داشته و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی دیروز درباره آخرین وضعیت این قرارداد عنوان کرد: «اکنون وضعیت قرارداد پیشرفت کرده و در مرحله اخذ ضمانتنامه پرداخت توسط وزارت اقتصاد هستیم.»

اما تولید نیروی برق حرارتی همزمان با انعقاد قرارداد با یونیت، قرارداد خرید 5 هزار مگاوات برق با شرکت مپنا را نیز به امضا رساند. در ماه‌های اخیر هوشنگ فلاحتیان معاون سابق برقی وزارت نیرو عنوان کرد که مپنا با گذشت بیش از یک سال هنوز نتوانسته منابع مالی خود را برای این پروژه مشخص کند.

دیروز محسن طرزطلب در پاسخ به این پرسش «تعادل» که وضعیت قرارداد شرکت تولید برق حرارتی با مپنا در چه حالتی است و آیا مپنا توانسته منابع مالی خود را مشخص کند، عنوان کرد: «ما با فاینانسورهای آسیایی و اروپایی مذاکره کرده‌ایم. اکنون قرار است تفاهمنامه تامین مالی این پروژه بین کشور ایران و چین منعقد شود که بخشی از منابع مالی را تامین خواهد کرد.»

طرزطلب در ادامه عنوان کرد: «بخش دیگر را ما خودمان تامین خواهیم کرد که نگرانی چندانی از بابت آن وجود ندارد.»

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با تاکید بر اینکه خودش نیز تاکنون نگران روند تامین مالی این پروژه بوده است، عنوان کرد: «اکنون دیگر خیلی نگران نیستیم و فکر می‌کنم در 6 ماهه اول سال آینده ال‌سی این پروژه باز شود.» او همچنین گفت که جلو رفتن این پروژه تاکنون معطل این موضوع نمانده است. طرزطلب به‌طور کلی عنوان کرد که پیشروی پروژه تاکنون با منابع خود شرکت «مپنا» و سهم شرکت تولید برق حرارتی بوده است. البته او دقیقا روشن نکرد که این اقدام طبق چه چارچوبی صورت گرفته و وضعیت مالی طرفین در آینده را چگونه ترسیم خواهد کرد؟  اما همان‌طور که عنوان شد برگزاری نشست خبری روز گذشته به انگیزه اطلاع‌رسانی پیرامون طرح‌های این شرکت و در راس آنها افتتاح واحدهای بخاری نیروگاه‌های «سمنگان» و «گل‌گهر» که امروز با حضور حسن روحانی در استان کرمان صورت خواهد گرفت، بوده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در تشریح دیگر طرح‌های این شرکت که در روزهای پیش رو افتتاح یا کلنگ‌زنی خواهند داشت به 2 واحد گازی با ظرفیت هر کدام 162 مگاوات و یک واحد بخاری با ظرفیت 160 مگاوات در نیروگاه تاتبان در

 25 کیلومتری شهر یزد اشاره کرد.

همچنین نیروگاه سمنگان و نیروگاه گل‌گهر که امروز با حضور حسن روحانی افتتاح می‌شوند به ترتیب دارای «2 واحد گازی 166 مگاواتی + یک واحد بخاری 160مگاواتی» و «یک واحد گازی 166مگاوانی + یک واحد بخاری» بوده و هر دو در استان کرمان واقع شده‌اند.  نیروگاه ارس در نزدیکی منطقه آزاد جلفا نیز از واحدهایی خواهد بود که در روزهای پیش رو عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. طبق اظهارات مسوولان شرکت تولید نیروی برق حرارتی پیمانکار تمام این طرح‌ها شرکت مپنا است.

 

ارسال نظر